Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 april 2010, 10:09
Dolfijn Dolfijn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Berichten: 2
Standaard Balans niet sluitend door reiskosten

Beste allemaal,

Ik heb van de week mijn IB 2009 voor ondernemers ingevuld. De Verlies& winstrekening heb ik opgesteld door de netto omzet te nemen, daar de bedrijfskosten af te halen, waardoor je op netto winst komt. Tot zover geen problemen.

Maar....ik had eerst het aantal km x € 0,19 ook als bedrijfskosten meegenomen maar dan krijg ik de balans niet sluitend (zie verder hieronder). De reiskosten kreeg ik ook vergoed bij mijn opdrachtgevers en zitten dus ook in de netto omzet die ik heb gebruikt.

Mijn balans ziet er ook simpel uit, heb alleen als activa liquide middelen (zakelijke bankrekeningen) en als passiva EV. Om het EV op 31/12 te berekenen heb ik de volgende berekening gemaakt: EV 1/1 + (nettowinst-priveopnamen).

En dan moet het EV 31/12 gelijk zijn aan het saldo van de Liq. middelen/zakelijke bankrekening. Of beter gezegd de activa moeten gelijk zijn aan de passiva.

Alles is sluitend als ik de reiskosten niet meeneem bij bedrijfskosten. Doe ik dat wel, dan worden de bedrijfskosten dus hoger, de nettowinst lager en het EV op 31/12 dus ook lager en matcht dan niet meer met mijn saldo op 31/12 van mijn zakelijke rekeningen.

Ik neem aan dat ik die reiskosten als ik die wel meeneem als bedrijfskosten ook ergens anders kwijt moet? wellicht bij prive??? maar als het ook opgevoerd moet worden als een prive onttrekking wordt het verschil nog groter. Het is toch geen prive storting???

Wie oh wie kan mij met deze vraag helpen? heb het internet uiteraard al afgespeurd en kan deze concrete vraag niet terug vinden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 april 2010, 20:24
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Balans niet sluitend door reiskosten

Beste Dolfijn,
welke tegenrekening heb je gebruikt bij de boeking van reiskosten als bedrijfskosten?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 april 2010, 09:45
Dolfijn Dolfijn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Berichten: 2
Standaard Re: Balans niet sluitend door reiskosten

Dat is nu juist mijn vraag :-) Ik heb nu nog geen tegenrekening gebruikt voor die reiskosten omdat ik me afvraag welke ik daarvoor moet gebruiken.

Hoe doen je/jullie dat normaal gesproken???
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 april 2010, 12:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Balans niet sluitend door reiskosten

Beste Dolfijn,

Tegenrekening voor je 19ct die je aan prive vergoed is gewoon de rekening voor privestortingen en -onttrekkingen

je boekt dus

reiskosten
aan prive storting

doordat jij met je prive auto rijd onstaat er een schuld van je onderneming aan jou prive. dat geeft bovenstaande boeking weer. misschien dat het begrip prive storting wat verwarring schept omdat je niet echt geld stort.. maar zo is het wel gebruikelijk.

Als je de 19ct per km ook daadwerkelijk uitbetaald aan jezelf. dan boek je

Prive onttrekking
aan Bank
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorbeeld Balans Erik Janssens klopt niet? Bel_Eng Belasting 8 29 augustus 2010 18:21
Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers? annet2008 Belasting 4 15 april 2009 00:08
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon