Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 oktober 2008, 00:28
DittavV DittavV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 augustus 2007
Berichten: 40
Weblogartikelen: 10
Standaard Coaching, trajecten en workshops: moet ik een VAR hebben?

Hallo,

Ik vraag me af of ik een VAR nodig heb. Ik werk nl. niet als freelancer. Tenminste dat denk ik ;-) Ik coach of zoals ik dat ook meen te zeggen, ik breng focus groei en inspiratie bij ondernemende mensen. Maar dat terzijde ;-)

Ik werk dus voor allerlei klanten. Veel individuele coachees en een paar trajecten met teams. Meestal start ik met een workshop en daarna zie ik mijn klanten (ind. en team) eens per maand weer.

Zal ik dan toch een VAR moeten hebben?

Ciao
Ditta
  #2  
Oud 15 oktober 2008, 09:24
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Geen VAR?

Dit klinkt alsof je wel als freelancer werkt! Een VAR is sowieso aan te raden in het geval dat die mensen jou betalen, dan heb je duidelijkheid over de verhoudingen (m.n. belastingtechnisch). Een VAR is gewoon een papiertje, dus niets om je zorgen over te maken!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #3  
Oud 15 oktober 2008, 12:46
DittavV DittavV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 augustus 2007
Berichten: 40
Weblogartikelen: 10
Standaard Re: Geen VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Dit klinkt alsof je wel als freelancer werkt!!
kun je dat toelichten? Ik zit niet op opdrachtbasis bij een klant. Ik werk in workshops van max 16 uur aan een stuk en zie mijn klanten dan 4 uur per maand. Mijn beeld van een freelancer is dat je dan x aantal uren op kantoor zit van de klant. Of is mijn beeld dan veel te beperkt?

Ciao
DittavV
  #4  
Oud 15 oktober 2008, 12:50
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Geen VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DittavV Bekijk bericht
kun je dat toelichten? Ik zit niet op opdrachtbasis bij een klant. Ik werk in workshops van max 16 uur aan een stuk en zie mijn klanten dan 4 uur per maand. Mijn beeld van een freelancer is dat je dan x aantal uren op kantoor zit van de klant. Of is mijn beeld dan veel te beperkt?

Ciao
DittavV
In principe ben je een freelancer als je voor jezelf werkt, je eigen onderneming drijft. Dat doe jij zo te horen. Ik zit zo goed als nooit bij een klant, maar ben wel freelancer. Het is een verzamelterm, net als bijvoorbeeld ondernemer. Hoe regel je nu je zaken? Ben je wel ingeschreven bij de KvK, Belastingdienst en draag je wel gewoon belasting af over je verdiensten? Factureer je? Reken je BTW etc.?

Hier lees je trouwens een beetje meer over wat een freelancer is, zoals je ziet wordt hier in niet gepraat over WAAR je werkt.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #5  
Oud 15 oktober 2008, 15:18
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Geen VAR?

In de praktijk heb je eigenlijk alleen een VAR nodig als je klant er naar vraagt. Voor je eigen gemoedsrust is het misschien handig, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hem alleen maar aanvraag als een klant erom begint te vragen. Aangezien de VAR er tegenwoordig binnen een week kan zijn, lijkt het me dan ook geen noodzaak om hem van te voren aan te vragen.

Wat betreft je beeld van freelancer zijn, ja dat is te beperkt. In principe is een freelancer namelijk hetzelfde als een zzp-er, iemand die in zijn eentje een bedrijf heeft en ingehuurd wordt om klussen voor anderen te doen of producten voor anderen te maken. Dat een psycholoog of een therapeut daar bijvoorbeeld niet onder valt is meer een kwestie van geschiedenis dan wat anders.

Ik heb nog nooit de binnenkant van het bedrijf van een van mijn klanten gezien, behalve dan misschien de vergaderkamer of een fabrieksruimte of vergelijkbaars omdat ik een productieproces moest zien dat ik dan weer moest visualiseren. Met mijn werk kan dat ook niet: ik heb alle apparatuur die ik nodig heb om mijn eigen kantoor, mijn klanten hebben dat niet. En ik zou het ook niet kunnen ik zou veel te veel worden afgeleid!
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

  #6  
Oud 15 oktober 2008, 17:19
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Geen VAR?

Zo denk ik er ook over, Mieke.
Ik heb ooit, in het begin een VAR aangevraagd omdat een klant erom vroeg. Daarna heb ik die vraag niet meer gekregen, dus dan vraag ik hem ook niet aan.

De reden waarom ik zelfstandige/freelancer ben geworden is juist dat ik daardoor niet meer op locatie hoef te werken. Ik zit lekker thuis achter mijn eigen bureau (met de kat op schoot, soms), in mijn eigen werkkamer.

Geen collega's, communicatie met de klant alleen per e-mail en/of telefoon. Bovendien kan ik roken waar en wanneer ik wil, terwijl ik dan ook nog kan doorwerken. Onder begeleiding van mijn favoriete muziek. Voor mij de ideale situatie.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 22:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon