Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 december 2006, 21:26
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Hypotheek -> met de bank praten?

Hallo!

Ik ga per april volgend jaar definitief starten als zelfstandig ondernemer/freelancer. Nu worden mijn vriendin en ik per februari eigenaar van een nieuw koophuis met bijbehorende hypotheek.

Is het gebruikelijk om de bank op de hoogte te stellen van het feit dat ik ga ondernemen t.o.v. onze hypotheek? Of is dit niet nodig? Als je van baan wisselt geeft je dat namelijk ook niet door.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen.

Groeten van Sioux
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 december 2006, 21:45
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Hypotheek -> met de bank praten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux Bekijk bericht
Hallo!

Ik ga per april volgend jaar definitief starten als zelfstandig ondernemer/freelancer. Nu worden mijn vriendin en ik per februari eigenaar van een nieuw koophuis met bijbehorende hypotheek.

Is het gebruikelijk om de bank op de hoogte te stellen van het feit dat ik ga ondernemen t.o.v. onze hypotheek? Of is dit niet nodig? Als je van baan wisselt geeft je dat namelijk ook niet door.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen.

Groeten van Sioux

Dag Sioux,

Dat lijkt me in principe niet nodig, je hypotheek is dan namelijk al afgesloten. Het wordt pas van belang op het moment dat de hypotheek afgesloten wordt nadat je voor jezelf bent begonnen.
Zelf heb ik, toen ik anderhalf jaar geleden bij mijn werkgever wegging niks gezegd, van belang voor de bank is namelijk alleen dat je aan je betalingsverplichting houdt en dat heb ik al die tijd gedaan. Officieel was dat een beetje tricky omdat ik bij diezelfde bank had gewerkt en ook mijn bankvoordeel kwijtraakte (en dus een groot financieel voordeel) Maar... mijn financiele situatie is zelfs (een stuk) beter dan tijdens mijn werknemersjaren, ik vermoed dan ook dat als ik nu zou opteren voor een hogere hypotheek het voor mijn bank geen enkel probleem zou zijn, hoewel daar natuurlijk normaal gesproken drie jaar ondernemerschap voor staat...
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 december 2006, 22:21
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Hypotheek -> met de bank praten?

Ik zou het ook niet doen: maakt het alleen maar ingewikkeld en je neemt veel risico...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 december 2006, 08:34
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hypotheek -> met de bank praten?

Ik zou alleen niet in overleg met je bank gaan wanneer je zeker weet dat je aan je verplichtingen kunt voldoen.

Je inkomsten (omvang, herkomst en regelmaat) zullen veranderen, het is de vraag in hoeverre de bank hier zicht op heeft. M.a.w. heb je een zakelijke rekening bij diezelfde bank? Of loopt die elders?

Omgekeerd kan tzt een goed gesprek met de bank (afhankelijk van de potentie van jouw zaak, andere inkomensten en de opstelling van de bank) wijs zijn, bijvoorbeeld omdat je een betere of andere financieringsvormen kunt krijgen. Maar als starter moet je je (ook voor de bank) eerst bewijzen, ofwel: euro's verdienen.
Soms kom je - bijvoorbeeld met een goed business plan - in aanmerking voor een kredietlimiet. Dat kan handig zijn wanneer je moet investeren.
Ze zullen niet meteen je hypotheek terugdraaien , het is een belangrijke inkomstenbron voor de bank.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 januari 2007, 15:35
Robbie_ehv
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hypotheek -> met de bank praten?

Ik ben zelf werkzaam als Junior Adviseur Bedrijven bij een lokale bank en ik kan je vertellen dat dit niet doorgegeven hoeft te worden. Staat nergens in de bankvoorwaarden, en zoals al aangegeven is verwisseling van baan kan ook (negatieve) gevolgen hebben voor je inkomsten. Lening met bijbehorende hypothecaire dekking is destijds beoordeeld en verstrekt op dát inkomen. Zelfs al zou je een zakelijke rekening willen openen bij diezelfde bank is dat geen probleem: de bank gaat je echt niet dwingen tot herberekening van de financiering. Sterker nog: als je overwaarde hebt op je huis dan zal de bank je alleen nog maar sneller financieren bij een gewenst (starterskrediet/-lening) omdat je een totaalrelatie bent en ze toch hypotheek hebben.
Don't worrie and keep on going. Veel succes.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 januari 2007, 19:05
Jasper Jasper is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Hypotheek -> met de bank praten?

Ook als je reeds zelfstandig ondernemer / freelancer bent, heb ik inmiddels begrepen (zie http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=894), kan je tegenwoording een hypotheek krijgen.

Er zijn een aantal partijen die deze doelgroep (waar ik inmiddels ook toe behoor!) ondersteunen.

Kijk bijvoorbeeld eens bij de organisatie Huisgarant of bij Sparck.

Groeten, Jasper!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon