Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2009, 15:57
rapiditas rapiditas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Berichten: 7
Standaard Betaling klant op privérekening

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over het volgende:
Mijn vader is naast zijn werk een eenmanszaak begonnen.
Er zullen enkele kleine opdrachten zijn per jaar, de boekhouding zal daarom ook niet zo geheel schokkend zijn.

Ik ben zelf bezig met de studie praktijkdiploma boekhouden, en ben op mijn werk ook bezig met boekhouding. Kan en mag ik, als (nog) niet gediplomeerd boekhouder, de boekhouding van de eenmanszaak van mijn vader doen?

Dat het beter is om een zakelijke rekening te hebben, zodat zakelijk en privé gescheiden zal zijn, is het beste en dit zal ook geregeld gaan worden, maar er zijn toch enkele betalingen verricht via zijn privé rekening. Dit wil ik door middel van een declaratie in de kosten van de eenmanszaak verwerken.

Echter, er is ook een betaling van de klant overgemaakt naar de privé rekening. Hoe kan ik dit het beste verwerken?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden,

Groeten Anne
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2009, 17:57
John Hoogheid John Hoogheid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Betaling klant op privérekening

Anne,

De ontvangst op de privérekening kan je op twee manieren verwerken:
1. Zodra de zakelijke rekening is geopend boek je het bedrag over daarnaar.
2. Je boekt
Privé opname
Aan Debiteuren

De verrekening van de privé betaalde kosten voor de onderneming kan je inderdaad middels een deklaratie aan de onderneming verwerken.

Je kunt echter ook boeken:

Kosten
evt. Te verrekenen BTW
Aan Privé stortingen

John
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 maart 2009, 19:55
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Betaling klant op privérekening

Dag Anne,

Jij mag gewoon de boekhouding van je vader doen zonder officieel afgestudeerd te zijn. Veel freelancers doen het zelf en zij zijn ook niet allemaal boekhouder van beroep .
Het is ook niet nodig om een zakelijke rekening te openen. Als jij het goed bijhoudt in de boekhouding mag het zakelijk en prive gewoon door elkaar lopen bij een eenmanszaak.

Succes!
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 maart 2009, 00:29
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Betaling klant op privérekening

Het grootste nadeel van het door elkaar laten lopen van zakelijke en privé-transacties op één rekening is, dat ALLE transacties op die rekening geboekt moeten worden. Want de Belastingdienst wil natuurlijk wel alles tot in de puntjes kunnen controleren.

Ik weet niet of jij met je vader een vergoeding hebt afgesproken en zo ja, hoe hoog die is, maar in jullie geval zal het niet zo'n nadeel zijn. Sterker nog: je moet meer boeken en da's goed voor de praktijkervaring.

Voor ondernemers die hun boekhouder per uur betalen is het voordeliger om de boel netjes gescheiden te houden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 maart 2009, 10:47
rapiditas rapiditas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Berichten: 7
Standaard Re: Betaling klant op privérekening

@ John Hoogheid : Bedankt voor het antwoord, helder en duidelijk! Daar kan ik wat mee.

@ mimamaartje : Dank je wel, ik wist het niet helemaal zeker of ik nu officieel afgestudeerd moest zijn!!

@ lyonesse: Dat wilde ik dus inderdaad weten, als je zakelijke betalingen op de privé rekening hebt staan, moet ik dus echt alle privé bankafschriften gaan boeken? Dat is niet echt ideaal, dan hou ik het liever op de declaraties of privé storting, totdat er een zakelijke rekening is!

Bedankt voor jullie hulp!!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen? Elena Administratie 5 9 januari 2009 16:04
Betalingstermijn en betaling fvanloon Omgaan met opdrachtgevers 7 20 december 2008 01:50
Incasso & trage klant adraanb Omgaan met opdrachtgevers 22 11 augustus 2008 16:46
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon