Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 augustus 2010, 16:07
nino1983 nino1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 10
Standaard Abbonnement zakelijke mobiele telefoon atrefbaar?!

Dag,

Ik ben freelance redacteur.

Ik weet dat een zakelijke mobiele telefoon aftrekbaar is als bedrijfskosten bij mijn belastingaangifte. Maar zijn de abbonnementskosten per maand dat ook?

Ik wil namelijk een blackberry aanschaffen met een twee jarig abbonnement voor zakelijke doeleinden. Ik neem aan dat ik die maandelijkse kosten kan aftrekken bij het invullen van mijn belastinaangifte? Controleren ze ook streng of daar persoonlike gesprekken tussen zitten?

Hoor graag!

Groet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 augustus 2010, 21:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Abbonnement zakelijke mobiele telefoon atrefbaar?!

Als je het ding voor zakelijke doeleinden hebt, dan kun je ook de abonnementskosten als zakelijke kosten inboeken ('aftrekken'). Ik doe dat al jaren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 augustus 2010, 02:16
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Abbonnement zakelijke mobiele telefoon atrefbaar?!

natuurlijk mag je een zakelijk abonnement aftrekken. Hoeveel bedrijven ken jij zonder telefoonaansluiting? als zzp-er moet je wel reeel zijn en Je zult wel rekening moeten houden met privegebruik van je mobiele telefoon qua gesprektn, althans dat is wel verstandig zeker als je prive geen ander nummer gebruikt. het is dan namelijk zeer onwaarschijnlijk dat je helemaal niet prive belt. Hoeveel privegebruik je moet aftrekken moet je zelf bepalen, dat gaat het makkelijkst met een gespecificeerde rekening. je bekijkt dan van 2 of 3 maanden de de verhouding en corrigeert op basis van die verhouding de telefoonkosten. na die 2 of 3 maanden hou je gewoon een vast percentage aan per maand.

Dat is de methode die het minste risico geeft op correctie door de belastingdienst. De belastingdienst zal niet snel een abonnement afwijzen als zakelijk maar wel een correctie voor privegespreken willen zien als er geen eigen privenummer is.
En wat strenge controle betreft. Dit soort zaken word uitsluitend gecorrigeerd na een boekenonderzoek. Er zijn ondernemers die in 20 jaar nooit zijn gecontroleerd en er zijn ondernemers die in de (eerste) 5 jaar 2 of 3 keer zijn gecontroleerd.
kortom het is niet goed te zeggen wat het risico op controle is. ALleen dat als je word gecontroleerd en je geeft geen privegebruik op dan is de kans groot dat daarvoor alsnog een correctie word gedaan. Maar je hoeft niet te verwachten dat na het insturen van je aangifte de belastingdienst opeens automatisch corrigeert.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 augustus 2010, 11:45
nino1983 nino1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 10
Standaard Re: Abbonnement zakelijke mobiele telefoon atrefbaar?!

Dag Roel,

Dank voor je heldere uitleg. Hier heb ik zeker wat aan!

Groet en succes.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag over zakelijke telefoon en computer Sabrina Administratie 6 5 februari 2008 19:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon