Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 december 2008, 14:36
Kameeri Kameeri is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 12
Question Vaste dienst EN freelancen?

Ik ben al sinds 2002 freelancer, bevalt me uitstekend. Maar ik heb nu een enorme opdracht in het verschiet voor komend jaar, waardoor ik wellicht in de knoei kom met de belasting ivm percentage dat je voor 1 opdrachtgever mag werken. (het gaat hier overigens niet om de opdracht uit mijn auteursrechttopic).

De opdrachtgever van deze enorme klus wil mij evt. wel in loondienst nemen voor bijv. 4 dagen per week (kan ik de 5e dag nog andere klusjes aannemen). Maar wat betekent dit voor mijn eigen zaakje?

Neem aan dat de inkomsten die ik dan naast mijn loondienst binnenhaal, 'inkomsten uit overige werkzaamheden' worden?
Maar zijn er nog meer consequenties verbonden aan het 'verkleinen' van je eigen zaak, en dus dan ineens EN loondienster, EN freelancer zijn? Iemand daar ervaring mee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 december 2008, 02:39
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Vaste dienst EN freelancen?

Je mist het recht op bepaalde aftrekposten, waarvan de belangrijkste/bekendste de zelfstandigenaftrek is.
Ik weet niet of je gebruikt hebt gemaakt van de FOR-regeling, maar ook daarvoor heeft het consequenties - je beëindigd immers in principe voor een deel je onderneming.

Waarom zou je je voor één opdracht zoveel problemen op de hals halen? De opdracht duurt zo te lezen niet het volledige kalenderjaar en is niet voor 40 uur in de week. Voor een VAR wordt naar meer zaken gekeken dan alleen naar het aantal opdrachtgevers. Zo wordt ook gekeken hoe jij je de afgelopen jaren "gedragen" hebt - als zelfstandig ondernemer, zo maak ik uit je toelichting op.

Waag er anders een keer een hypothetisch gesprekje op bij je regiokantoor van de Belastingdienst (bel vooral niet met zo'n vraag met de Belastingtelefoon!).

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 januari 2009, 17:29
Kees_ASB Kees_ASB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 31
Standaard Re: Vaste dienst EN freelancen?

Kun je aan jezelf uitleggen waarom je nu twijfelt?
Wat was de reden dat je voor je zelf begon? Het eigen baas zijn? Dan moet je het dus niet doen. Krijg je een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd?
In ieder geval ga je het contact verliezen met je bestaande klanten en tegen de nieuwe moet je nee verkopen. Hoewel, er zitten 7 dagen in een week.
Zelf ben ik ook 40 uur in loondienst en hoop dat te verminderen door voldoende werk binnen te halen tot ik mijn 1225 uur dit jaar heb. Voor de belasting geldt het uren criterium en een aantal opdrachten, maar niet dat je in loondienst bent daarnaast. Wat zegt de boekhouder?
__________________
Groetjes,
Kees
www.ambachtservicebureau.nl
PC reparatie en onderhoud
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 januari 2009, 18:35
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Vaste dienst EN freelancen?

Zoals Renée al aangaf gelden er meer criteria voor de beoordeling of je zelfstandig ondernemer bent. Als je alle jaren ruimschoots aan de criteria hebt voldaan is de kans klein dat je nu voor dit ene jaar wordt "afgestraft". Vraag gewoon een VAR aan net als anders maar dit keer met minder dan 3 opdrachtgevers c.q. meer dan 70% bij 1 opdrachtgever. Waarschijnlijk krijg je, op basis van voorgaande jaren, gewoon een VAR-wuo en is er geen vuiltje aan de lucht. Zo niet kan bezwaar (verzoek expliciet om gehoord te worden) helpen.
Een loondienstverband kun je altijd nog accepteren als het echt niet anders kan en je deze klus persé wil doen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De sprong van parttime naar voltijds freelancen Sofie Freelancen iets voor mij? 17 25 augustus 2008 14:20
ICT docent/consultant freelance of vaste dienst Bas Freelancen iets voor mij? 6 26 juli 2008 21:52
Liever freelancen dan in dienst arbi Omgaan met opdrachtgevers 7 29 december 2007 14:12
vaste baan en freelancen Lida Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 15 oktober 2007 15:42
Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding? itfreelancer Al die andere praktische dingen 14 19 juli 2007 11:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon