Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 september 2007, 16:02
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Hoe moet ik factureren bij 2 verschillende opdrachtgevers?

Beste forumlezers,

Hoe ga ik de facturen nummeren als ik als freelancer 2 totaal verschillende werkgevers heb? Als "muziekdocent" factureer ik en ik voldoe aan de VAR-voorwaarden. Als "tolk" werk ik weinig en voldoe ik niet aan het aantal uren per jaar om daar een apparte VAR-verklaring voor te krijgen. Wellicht wilt de afdeling financiën van DT&V-tolken een factuur van mij krijgen om mij vervolgens uit te betalen voor mijn tolk-werkzaamheden.

Mijn vraag: Moet ik de facturen van beide instellingen appart nummeren (bijv. nr. 1,2,3..voor de muziekschool; a,b,c..voor de DT&V) of moet ik die doornummeren zoals: factuurnr.1 voor de muziekschoole; nr. 2 voor de DT&V, etc.?

Ik hoop dat ik de vraag goed geformuleerd heb.

Is er iemand die mij een antwoord kan geven?

Met vriendelijke groet,
Arbi
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 september 2007, 16:22
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: hoe moet ik factureren bij 2 versch.werkgevers?

In principe moeten verkoopfacturen doorlopend genummerd zijn.
Als je een vaste logica inbouwt, maar toch doorlopend nummert zou je er enigszins van af kunnen wijken door BIJVOORBEELD het nummer vooraf te laten gaan door het klantnummer.

Je presenteert het als 1 nummer, maar voor de herkenbaarheid is het (voor jou) feitelijk [klant+]0458.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2007, 20:32
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Hoe moet ik factureren bij 2 verschillende opdrachtgevers?

Hallo,
Ik struikel een beetje over je eerste alinea... Volgens mij haal je daar wat dingen door elkaar (maar ik ben ook geen expert hoor).

Volgens mij moet je al je werkzaamheden totaal in een jaar bekijken om te zien welke SOORT VAR verklaring je aanvraagt. Voor het AANTAL VAR verklaringen kijk je naar de verschillende werkzaamheden die je uitvoert. Twee compleet verschillende soorten activiteiten moet je inderdaad onder twee VAR verklaringen onderbrengen.
En AL je uren die je als freelancer met je zaak bezig bent tellen mee voor het urencriterium van 1225 uur om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek. Je hoeft dus niet per VAR verklaring 1225 uur te maken....

Facturen moeten volgens de wet inderdaad opeenvolgend doorgenummerd worden. Ik zou ook zo snel niet kunnen bedenken wat het voordeel voor jou zou zijn om per opdrachtgever (en niet werkgever ) een eigen nummering te gebruiken.

En uren voor de ene opdrachtgever facturen bij de andere opdrachtgever om die de kosten door te laten belasten....? Ik geloof niet dat je dat moet willen. En vraag me ook sterk af of er opdrachtgevers zijn die daar aan mee willen (en mogen?) werken.

Groet, Yvonne
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 september 2007, 14:17
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hoe moet ik factureren bij 2 verschillende opdrachtgevers?

Opeenvolgende nummering is inderdaad vastgelegd, dus zeker niet van afwijken!

Wat je kan doen om het overzicht te bewaren voor jezelf, is een Exceloverzichtje maken met daarin alle klanten. Onder elke klant noteer je dan het nummer van de factuur dat je aan hem hebt uitgeschreven.

Bijvoorbeeld:
Klant A
Factuur 001, 005 en 021

Klant B
Factuur 002, 008 etc.

Succes!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 september 2007, 15:52
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Hoe moet ik factureren bij 2 verschillende opdrachtgevers?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Wat je kan doen om het overzicht te bewaren voor jezelf, is een Exceloverzichtje maken met daarin alle klanten. Onder elke klant noteer je dan het nummer van de factuur dat je aan hem hebt uitgeschreven.

Bijvoorbeeld:
Klant A
Factuur 001, 005 en 021
Is inderdaad een optie, maar als er een normale adminsitratie wordt gevoerd (bijvoorbeeld in een boekhoudpakket), zijn deze gegevens direkt opvraagbaar.

Suc6 !!
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuurnummer


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waar moet ik op letten bij deze klus? ben Omgaan met opdrachtgevers 1 9 april 2007 14:02
Minder opdrachtgevers dan opgegeven bij VAR-aanvraag Diamond Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 maart 2007 19:31
Ontwikkel je ondernemerschap bij de Lancelots Academy! Moderator Nieuws - Voor en door freelancers 0 12 maart 2007 10:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon