Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 december 2008, 15:10
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Question Klant bepaalt tarief?

Ik denk erover om geen uurtarief te rekenen maar de klant zelf te laten bepalen wat ie mijn diensten waard vindt. Behalve dan een reiskosten vergoeding. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb er weleens iets over gelezen en het schijnt in b2b prima te werken maar of het ook werkt naar particulieren weet ik niet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 december 2008, 15:27
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Ik vraag het heel af en toe voor vaste klanten waar ik vaak her en der ook wat kleine klussen doe. Vaak bereken ik die niet door maar soms vraag ik de klant wat ik hem mag factureren.

Maar dan gaat het wel over relatief kleine bedragen ..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 december 2008, 15:49
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lilian Bekijk bericht
Ik denk erover om geen uurtarief te rekenen maar de klant zelf te laten bepalen wat ie mijn diensten waard vindt. Behalve dan een reiskosten vergoeding. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb er weleens iets over gelezen en het schijnt in b2b prima te werken maar of het ook werkt naar particulieren weet ik niet.
Ik heb 32 jaar voor een 'klant' gewerkt die ik heb laten bepalen wat hij mijn diensten waard vond. Maar loondienst beviel me niet zo.
Sinds anderhalf jaar bepaal ik zelf wat ik waard ben, ik hou er netto aanmerkelijk meer aan over en prettige bijkomstigheid is dat klanten mij ongevraagd laten weten dat ze heel tevreden zijn over mijn werk.

Bevalt me prima zo, eigen baas dus.
__________________
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 december 2008, 00:03
René van Zandwijk's schermafbeelding
René van Zandwijk René van Zandwijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2008
Berichten: 29
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lilian Bekijk bericht
Ik denk erover om geen uurtarief te rekenen maar de klant zelf te laten bepalen wat ie mijn diensten waard vindt. Behalve dan een reiskosten vergoeding. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb er weleens iets over gelezen en het schijnt in b2b prima te werken maar of het ook werkt naar particulieren weet ik niet.
Wat nu als het tarief duidelijk onder de maat is?
Als je dat wil uitleggen kan er een breuk in de relatie ontstaan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 december 2008, 14:56
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Beste Lilian,

Mag ik vragen wat jouw idee achter een dergelijke regeling is? Waarom zou je een dergelijke constructie kiezen?

Tenzij je ervan uit gaat dat jouw product door iedereen als bijzonder waardevol zal worden gezien, laat je je inkomen over aan de interpretatie van de klant.
Jij werkt waarschijnlijk enige tijd, op de top van je kunnen (want er hangt een hoop (lees: je inkomen) van af), maar dan kan de klant alsnog zonder opgaaf van reden besluiten dat ze het "niet waardevol" achten en je met een fooi of nog minder naar huis sturen.

Als dit echter het resultaat is van onzekerheid over je eigen kunnen, zou ik er eerder voor kiezen om wel een tarief af te spreken, maar bijvoorbeeld geen afname verplichting op te nemen (of een regeling waarbij de klant met gegronde bezwaren kan afzien van aankoop of zo...).
Zo heeft je klant nog een stok achter de deur, maar zullen ze niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Voor de rest is het denk ik over het algemeen verstandig je klant zich te laten realiseren dat ze geen product, maar een dienst inhuren, en dat jouw tijd ook gewoon gewaardeert dient te worden, en dat daar een tarief tegenover staat. Als het eindproduct dan niet goed (genoeg) is kun je altijd nog over een oplossing onderhandelen.
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 december 2008, 00:11
René van Zandwijk's schermafbeelding
René van Zandwijk René van Zandwijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2008
Berichten: 29
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Misschien dat een betere optie is om met no cure,no pay te werken.
Ik ken interimmers die dat doen en zijn daar zeer tevreden over.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 december 2008, 08:47
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

En misschien is het in jouw doelgroep niet nodig, maar houd er ook rekening mee dat er bedrijven zijn die denken dat een dienst niet zoveel waard is als ze zelf mogen bepalen wat ze ervoor willen geven. Als je de kans krijgt daar aan de slag te gaan, zal het resultaat misschien wél positief zijn, maar het kan zijn dat je hierdoor ook klanten afschrikt.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook als opdrachtgever niet echt op zo'n constructie zit te wachten: ik wil eigenlijk gewoon weten wat iets kost, niet zelf bezig zijn met wat ik ervoor zal gaan geven en dan uiteindelijk nog het knagende gevoel hebben misschien wel wat onder (of juist ver boven) de verwachting betaald te hebben.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 december 2008, 09:47
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rebel Bekijk bericht
Misschien dat een betere optie is om met no cure,no pay te werken.
Ik ken interimmers die dat doen en zijn daar zeer tevreden over.
Ik doe dat ook wel eens als ik moet debuggen op onbekende software maar een vermoeden heb waar het aan ligt ( en wat de oplossing is ). Maar normaal gaat dat echt tegen uurtarief.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 december 2008, 09:50
René van Zandwijk's schermafbeelding
René van Zandwijk René van Zandwijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2008
Berichten: 29
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Ik doe dat ook wel eens als ik moet debuggen op onbekende software maar een vermoeden heb waar het aan ligt ( en wat de oplossing is ). Maar normaal gaat dat echt tegen uurtarief.
Deze optie is ook geheel afhankelijk van de branche.

Ik hoop dat Lilian nog wat van zich laat horen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 december 2008, 09:51
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: klant bepaalt tarief?

Jep ben benieuwd !
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Btw tarief VS? carsten888 Belasting 4 25 januari 2012 11:36
Incasso & trage klant adraanb Omgaan met opdrachtgevers 22 11 augustus 2008 16:46
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 13:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon