Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 januari 2006, 15:16
Freelancer
Gast
 
Berichten: n/a
Question Auto op naam van eenmanszaak?

Ik heb een auto gekocht op naam van mijn eenmanszaak. De garage stuurde de factuur naar mijn onderneming.

Maar voor de wegenbelasting staat de auto op mijn naam in plaats van de zaak. Klopt dat wel?

Ook de factuur van de verzekeringsmaatschappij is aan mij gericht i.p.v. mijn bedrijf. Moet ik dat laten wijzigen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 januari 2006, 19:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Auto op naam van eenmanszaak?

Ja, dat klopt. Een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid. De auto staat daarom bij het RDW op jouw naam.

Je kunt de motorrijtuigenbelasting wel vanaf je zakelijke rekening betalen en als zakelijke autokosten boeken.

Commerciële facturen van garage, verzekering etc. horen wel aan je bedrijf gericht te worden. Vraag erom, en weiger eventueel facturen die aan jou persoonlijk gericht worden.

Ik heb mijn ANWB-lidmaatschap (voor de wegenwacht) nog wel persoonlijk en declareer dat jaarlijks als "zakelijke kosten via privé" bij mijn bedrijf. Ik weet niet of er ook zoiets bestaat als een zakelijk ANWB-lidmaatschap voor bedrijven, maar dat zou waarschijnlijk alleen maar duurder zijn
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 maart 2006, 18:17
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Auto op naam van eenmanszaak?

Nou ja dat geldt voor alle kosten alleen moet je eerst weten of het wel een prive auto is of een zakelijke auto. En daarna kun je bepalen wat handig is? Hoe oud is die auto van jou?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 maart 2006, 11:36
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Auto op naam van eenmanszaak?

het leuke van een eenmanszaak is dat je achteraf nog kan bepalen of je de auto zakelijk of privé wil rijden, omdat de auto in beide gevallen toch op je naam staat.

Als je straks met je boekhouder je jaarrekening 2005 opmaakt c.q. belastingaangifte doet, kan het zijn dat er meer kosten zouden moeten komen en kan je door de auto als zakelijk aan te merken alle kosten alsnog aan de zaak toerekenen.

Als zakelijk achteraf niet handig is, bijvoorbeeld vanwege een bijtelling zonder dat er nog afschrijvingen zijn, boek je gewoon de door de zaak gedane betalingen als priveonttrekking en is de auto voor het hele jaar prive.

Helaas kan dat niet bij een BV omdat je dan de auto op naam hebt staan van de BV, als je die naar prive wil halen moet je naar het postkantoor om hem over te schrijven.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 april 2006, 19:16
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Auto op naam van eenmanszaak?

BTW Ik heb nog een fraaie Volvo V70 D5 te koop en zoek een oude Volvo 850GLT (geen grapje! stuur maar een mailtje....)

Maar nu serieus: een auto van 15 jaar of ouder is interessant om zakelijk te rijden. Je betaalt alleen de bijtelling over de economische waarde ipv de cataloguswaarde. Waar je bij een grote nieuwe wagen al snel enkele honderden euro's per maand aan bijtelling kwijt bent, kan je met een semi-oldtimer volstaan met dat bedrag per jaar als bijtelling.

Auto van de zaak voor de eenmanszaak: alle kosten (brandstof, onderhoud etc) zijn aftrekbaar. Daarmee wordt goed onderhoud goed betaalbaar.
Enige nadeel bij een wat meer bejaarde auto is dat je misschien wat vaker langs de weg staat (hevig balend en treurig kijkend naar al die 200%-onbezorgd kijkende leaseauto-bestuurders).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
ziektekostenkosten: word jij er ook ziek van? erix Al die andere praktische dingen 0 17 januari 2006 08:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon