Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 mei 2015, 12:12
egbertsl egbertsl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 8
Standaard fout IB 2012 door accountant

hallo,

in 2012 heb ik als ZZP-er samen met mijn vriendin een huis(gemeentelijk monument) gekocht waaraan veel moest worden verbouwd. Op verzoek van mijn accountant heb ik alle papieren met betrekking op de verbouwing doorgestuurd naar hem. Hij heeft op de aangifte IB 2012 een aftrekpost opgevoerd op basis van deze kosten. Afgelopen week heeft de belastingdienst aan de accountant aangegeven dat het huis geen rijksmonument is en dat daardoor de opgevoerde aftrekpost geschrapt is. Nu is het wachten op de naheffing die vermoedelijk erg hoog zal zijn en mijn financiële positie wankel maakt. Omdat de betrokken medewerker van de accountant afgelopen vrijdag na het droppen van dit nieuws in mijn emailbox op vakantie is gegaan, ben ik ondanks de nodige telefoontjes en emails nog niet op de hoogte van de financiële consequenties. De accountant geeft aan dat dit een fout is van zijn kant. Ik heb eigenlijk twee vragen:
1: in hoeverre kan een accountant verantwoordelijke worden gehouden voor door hem gemaakte fouten van dit kaliber in de aangifte? (ik heb de accountant tijdig aangegeven dat het om en gemeentelijk monument gaat)
2: in hoeverre zijn kosten gemaakt voor het onderhoud/verbouwen aan een gemeentelijk monument aftrekbaar of juist niet? (ik heb een cultuurfonds hypotheek)

m.vr.gr.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 mei 2015, 14:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Even advocaat van de duivel...

Als je gaat naar www.belastingdienst.nl en in het zoekvakje typt 'monument' dan kom je op 'Werkzaamheden aan uw rijksmonumentenpand'. En daar staat
Citaat:
Bent u eigenaar van een rijksmonumentenpand? Verricht u onderhoudswerk aan uw pand? Dan mag u de kosten daarvoor aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • U bent eigenaar van het pand.
  • [...]
  • Het pand is ingeschreven in het Rijksmonumentenregister.
Heb je dat gecheckt?

En er staat:
Citaat:
Aftrek vooraf vaststellen

Bent u van plan onderhoudswerk aan uw rijksmonumentenpand te verrichten? Dan kunt u bij ons een verzoek vaststelling aftrekbaarheid indienen. U weet dan vooraf welke onderhoudskosten aftrekbaar zijn.
Heb je daar gebruik van gemaakt?

Wat de aansprakelijkheid van de accountant betreft, wat staat daarover in het contract dat je met hem hebt en in de daaraan verbonden algemene voorwaarden?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 mei 2015, 17:40
egbertsl egbertsl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Even advocaat van de duivel...

Als je gaat naar www.belastingdienst.nl en in het zoekvakje typt 'monument' dan kom je op 'Werkzaamheden aan uw rijksmonumentenpand'. En daar staat


Heb je dat gecheckt?

En er staat:


Heb je daar gebruik van gemaakt?

Wat de aansprakelijkheid van de accountant betreft, wat staat daarover in het contract dat je met hem hebt en in de daaraan verbonden algemene voorwaarden?
hallo René,

Bedankt voor je reactie, ook al speel je advocaat voor de duivel :-)

In het kort: ik ben nooit uitgegaan bij de financiering van huis en verbouwing van een aftrekpost op basis van het monumentale karakter, ook heb ik geen controle vooraf laten uitvoeren bij de belastingdienst. Mijn uitgangspunt is dat ik een accountant heb met een WTA vergunning die verstand van zaken heeft. Helaas heeft zijn medewerker die mijn administratie mij verteld dat aftrek mogelijk was met de wetenschap dat het om een gemeentelijk monument gaat. het contract ga ik vanavond opzoeken...dat ligt al een jaar of 4 ergens te verstoffen. Ik probeer nu boven water te halen hoe hoog de naheffing ongeveer zou kunnen zijn zodat ik de impact kan bepalen. Helaas werkt de accountant niet echt mee (vakantie, geen kennis van IB en de baas is een dagje weg met een klant). De correspondentie met de belastingdienst is tot op heden ook nog niet boven water. Morgen wordt ik gebeld...ik ben benieuwd..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 mei 2015, 18:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door egbertsl Bekijk bericht
Ik probeer nu boven water te halen hoe hoog de naheffing ongeveer zou kunnen zijn zodat ik de impact kan bepalen.
Zoek op hoeveel is afgetrokken. Neem daarvan het percentage van de hoogste schijf waarin je inkomen valt. Dat is vermoedelijk een redelijke schatting, tenzij je door het vervallen van de aftrek in een hogere schijf komt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 december 2015, 13:19
egbertsl egbertsl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 8
Standaard

hoe het afliep...

De inschatting van de naheffing is door de accountant gemaakt, helaas is de belastingdienst twee keer zo hoog uitgekomen. De vaststelling is definitief. Een afbetaling over 2 of 3 jaar is door de fiscus afgewezen met als reden "u bent een onderneming". Ik heb een jaar de tijd gekregen met als ingangsdatum afgelopen zomer waardoor ik praktisch gezien 6 maanden de tijd heb. Met de accountant afgesproken dat hij de rente betaald die de fiscus berekent. Naar nu blijkt wil hij alleen de rente betalen over het openstaande bedrag aan aanslagen tot het moment van vaststelling en niet over de periode van afbetaling. Ook de factuur over de aangifte IB wil hij niet terugbetalen ondanks mijn klacht dat hij een rekening heeft gestuurd over werk met fouten.

Blij ben ik er niet van geworden en de relatie tussen leverancier en klant s er niet beter van geworden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aangifte ib, accountant, aftrekpost

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB 2012 - saldo winst/verliesrekening AlexB Belasting 0 19 augustus 2013 16:37
Resultaat overige werkzaamheden maar toch ondernemer voor IB? Streekstra Belasting 1 1 augustus 2013 09:43
Inkomstenbelasting IB Programma Ondernemers 2012 M4GN3T Belasting 0 19 maart 2013 18:40
Kiezen tussen IB aangifte particulier of ondernemer DM Unseen Belasting 1 31 maart 2012 15:36
Fout in mijn gemaakte opdracht... nancy_kelpie Omgaan met opdrachtgevers 20 3 juli 2009 13:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon