Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 februari 2007, 21:47
boogaard boogaard is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2007
Berichten: 3
Standaard Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring

Steeds vaker zie ik bij aangeboden aanvragen/opdrachten "VOG- en BKR-verklaring vereist", vaak als onderdeel van een zogenaamde pre-employmentscreening.
Ik heb in de praktijk nog niet met zo'n screening te maken gehad.

VOG, Verklaring omtrent het Gedrag, kunnen ze zowel voor natuurlijke als rechtspersonen vragen. Dit kan ik, zeker bij bepaalde opdrachtgevers, nog begrijpen en de kosten zijn nog te overzien indien je deze zelf moet opleveren.

BKR, begrijp ik niet. Ik denk dat dit een verklaring is van Bureau Krediet Registratie. Klopt dit en zo ja waarom wil een opdrachtgever deze informatie?
  #2  
Oud 6 februari 2007, 02:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring

Geen idee waar dit over gaat Met vele jaren freelance-opdrachten aannemen en gunnen ben ik deze begrippen nog nooit tegengekomen.
__________________
René
  #3  
Oud 6 februari 2007, 08:23
boogaard boogaard is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring

Zie hier een tweetal willekeurige voorbeelden (zie onderin in de opdrachtformulering):

* http://www.it-jobsite.com/index.php?...52765e58361542

* http://www.it-contracts.com/?PAGE=va...ce7d6a2b548625

De VOG-verklaring kan ik me in bepaalde gevallen voorstellen.
Voor wat betreft het BKR begrijp ik het ook niet, je zou als opdrachtnemer eerder (indien dat mogelijk is) een BKR-verklaring van de opdrachtgever mogen verwachten.
  #4  
Oud 6 februari 2007, 12:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boogaard Bekijk bericht
Voor wat betreft het BKR begrijp ik het ook niet, je zou als opdrachtnemer eerder (indien dat mogelijk is) een BKR-verklaring van de opdrachtgever mogen verwachten.
Nou ja, het BKR registreert alleen gegevens van consumenten. Maar als het gaat om kredietwaardigheid zou het inderdaad andersom moeten liggen.

Misschien bedoelen ze wel de Beeldende Kunstenaarsregeling
__________________
René
  #5  
Oud 19 maart 2007, 11:45
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring

Binnen de IT komt dit vaker voor. Vaak voor projecten en opdrachten bij opdrachtgevers als justitie, overheid, banken enz zijn dergelijke verklaringen gebruikelijk. Niet alleen voor freelancers, maar voor iedereen die daar over de vloer komt. Als je in dienst zou zijn van een grote IT dienstverlener, zelfs dan moeten dergelijke verklaringen geregeld worden. Dat heeft met name te maken omdat je toegang krijgt tot systemen met belangrijke informatie en ze willen geen misbruik. Dergelijke verklaringen kunnen geven min of meer een kleine zekerheid voor ze...
  #6  
Oud 19 maart 2007, 22:51
boogaard boogaard is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2007
Berichten: 3
Question Re: Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring

Voor wat betreft VOG kan ik daar mee inkomen, vind ik voor veel organisaties logisch. Maar BKR...die begrijp ik niet.

BKR levert informatie over kredietgegevens/historie van particulieren (vaak) ten behoeve van een kredietwaardigheids-check.
Dit levert het BKR niet voor rechtspersonen zoals een BV. Als opdrachtnemer doe ik via een dergelijke rechtspersoon zaken met een opdrachtgever, een zuiver zakelijke transactie. Dus blijft de vraag: wat levert die BKR-informatie voor de opdrachtgever op? Mijn inziens geen zekerheid...

Ik vind het onzinnig om niet relevante (privé)informatie te verschaffen, dus ik wil graag begrijpen waarvoor de BKR-informatie toe dient ...
  #7  
Oud 19 maart 2007, 22:54
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boogaard Bekijk bericht
Voor wat betreft VOG kan ik daar mee inkomen, vind ik voor veel organisaties logisch. Maar BKR...die begrijp ik niet.

BKR levert informatie over kredietgegevens/historie van particulieren (vaak) ten behoeve van een kredietwaardigheids-check.
Dit levert het BKR niet voor rechtspersonen zoals een BV. Als opdrachtnemer doe ik via een dergelijke rechtspersoon zaken met een opdrachtgever, een zuiver zakelijke transactie. Dus blijft de vraag: wat levert die BKR-informatie voor de opdrachtgever op? Mijn inziens geen zekerheid...

Ik vind het onzinnig om niet relevante (privé)informatie te verschaffen, dus ik wil graag begrijpen waarvoor de BKR-informatie toe dient ...
Dat ben ik deels met je eens. Ik kan namelijk wel begrijpen dat banken en soort gelijke financiele instellingen dergelijke informatie willen weten. Ze willen voorkomen dat mensen die financieel aan de grond zitten, via het werk toegang krijgen tot financiele middelen van anderen. Een kat in het nauw maakt gekke sprongen! Maar goed, het voelt zeker raar aan!
  #8  
Oud 11 juli 2011, 14:42
guus de groot guus de groot is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 juli 2011
Berichten: 1
Standaard Bkr

Voor loondienst in assurantie en financiele dienstverlening is BKR overzicht verplicht ( en verklaring Goed Gedrag).
De verkrijging van BKR is antiek: via een bank met kasgeld (dus zoeken)
of langdurig: via telefoon met BKR tenminste 4 weken.
  #9  
Oud 11 juli 2011, 14:47
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boogaard Bekijk bericht
BKR, begrijp ik niet. Ik denk dat dit een verklaring is van Bureau Krediet Registratie. Klopt dit en zo ja waarom wil een opdrachtgever deze informatie?
Misschien een raar idee, maar waarom vraag je het niet de opsteller van opdracht?
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
  #10  
Oud 11 juli 2011, 15:34
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guus de groot Bekijk bericht
De verkrijging van BKR is antiek:
Dit topic is ook antiek, uit maart 2007. Het lijkt mij dat de vraagsteller inmiddels wel een bevredigend antwoord heeft kunnen vinden.

Topic word gesloten.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR verklaring en verplichtingen tegenover opdrachtgever ?? Alan French Omgaan met opdrachtgevers 2 3 oktober 2006 20:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon