Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 november 2008, 12:46
ICTsupport ICTsupport is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 28
Standaard Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak.

Beste Lancelotters,

Een vraag die mij nu even bezighoudt:
Ik heb een eenmanszaak als ICT-freelancer met VAR en wil in de avonduren werkzaamheden uitvoeren dat niets met ICT te maken heeft en wel in loondienst.
Wat heeft dat voor gevolgen voor mijn belastingopgaaf en is er wellicht een mogelijkheid dit via mijn bedrijf te regelen?
Het werk betreft een job via Tempo Team bij TNT-post voor 2 a 3 avonden per week en is bedoeld voor de wat "moeilijker periodes".

Groet,

Ronald.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 november 2008, 13:01
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak.

Ikzelf heb een vergelijkbaar iets
Ik heb het alleen andersom, ik werk in loondienst en probeer vanuit daar een basis op te bouwen om mijn eigen onderneming te laten groeien.

het principe blijft hetzelfde.

je zit in loondienst en verdiend een x bedrag
daarbij kom je in een schaal terecht, 32, 42, 52% (ff voor het gemak)
dan komt je inkomen / winst uit de onderneming daar nog bovenop.

het zijn maar een paar avondjes in de week en het ligt aan je winst uit je onderneming, maar stel je verdiend 45.000 euro per jaar dan betaal je dus over alles 42% boven de 59.000 euro wordt het simpelweg 52%

Je loondienst en je VAR worden dus niet als 1 gezien. Daarbij maakt het overigens niet uit in welk vakgebied je werkt. Stel je werkt in de avonduren als helpdesk medewerker in de ict in loondienst blijft het hetzelfde als hierboven beschreven staat.

Het enige waar je dus rekening mee moet houden is dat je genoeg verschillende klanten kan binnenhalen via je onderneming, zodat dit niet gezien gaat worden als loondienst.

(bedragen zijn niet exact, net als de percentages, voor de exacte bedragen moet even gekeken worden op de BD site)

Mvg,

Rinus
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 november 2008, 16:44
ICTsupport ICTsupport is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak.

Rinus,

Bedankt voor de uiteenzetting!

Groetjes,
Ronald.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 december 2008, 16:09
tnieuw tnieuw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak.

Hallo Ronald,

Ik heb denk ik een soortgelijke vraag en misschien zou je die voor mij ook kunnen beantwoorden.

Ik ben in loondienst en daarbij heb ik een "nul-uren" contract bij een ander bedrijf waarvoor ik in de avonduren software voor ontwikkel. Door beide werkgevers wordt premie ingehouden. Zo ook ZVW (als ik het goed heb) en die komt boven een maximumgrens uit. Dit helaas mijn werkgever ter oren gekomen en wenst dat ik het nul-uren contract per 1/1/2009 beëindig. Gezien mijn belang is dat niet direct mogelijk dus zit ik te denken aan het overgaan van werken op basis van freelancer.

Ik zal daar dus voor bij de belastingdienst een BTW nummer moeten aanvragen (en KVK?) en een VAR verklaring moeten invullen. Wat ik wens te voorkomen is dat mijn huidige werkgever weer kan zien dat ik teveel premie betaald heb. Uiteindelijk moet ik over deze extra verdienste zelf aangifte doen en dus premie betalen.

Is dit een juiste constructie of kan/moet dat anders? Ben benieuwd wat jij er op kan zeggen want bij de belastingdienst ben ik doorverwezen naar vier verschillende loketten.

VrGr
Tim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 december 2008, 20:40
ICTsupport ICTsupport is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak.

Hallo Tim,

Ik begrijp dat je bij het ene bedrijf in loondienst bent: daar draagt je werkgever dus premies en loonheffing voor af.
Verder is het zo dat je bij je andere werkzaamheden een 0-urencontract hebt.
Je werkgever waar je overdag in loondienst bent heeft mijns insziens totaal NIETS te zeggen over wat jij in je andere job aan verdiensten hebt.
En dat jij bij beide werkgevers premie voor de ZVW betaalt: dat is jou zaak toch?
Volgens mij hoef je dus geen bedrijf voor je 2e job op te starten!

Succes,


Groet,

Ronald.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 december 2008, 21:26
tnieuw tnieuw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICTsupport Bekijk bericht
Hallo Tim,

Ik begrijp dat je bij het ene bedrijf in loondienst bent: daar draagt je werkgever dus premies en loonheffing voor af.
Verder is het zo dat je bij je andere werkzaamheden een 0-urencontract hebt.
Je werkgever waar je overdag in loondienst bent heeft mijns insziens totaal NIETS te zeggen over wat jij in je andere job aan verdiensten hebt.
En dat jij bij beide werkgevers premie voor de ZVW betaalt: dat is jou zaak toch?
Volgens mij hoef je dus geen bedrijf voor je 2e job op te starten!

Succes,


Groet,

Ronald.
Hallo Ronald,

Ja zo zou ik er ook over denken echter zijn dan de aanvullende arbeidsvoorwaarden waarin staat dat zonder toestemming er geen werk voor derde uitgevoerd mogen worden. Zo'n 9 jaar geleden toen er ik aan begon dacht ik, wat niet weet, wat niet deerd maar men houd nu vast aan die voorwaarden. Die teruggave was tientjes werk dus waar maakt de werkgever zich druk om maar gaat erom dat er een tweede is. Nu wil ik dus zien te voorkomen dat deze situatie zich in 2009 weer voordoet vandaar de vraag hoe te handelen als freelancer.

VrGr
Tim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 december 2008, 11:14
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak.

Hoe weet je 'dag' werkgever dat je ook bij die andere mensen werkt? Op diezelfde manier kan hij er ook achterkomen dat je er nog steeds werkt. Om eerlijk te zijn lijkt het me helemaal niet in jouw belang om je grootste werkgever tegen de haren in te strijken. Je hebt namelijk getekend voor een bepaalde voorwaarde. Wat je doet mag dus niet, punt. En als je daar toch mee doorgaat, dan kan het zijn dat je werkgever je straks niet vraagt ermee te stoppen, maar je bijvoorbeeld ook nog met een schadevergoedingclaim om de oren te slaan. Terecht, als je normale werkgever ook in die sector zit en jij dus eigenlijk je kennis en talent ook inzet voor de concurrent.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Van gedachten wisselen met zelfstandige sociaal hulpverlener Tiara Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 1 15 oktober 2008 15:46
IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst? MDJ Belasting 8 24 maart 2008 23:09
Werken via meerdere detacheringsbureaus met VAR-WUO? Ys3 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 2 juni 2007 19:08
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon