Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 maart 2012, 14:11
Tureluur Tureluur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 11
Standaard Samen een huis gekocht, maar ook eigen zaak

Ik heb een eigen bedrijf naast mijn baan in loondienst.
Ik heb van de belastingdienst een aangifteformulier voor particulieren gekregen en moet mijn bedrijfsresultaat dus bij inkomsten overige werkzaamheden opvoeren.

Mijn vriend en ik hebben in november vorig jaar echter samen een huis gekocht en hebben dus recht op allerlei aftrekposten zoals de notariskosten etc. etc.
Mijn vraag is nu of mijn winst niet nadelig gaat werken t.o.v die aftrekposten?

Mijn winst wordt natuurlijk bij mijn belastbaar inkomen opgeteld, waardoor ik waarschijnlijk belasting zal moeten bijbetalen.
Maar dat zou dan waarschijnlijk in mindering gaan op alle aftrekposten die wij mogen terugvorderen. of niet?
(stel we krijgen 3000 euro terug maar door mijn winst moet ik nog 800 euro belasting betalen...zouden we dan maar 2200 euro terugkrijgen?)

Mijn vriend en ik willen namelijk wel aangifte doen als fiscale partners maar ik wil mijn bedrijfsresultaten eigenlijk gescheiden houden van onze gezamelijke teruggaaf.

Moeten we samen in 1 programma aangifte doen? OF moeten we alle aftrekposten bij mijn vriend invullen en alles bij mij op nul zetten?
Of moeten we allebei gewoon apart aangifte doen (al weet ik niet of dat uberhaupt wel kan als je fiscale partners wilt zijn?)

Als iemand mij een verhelderend antwoord kan bieden, ben ik erg geholpen! Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 maart 2012, 14:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Om je gelijk maar uit de droom te helpen.. Je kunt de ondernemersinkomsten niet uit de gezamelijke aangifte houden. Alles moet je opgeven en je kunt geen 2 aangiftes doen.

Het goede nieuws is dat hogere inkomsten eerder betekenen dat je meer terugkrijgt van de belastingdienst als minder.. De aftrekposten zijn geen toeslag zoals huurtoeslag of zorgtoeslag maar de rente op je hypotheek en de kosten zijn gewoon aftrekposten onafhankelijk van je inkomen.

en je laatste vraag, het is mogelijk om de aftrekposten op 100% te zetten bij je vriend en bij jou op 0 als dat de gunstigste verdeling is. Kortom er is geen enkele reden om te gaan prutsen met aparte aangiftes of wat dan ook. Gewoon de verdeling in vullen die in jullie persoonlijke situatie het voordeligst is. Gewoon net zo lang spelen met de verdeling tot deze het gunstigst is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 maart 2012, 11:52
Tureluur Tureluur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 11
Standaard

Oke dat is goed om te weten.

Ik vind het alleen lastig dat ik mijn bedrijf niet los van onze aangifte kan houden! Als ik bijvoorbeeld belasting bij moet betalen, dan is dat iets wat ik ook in mijn administratie moet verwerken of niet?
Maar hoe weet je in die "grote hoop" op een gegeven moment nog wat bij je bedrijf hoort en wat niet meer?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 maart 2012, 12:42
startadvies startadvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 10
Standaard eigen bedrijf en in loondienst

Citaat:
Ik heb een eigen bedrijf naast mijn baan in loondienst.
Ik heb van de belastingdienst een aangifteformulier voor particulieren gekregen en moet mijn bedrijfsresultaat dus bij inkomsten overige werkzaamheden opvoeren.
Ik vind het alleen lastig dat ik mijn bedrijf niet los van onze aangifte kan houden! Als ik bijvoorbeeld belasting bij moet betalen, dan is dat iets wat ik ook in mijn administratie moet verwerken of niet?
Maar hoe weet je in die "grote hoop" op een gegeven moment nog wat bij je bedrijf hoort en wat niet meer?
In de eerste plaats dien je bij de belastingdienst ingedeeld te worden onder ondernemingen, dus geen particulieren. Dat zijn 2 geheel verschillende aangiftebiljetten, waarbij de laatste ermee tevens rekening houd dat je een bedrijf hebt , dus bestaat er geen “grote hoop” meer.
Omdat je ook in loondienst bent dien je er wel rekening mee te houden dat je voor het bedrijf daarnaast toch nog 1200 uren per jaar (per persoon) bezig mee bent, anders wordt je niet als zelfstandige gekenmerkt. (niet zelfstandig maar afhankelijkheid in loondienst) tevens dient de onderneming levensvatbaar te zijn.


groetjes,


D.J. van Reede

Laatst gewijzigd door Roel Jongman; 13 maart 2012 om 12:52 Reden: orginele vraag in quotes geplaatst inplaats van eigen opmaakquote
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 maart 2012, 12:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tureluur Bekijk bericht
Oke dat is goed om te weten.

Ik vind het alleen lastig dat ik mijn bedrijf niet los van onze aangifte kan houden! Als ik bijvoorbeeld belasting bij moet betalen, dan is dat iets wat ik ook in mijn administratie moet verwerken of niet?
Maar hoe weet je in die "grote hoop" op een gegeven moment nog wat bij je bedrijf hoort en wat niet meer?

Nee inkomstenbelasting is een privebelasting de betaalde belasting mag niet in de bedrijfsbalans of het resultaat verwerkt worden.

Als je de inkomstenbelasting betaald hebt via de zakelijke rekening dan word die betaling gezien als priveonttrekking en niet in je resultaten verwerkt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 maart 2012, 13:12
Tureluur Tureluur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 11
Standaard

@DJ: vorig jaar kreeg ik netjes de ondernemersaangifte maar omdat mijn administratie vrij klein is (vorig jaar 25 facturen uitgeschreven) en mijn winst ook marginaal hebben ze denk ik dit jaar besloten om me een particulier biljet te sturen.

Ik heb wel meerdere opdrachtgevers, heb een BTW nummer en een VAR-WUO. Maar dit is blijkbaar allemaal niet genoeg.
Op zich niet erg maar met de aangifte wellicht minder handig.
Alhoewel je dan nog steeds met je fiscale partner zit die je toch ergens zult moeten verwerken denk ik?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 maart 2012, 13:32
startadvies startadvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tureluur Bekijk bericht
@DJ: vorig jaar kreeg ik netjes de ondernemersaangifte maar omdat mijn administratie vrij klein is (vorig jaar 25 facturen uitgeschreven) en mijn winst ook marginaal hebben ze denk ik dit jaar besloten om me een particulier biljet te sturen.

Ik heb wel meerdere opdrachtgevers, heb een BTW nummer en een VAR-WUO. Maar dit is blijkbaar allemaal niet genoeg.
Op zich niet erg maar met de aangifte wellicht minder handig.
Alhoewel je dan nog steeds met je fiscale partner zit die je toch ergens zult moeten verwerken denk ik?
Naar mijn mening is er sprake van geen levensvatbaarheid ( je kunt de eerste levensbehoeften, huur e.d. hier niet mee bekostigen) en dien je dit hierdoor als andere inkomsten uit arbeid te zien. De fiscale partners kunnen ten alle tijde ieder een eigen aangifte invullen, dus alweer opgelost.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 maart 2012, 20:58
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Ik heb er om zo'n soort reden maar voor gekozen om, ondanks dat mijn man en ik fiscale partners zijn, niet voor een gezamenlijke aangifte te kiezen (zie ook het topic van Roosmarij).
In mijn (ondernemers) aangifte geef ik dan al mijn inkomsten (incl loondienst) op en mijn man in de zijne alleen zijn inkomsten. Wij hebben dit jaar een huis gekocht, dus moet ik voor volgend jaar weer even kijken wat dan handiger is.
De voorlopige teruggaaf 2012 hebben we alleen op mijn man gebaseerd, aangezien ik dit jaar zzp inkomsten, loondienst inkomsten, zze uitkering (zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen) en een gewone zwangerschapsuitkering krijg. Misschien volgend jaar toch maar eenmalig mijn belasting door een ' belastingmannetje' laten doen...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Eigen naam of bedrijfsnaam Bas Al die andere praktische dingen 11 12 augustus 2008 13:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon