Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 20 maart 2011, 14:17
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

@ Arjan:

wat je doet valt wel onder spam. Het maakt namelijk niet uit of het persoonlijk is of sympathiek, maar of het een commercieel, charitatief of ideologisch bericht is. Ook maakt het niet uit hoeveel mails je verstuurt. Uitleggen wat je doet en wat je voor meerwaarde biedt is wel duidelijk commercieel en dus officieel verboden om zonder toestemming vooraf te mailen.
Meer info is het vinden op http://www.spamklacht.nl of in deze thread.

On topic:

Als je een mailing verstuurt per post: zorg dat je dat gericht doet en plan ook je follow-up traject. Wanneer ga je iedereen nabellen? Alleen iets sturen is in de meeste gevallen namelijk niet voldoende om aan een opdracht te komen.
In het follow-up telefoongesprek kun je afspreken om een email te sturen, later terug te bellen of zelfs een afspraak maken om verder kennis te maken (of in een enkel geval zelfs een opdracht te bespreken).
In een eventueel emailtje kun je toestemming vragen om diegene toe te voegen aan je mailinglist. Ook als je nog geen nieuwbrieven verstuurt is het verstandig om alvast toestemming te vragen. Intussen kun je nadenken over hoe je je nieuwsbrieven gaat aanpakken.

Als je de statistieken mag geloven is de gemiddelde respons op een mailing erg laag (ik meen me een cijfer te herinneren van rond de 1% of lager); dus je kunt niet versturen en wachten tot ze contact opnemen. Het is slechts een 1e stap in een langer traject.

Een beetje off-topic:

Ga je wel eens netwerken?
Wat doe je dan met de visitekaartjes van mensen die je hebt gesproken?
Mijn ervaring is dat veel mensen er niets mee doen. Een deel voegt mensen toe op LinkedIn en een nog kleiner deel stuurt daarna inderdaad een mailtje (dat mag dan weer wel: je hebt al contact gemaakt).
Na het netwerken is het ook belangrijk om aan follow-up te doen: je kunt dan gelijk toestemming vragen om mensen op je mailinglist te zetten. Die kun je dan e-mailen als je bijvoorbeeld weer mooi werk hebt toegevoegdaan je portfolio. Op die manier kun je een soort 'fanbase' opbouwen die op de hoogte blijven van je werk (en dus blijvend aan je bestaan worden herinnert).
Zelf stuur ik maximaal 6x per jaar een nieuwsbrief. Dat vind ik frequent genoeg.

Bovendien kun je een mailing per post natuurlijk ook sturen naar mensen die je al kent. De kans dat die reageren is in theorie groter, omdat ze je al kennen. (Uiteraard is er geen garantie ;-) )

Succes!

Mvg,

Walter
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
  #12  
Oud 21 maart 2011, 13:21
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Volgens mij kun je op een mailing een respons van 2 tot 3% verwachten. Wij hebben het eens een keer uitgeprobeerd en hoewel die mailing juist gericht was op het inkopen van dingen en niet het verkopen van dingen, kwam het resultaat daarvan inderdaad aardig overeen. Volgens mij is het gewoon een kwestie van proberen en kijken wat wel of niet werkt. En houd inderdaad rekening met de regels die hier van toepassing zijn; je wilt potentiële klanten natuurlijk ook niet afstoten door ze iets te sturen waar ze helemaal niet op zitten te wachten.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #13  
Oud 25 maart 2011, 17:27
marcschattefor marcschattefor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 17
Standaard

@walter

Jouw verhaal geeft inderdaad wel een beetje aan wat ik al dacht. Mijn plan was ook inderdaad om na het versturen van de mail de personen na te bellen. Maar goed, dat hele verhaal gaat me wel wat geld kosten natuurlijk. Vandaar mijn vraag naar de ervaringen van anderen.

Ik ga inderdaad regelmatig naar netwerkbijeenkomsten. Meestal voeg ik de mensen die ik ontmoet heb toe op Linkedin en probeer later dan wel een gelegenheid te zoeken om even te mailen.
Ik ben ook begonnen met bloggen. Ik plaats dan met regelmaat weer een linkje op twitter, linkedin en facebook. Een nieuwsbrief heb ik (nog) niet.

Waar ik eigenlijk vooral tegenaan loop is dat veel mensen 'laks'zijn met reageren. Ze beloven gouden bergen maar komen vervolgens niks na. Ik moet er dan zelf weer 3, 4, 5, 6 keer achteraan mailen en bellen wat ik enorm vervelend vind. Je begint dan toch al snel aan jezelf te twijfelen. Tips??

Vandaar dat ik eens wilde proberen of een mailing per post meer effect heeft. Dit met toevoeging van een gadget om de mail net wat meer op te laten vallen.

Allen alvast bedankt voor jullie reacties!

By the way.. neem eens een kijkje op mijn site en laat me weten wat jullie ervan vinden! www.bureau-11.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 26 maart 2011, 14:23
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

@ Marc:

Mensen reageren meestal niet bewust 'laks'. Ik neem voor het gemak dat jouw opdrachtgevers zelf ondernemers/bedrijven zijn. Die zijn gewoonweg bezig met hun eigen zaak: geld verdienen ipv geld uitgeven.

Het kan inderdaad heel vervelend zijn. Aan de ene kant kun je ze nergens toe verplichten, maar aan de andere kant kun je niet opgeven.
Maak tijdens een telefoon in ieder geval altijd een afspraak wanneer je dan weer terugbelt. (En doe dat dan ook.)

Succes!

Mvg,

Walter
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
  #15  
Oud 26 maart 2011, 17:01
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcschattefor Bekijk bericht

By the way.. neem eens een kijkje op mijn site en laat me weten wat jullie ervan vinden! www.bureau-11.nl
Paar puntjes:
- de pijlen in het menu komt heel traag naar rechts, dat voelt 'sloom' aan terwijl het dat niet is.
- Portfolio: onduidelijk. Ik klik op een plaatje, en krijg in een soort lightbox een ander plaatje te zien. Dat is niet wat ik verwacht. En dat er dan ook nog andere plaatjes in diezelfde lightbox zitten, daar had ik ook niet op gerekend.

Ook denk ik dat er mbt SEO nog een en ander verbeterd kan worden.

Hoop dat je hier iets aan hebt!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 29 maart 2011, 15:08
evdm evdm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2011
Berichten: 9
Standaard

Mailings zouden volgens mij best wel kunnen werken, waar je op moet letten is dat je contactlijst actueel blijft. En blijf natuurlijk altijd op zoek naar nieuwe contacten!

Over je site: ziet er in principe goed uit, pijlen mogen dan inderdaad wat langzaam laden maar dat vondt ik niet zo erg. Je foto's zouden ook wat groter mogen.

Over seo: heb je misschien al aan het schrijven van een blog gedacht? Mijn tip is dan om daar artikelen voor te schrijven die met je site te maken hebben. Probeer er op zo'n natuurlijk mogelijke manier keywords in te zetten (dus specifieke woorden die met je site te maken hebben). Google Adwords is ook handig.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 29 maart 2011, 16:50
marcschattefor marcschattefor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 17
Standaard

Dank voor de tips!

Ik ben ondertussen een blog begonnen maar daar moet ik nog een linkje van op de site zetten. wat betreft het langzame pijltje, ik zal eens kijken wat ik daar aan kan doen..
SEO heb ik nog helemaal niks aan gedaan inderdaad. Daar ben ik me nog in het verdiepen. Iemand nog tips?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 2 april 2011, 10:16
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard mailing

Ha Marc!

Zelf heb ik toevallig net een mailing laten bezorgen bij een klein aantal
adressen (< 500). Gewoon om eens uit te proberen hoe en of het werkt. Ik
moet je zeggen dat de kosten me erg zijn meegevallen. Ik heb een
adressenbestand, enveloppen, folders en visitekaartjes naar een
'verzendhuis' gestuurd.

Daar zijn de adressen op de enveloppen geprint, de folders en de
visitekaartjes in de enveloppen gestoken en de enveloppen gedicht.
Vervolgens hebben ze de gevulde enveloppen gisteren bezorgd.

Deze keer zonder gadget. Eerst maar eens kijken hoe dit uitpakt. Mocht jij
een mailing gaan doen met gadget, dan ben ik benieuwd naar de resultaten.
Weet je al welk verzendhuis je gaat gebruiken? Of ga je alles zelf doen?

groet,
Bertine
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak Jacqueline Belasting 6 7 december 2009 14:45
Coaching, trajecten en workshops: moet ik een VAR hebben? DittavV Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 15 oktober 2008 17:19
Waar hebben zelfstandigen het meeste last van? Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 9 23 maart 2008 00:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon