Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 december 2008, 12:22
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Er is even wat tijd overheen gegaan, maar ik heb nu eindelijk de brief binnen van de KvK dat ik me in moet schrijven. Nu heb ik een vraag: bedrijven worden ingedeeld aan de hand van een tabel. Ik heb eerder al een keer naar die tabel gekeken, maar kom er niet zo goed uit waar ik nu bij zou moeten horen. De KvK heeft mij ingedeeld op "74401 Reclame-, reclameontwerp- en -adv.bur.".

Daar kan ik me eigenlijk helemaal niet in vinden, vooral omdat zelfs adviesbureau gelinkt is naar reclame, maar ik kan geen alternatief vinden. Hoe erg is het om hierop ingedeeld te zijn en wat kunnen alternatieven zijn?

Nog iets anders: ik zit er over te denken om beide namen in te schrijven; NowHow en "Mieke Roth". Gewoon doen?
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 december 2008, 13:57
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Hallo Mieke,

Het probleem met de brancheindeling van de KvK is dat die verre van compleet is, en dat ze sommige branches hebben samengevat die eigenlijk de lading niet helemaal dekken.

BIK Code 74401 staat voor Advertentie ontwerpbureaus, advertentielay-outdiensten en andere reclamevormen Grafisch ontwerpers, reclamestudio's en reclametekenbureaus.

Gezien deze omschrijving denk ik dat dat zo'n beetje ook wel de lading van jouw werkzaamheden omvat, alleen of een artiest (oh, oh, hij loopt weer van stapel...) als jij in verband gebracht wil worden met sec reclamebureaus... Tjah. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Verder is een BIK niet veel meer als het hokje waar je in wordt gestopt bij de KvK, en op basis waarvan marketingdatabases worden verkocht.
Zo kunnen bedrijven die diensten verlenen voor de reclamebranche jou ook gaan spammen met (voor jou) nutteloze aanbiedingen.

V.w.b. de namen in het handelsregister; gewoon alles laten registreren wat je handig lijkt... Kost niets extra's, en beter registreren dat er straks iemand met jouw bedrijfsnaam aan de haal wil gaan (hoewel dat met je eigennaam wel mee zal vallen).
De namen komen gewoon op dezelfde inschrijving, meestal onder de noemer "ook handelend onder"

mvg

Qwerner
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 december 2008, 14:06
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Ja, maar dat is nou juist het punt: het dekt de lading echt niet, alleen visueel lijkt het een beetje op elkaar. Ik ben juist geen artiest, maar een informatie-analist met een visueel product. Dat mijn werk mooi is wil nog niet zeggen dat ik een kunstenaar ben..

Ik zie mezelf veel eerder in de hoek van advies- en communicatiebureaus dan in die van de reclame. En verder, je ziet in dit vakje b.v. geen wetenschapsjournalisten, ook een groep waaraan ik sterk gerelateerd ben, of vergis ik me nu?

Ik ben trouwens niet onverdeeld positief over het feit dat we ons moeten inschrijven, vooral inderdaad het straks overspoelt worden door reclame-uitingen zal ik verschrikkelijk vinden.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 december 2008, 14:31
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Dat mijn werk mooi is wil nog niet zeggen dat ik een kunstenaar ben..
Ach, That's in the eye of the beholder...

Overigens is het absoluut niet negatief bedoeld, maar dat moge duidelijk zijn. Liever zo, dan die uitgerangeerde tros omroepster, die met een velletje A1, een busje plakaatverf en een jampotje penselen in de roddelpers gaat schreeuwen om erkenning....(Nee, ik noem geen namen)

Probleem met dit is echter dat de BIK codes van de KvK nog niet zijn ingericht op de toestroom van voorheen "vrije beroepen" die nu ook onder de inschrijvingsplicht vallen.
Ook als je de meest voor de hand liggende zoekopdrachten geeft van journalist, tekstschijver, of illustrator levert geen resultaten op

maar ook wat dichter bij huis...Ikzelf als allround projectleider, hoewel met IT component, maar ook ervaren in organisatieadvies en facilitaire vraagstukken ben noodgedwonden opgenomen onder BIK 72102; automatiseringsadviesbureaus. Dat dekt ook verre van de lading

Dus; gewoon geen aandacht aan schenken; Ik kan mij niet voorstellen dat iemand je ooit wat voor vraag dan ook gaat stellen over het feit dat je eigenlijk niet doet wat er in je BIK code staat. Het is niet veel meer dan een interne archiveringsmethode van de KvK die je geen specifieke rechten of plichten geeft, en daarnaast ook vergeven is van de fouten en onvolkomendheden (Waarom staan er alleen vervoerbedrijven onder de sector vervoer en communicatie; waar moet ik in de sector voedingsmiddelenindustrie terecht als ik ijs maak?; etc....)
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 december 2008, 14:41
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

OK, zolang het geen consequenties heeft... vind ik het best. En niet dat ik nu als journalist of illustrator genoteerd zou willen staan.
Ik weet dat het b.v. bij mijn bank wel uit kan maken: ik heb een zeer hoge rating bij mijn bank (als antwoord op mijn vraag wat een bepaalde balk met kleurtjes en notities betekende gaf mijn accountmanager aan dat ik een potentiële private banking klant ben. Altijd leuk om te weten), maar ik weet van mensen die genoteerd staan als illustrator of journalist dat ze er wel eens problemen mee hebben.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 december 2008, 15:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Qwerner Bekijk bericht
Dus; gewoon geen aandacht aan schenken;
Nou... het zou kunnen leiden tot lidmaatschap van een bedrijfschap waar je eigenlijk niks mee te maken hebt.

Ik heb hier zelf weleens over gebeld met de KvK en kreeg een zeer behulpzame meneer aan de telefoon. Hij erkende dat het soms lastig is een goede indeling te vinden. Dat komt doordat de rubriekenindeling Europees wordt afgestemd.

Mieke, je zou kunnen denken aan:
73104 Overig natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk
Dat klopt ook niet helemaal, maar misschien klopt het beter dan reclame.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 december 2008, 17:46
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht

Mieke, je zou kunnen denken aan:
73104 Overig natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk
Dat klopt ook niet helemaal, maar misschien klopt het beter dan reclame.
ok, dat klopt een stuk beter. Via welke sleutels kom ik daar?
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 december 2008, 17:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Via welke sleutels kom ik daar?
Euh Volgens mij is dat getal 73104 de code / sleutel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 december 2008, 18:47
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

"74401 Reclame-, reclameontwerp- en -adv.bur." vind je via de sector "zakelijke advies bureaus". "73104 Overig natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk" kan ik zo nog niet vinden...
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 december 2008, 12:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: he, he, KvK vraagt of ik me inschrijf

Het betreffende stukje van de rubriekenboom in het BIK-boekje is:
73 SPEUR- EN ONTWIKKELINGSWERK

731 Natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk
7310 Natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk
73101 Speur- en ontwikkelingswerk op het gebied van landbouw en visserij
73102 Technisch speur- en ontwikkelingswerk
73103 Medisch en farmacologisch speur- en ontwikkelingswerk
73104 Overig natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starten, wanneer naar KvK? kozw Al die andere praktische dingen 12 3 februari 2009 22:45
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 16:49
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23
VAR KvK 'kip..ei-verhaal'? frank9 Freelancepraktijk starten 6 21 januari 2008 20:59
Inschrijven KvK vanaf 2008 verplicht Jos Nieuws - Voor en door freelancers 0 17 oktober 2007 20:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon