Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 november 2006, 16:43
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Hoe vermijd ik belastingheffing op spaargeld?

Ik heb mogelijk mijn eerste opdracht binnen (1tje voor 12mnden).. het ziet er in elk geval heel goed uit

En dan sla ik natuurlijk aan het rekenen.. wat betreft reserves.. want dat vind ik wel belangrijk om te hebben, voor magere tijden of investeringen. En ik pot graag op..

Maar ik kom op het punt dat je tot 19000 (en een beetje) belastingvrij op een spaarrekening mag hebben.. als dat meer is dan gaat dan de belasting meegraaien. En dat wil ik niet.. ik kan het dan 'verbrassen' maar zijn er nog andere mogelijkheden om aan te schaffen waar de belasting niets mee kan?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 november 2006, 16:50
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: spaargeld

Citaat:
zijn er nog andere mogelijkheden om aan te schaffen waar de belasting niets mee kan?
Wat bedoel je met deze zin? Ontbreekt er misschien ergens een woordje?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 november 2006, 17:11
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Re: spaargeld

Stel, de belastingvrije grens is dus 19.000 en ik heb 25.000 euro spaargeld. Dan wil ik ervoor zorgen dat die 6.000 'slim' besteed word. Het liefste hou ik het in de vorm van geld. Ik kan van die 6.000 allerlei spullen kopen, maar ik zou liever iets kopen wat in waarde stijgt en waar de belasting niet aan kan komen.
Is dit duidelijker wat ik bedoel?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 november 2006, 21:13
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: spaargeld

Zoek een partner, waarmee je zes maanden op hetzelfde adres mee gaat samenwonen. Wordt je drempel weer € 19.000 hoger

Mocht je daarna nog kinderen nemen dan neemt de vrijstelling per kind ook nog met circa 2.600 toe

Er bestaan vrijstellingen voor beleggingen in durfkapitaal (aan ondernemers) en groene beleggingen. Mogelijk zit hier nog iets voor je tussen.

Overigens is het 19.000 gemiddeld over een heel jaar. Dus bezit je op 1 januari 0 en op 31 december 30.000 dan zul je nog onder de drempel blijven.

Tot slot is de heffing over iedere 1.000 euro boven de drempel 1,2% oftewel 12 euro. Kies je een fijn spaarrekeningtje uit met 3% dan zal je vermogen nog steeds blijven groeien(afgezien van inflatie).

Succes

Rob
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 november 2006, 13:29
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: spaargeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RNadministraties Bekijk bericht
Zoek een partner, waarmee je zes maanden op hetzelfde adres mee gaat samenwonen. Wordt je drempel weer € 19.000 hoger Mocht je daarna nog kinderen nemen dan neemt de vrijstelling per kind ook nog met circa 2.600 toe
Volgens mij is dit geld wat Wilco in de zaak heeft zitten. Als je het prive op een rekening zet, moet je er toch inkomstenbelasting over betalen. Kortom: Is die 19.000 euro voor of na inkomstenbelasting?

En dan is het volgens mij een ander antwoord.

heb je overigens wel meer dan een opdrachtgever? Een opdracht van een jaar riekt ook naar dienstverband.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 november 2006, 23:26
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: spaargeld

Hallo Mariëlle,

inkomstenbelasting betaal je over opbrengsten minus kosten.

Over privé opnamen (dus overboekingen van geld naar privé) hoef je geen belasting te betalen. Aangezien zijn vraag betrekking gaat over de vrijstelling van vermogensheffing in box 3, lijkt mij ook de vraag beantwoord waar dit geld zich bevindt.

De andere punten die je aanstipt zijn goed, maar misschien wil de topicstarter dit niet weten c.q. weet hij dit al.

Vriendelijke groet

Rob
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 november 2006, 21:09
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: spaargeld

Overboekingen van geld naar prive? geen inkomstenbelasting? Dacht van wel!
M.a.w. ik begrijp niet wat je bedoelt, graag je uitleg.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 november 2006, 01:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: spaargeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Overboekingen van geld naar prive? geen inkomstenbelasting? Dacht van wel!
Nee hoor. Je kunt een miljoen overmaken van zaak naar privé, en toch geen inkomstenbelasting betalen. Je betaalt namelijk belasting over de winst, simpelgezegd zijnde: zakelijke omzet - kosten in een jaar, niet over liquiditeitsverschuivingen. Dat miljoen kan bijvoorbeeld opgebouwd kapitaal zijn, waarover je in voorgaande jaren al inkomstenbelasting hebt betaald.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 november 2006, 11:38
MTF
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: spaargeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nee hoor. Je kunt een miljoen overmaken van zaak naar privé, en toch geen inkomstenbelasting betalen. Je betaalt namelijk belasting over de winst, simpelgezegd zijnde: zakelijke omzet - kosten in een jaar, niet over liquiditeitsverschuivingen. Dat miljoen kan bijvoorbeeld opgebouwd kapitaal zijn, waarover je in voorgaande jaren al inkomstenbelasting hebt betaald.
Hier sluit ik me bij aan. Wel zul je dan over dat miljoen hoogstwaarschijnlijk in box 3 rendementsheffing betalen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 mei 2011, 23:10
manjh manjh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2011
Berichten: 6
Standaard

dit is alweer een stokoud draadje maar misschien is mijn vraag toch wel relevant.
Stel, ik verdien dit jaar als ZZPer veel meer dan ik nodig heb voor levensonderhoud. Ik wil de rest reserveren voor magere jaren. dat geld hou ik op een speciale spaarrekening, gekoppeld aan mijn "zakelijke" bankrekening.
Moet ik dat kapitaaltje meerekenen bij het opgeven van mijn privé vermogen, en er dus rendementsheffing over betalen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Keuzes maken, hoe doe je dat? Mental Coach Amsterdam Omgaan met opdrachtgevers 2 26 augustus 2010 21:26
Hoe ben jij gegroeid door te freelancen? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 6 november 2007 20:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon