Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2012, 19:24
mabiche mabiche is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 februari 2011
Berichten: 4
Standaard theater- en concertbezoek

hoe zit het nu met theater- en concertbezoek? van mijn vorige accountant mocht ik dat gewoon aftrekken als 'productiekosten'. van degene die ik nu heb niet, die vindt het representatiekosten en dan mag het maar voor 73,5% incl btw. als ik rondvraag bij collega's is het ook verschillend: de een trekt het wel helemaal af en de ander weer niet. maar hoe zit het nu? (voor mijn werk is het van belang dat ik regelmatig theater, concerten en films bezoek)

bedankt alvast voor het verlossende antwoord!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2012, 20:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

en wat voor werk is dat, dat is wel van belang.. sommige beroepen kun je op een pleitbaar standpunt uitkomen dat het volledig aftrekbaar maakt. Meestal is het inderdaad representatie.

Afhankelijk van het bedrag wat ermee gemoeid is kan het intressant zijn deze vraag eens aan een fiscalist voor te leggen. deze kan veel exacter aangeven wat wel en niet kan. het nadeel van mijn beroepsgroep (de boekhouders en zelfs accountants) is dat het veelal op eigen inzicht gebeurd en de een is strenger in de leer als anderen..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2012, 20:51
mabiche mabiche is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 februari 2011
Berichten: 4
Standaard

het gaat om promo's en trailers maken voor theatergroepen en om programmeren van kunst en cultuur op festivals

een fiscalist dus? waar kan ik die vinden dan? zijn dat de mensen die bij de belastingdienst werken en moet ik dus gewoon daarheen bellen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 januari 2012, 21:11
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, fiscalisten zijn zelfstandig professionals net als boekhouders alleen met een andere opleiding in belastingrecht. op http://www.rb.nl/ vind je betrouwbare belastingadviseurs. Wellicht dat jou boekhouder er ook wel 1 kan aanbevelen.

Mijn vraag (als boekhouder) zou zijn waarom jij betaald naar het theater moet voor je werk. Als jij een trailer of promo moet maken en daarvoor de voorstelling moet zien om dat gevoel in de promo over te brengen dan lijkt het mij dat je vrijkaarten krijgt of voor die avond aan de theatergroep word toegevoegd om de voorstelling te kunnen zien op opnemen zelfs.

Voorstellingen die jij bezoekt doordat je (extra) geïnteresseerd bent in theater en concerten maken die bezoeken in elk geval nog niet zakelijk. Zelfs als je dit doet in de hoop hier zakelijke gewin van te hebben (acquisite dus) zou ik het als representatie aanmerken. Als jij tenslotte met jou potentiele klant zou gaan eten zouden die kosten ook maar beperkt aftrekbaar zijn.

Alleen als je objectief valide argumenten hebt waarom jij een voorstelling moet betalen terwijl je aan het werk bent dan zou je die kosten als productiekosten kunnen aftrekken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 januari 2012, 21:16
gewoonfreek gewoonfreek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2011
Berichten: 8
Standaard

En geld hier niet dat het het bijhouden van het vakgebied is? Ik ben zelf theatermaker en ik had voor mezelf bedacht dat ik op de hoogte moet blijven van wat er in mijn vakgebied gebeurt en daardoor mijn theaterbezoek 100% als onkosten kon aftrekken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 januari 2012, 21:28
mabiche mabiche is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 februari 2011
Berichten: 4
Standaard

oke bedankt. ik weet voldoende :-) representatiekosten dus!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon