Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 september 2008, 16:32
Petra1966 Petra1966 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 18
Unhappy Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding

Hallo allemaal,

Graag wil ik hetvolgende aan jullie voorleggen. Misschien heeft iemand dit ook al eens meegemaakt of is er een jurist onder ons die mij een antwoord kan geven.

Ik ben vanaf aug 2006 t/m mrt 2008 in dienst geweest van een detacheringsbureau als Personal Assistant. In mijn arbeids ovk stond een artikel vermeld "non concurrentiebeding",waarin werd vermeld dat ik een jaar lang (na beeindigen v/h dienstverband) geen werkzaamheden voor een opdrachtgever van deze werkgever mocht uitvoeren. Per 1 april jl heb ik dan ook ontslag genomen en ben als freelancer verdergegaan. Ben netjes gestopt bij de desbetreffende opdrachtgever en mijn plaats is weer door een andere PA van mijn ex-werkgever ingevuld. Daarna heb ik 2 opdrachten elders afgerond en ben ik door een preferred supplier van die opdrachtgever opnieuw benaderd voor een opdracht per 8 sept jl. Deze opdracht heb ik geaccepteerd en ik ben vorige week gestart.
Nu heeft mijn ex-werkgever mij afgelopen vrijdag gebeld met de mededeling dat ik mij heb te houden aan het concurrentiebeding en nu dus in strijd ben met dit artikel. Echter;

- ik vervul een totaal andere opdracht dan PA/Secretaresse of wat dan ook;
- deze opdrachtgever is een gigantisch grote bancaire instelling en heb ik totaal niks te maken met het programma waarin in destijds een opdracht vervulde;
- ik ben zelf benaderd door deze preferred supplier n.a.v. mijn CV op Monsterboard en heb dus niet rechtstreeks zelf contact opgenomen met de opdrachtgever;
- mijn ex-werkgever is niet een directe preferred supplier van deze opdrachtgever, maar daar zit nog een bureau tussen die WEL een directe preferred supplier is.

In mijn ogen is deze bancaire instelling dus niet een directe opdrachtgever van mijn ex-werkgever, maar is dat het bureau wat daar nog tussen zit (ex-werkgever factureert aan andere bureau) + vervul ik een hele andere functie dan PA/secretaresse en zie ik dit als een ontplooíngskans.

Kan iemand mij hier vertellen hoe "sterk" ik sta mbt dit concurrentiebeding?
Iemand ervaring met deze kwestie?

Hoor het graag en alvast bedankt!

gr. Petra
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 september 2008, 22:07
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard Re: Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding

Ik denk dat je voor de rechter een kans maakt om te winnen, maar wil je het zover laten komen?
En wil je voormalig werkgever het zover laten komen?
Dat het bedrijf jouw gevonden heeft via Monsterboard maakt niet dat je daar dus die opdracht zou mogen doen. Het was beter geweest om deze situatie met je voormalig werkgever te bespreken en aan te geven dat het welliswaar bij een opdrachtgever is waar je misschien niet kan werken, maar dat je daar iets heel anders gaat doen.
Mijn insteek is altijd dat je dit soort problemen beter voor kunt zijn door gewoon de dialoog aan te gaan.
Als je op een goede manier bij je werkgever weggegaan zijn is het meestal geen probleem.
Maar goed, je zit nu eenmaal in de huidige situatie.
Toch zou ik er nu voor kiezen om het gesprek aan te gaan.
Maak daarin duidelijk dat het voor jouw een grote kans is als eenpitter en dat je hun echt niet in de weg wilt zitten.
Als dat niet werkt, is de vraag in hoeverre je zit met een verstoorde relatie met je oude werkgever mbt een gang naar de rechter.

Ik heb hetzelfde meegemaakt en ik ben er met een goed gesprek vooraf altijd uitgekomen.

Succes!
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2008, 12:39
Petra1966 Petra1966 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 18
Standaard Re: Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding

Hallo Jean-Paul,

Bedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk dat het wel zo netjes was geweest eerst in gesprek te gaan met mijn ex-werkgever, maar goed.....

Toch wilde ik hier even laten weten hoe het verder is afgelopen:

Ik heb eerst juridisch advies ingewonnen, omdat ik wilde weten hoe sterk/zwak ik stond in deze situatie. Zo wist ik hoe ik het gesprek met mijn ex-werkgever kon insteken.
Ik stond sterk mbt het feit dat ik destijds ben ingeleend via een preferred supplier en niet rechtstreeks via mijn ex-werkgever. Wettelijk gezien is dus deze preferred supplier de opdrachtgever van mijn ex-werkgever en niet de bancaire instelling. Ex-werkgever factureerde aan pref sup en pref sup factureerde dit door aan bancaire instelling. Echter, de avocaat zei dat een rechter dit ook te kort door de bocht zou vinden, maar we hadden een punt.

Al met al ben ik in gesprek gegaan met ex-werkgever en heb ik de situatie uitgelegd. Gelukkig gaan zij geen verdere stappen ondernemen en kan ik de opdracht met een gerust gevoel voortzetten. Een grote opluchting dat we de gang naar de rechtzaal niet hoeven te maken...........

Weer een leermoment in mijn huidige zelfstandige bestaan
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 oktober 2008, 15:08
Elzo Smid Elzo Smid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 20
Standaard Re: Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar in dit soort gevallen kom je zelden voor de rechter, gelukkig maar, die heeft wel wat beters te doen. Met juridisch advies aan beide kanten moet je er uit kunnen komen.
Persoonlijk leek mij het een sterk punt, dat het om verschillende soorten werkzaamheden ging; er kan dan geen sprake zijn van concurrentie, leek mij, maar juridisch weet ik er niks van.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon