Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 augustus 2006, 00:27
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard VAR ontbinden?

Ik zit een beetje in een vreemde situatie en hoop hier een beetje verheldering op te doen voordat ik met de belastingdienst ga bellen.

Het zit zo...

Vier maanden geleden ben ik bij een bedrijf begonnen als freelancer. (inhouse)
Ik heb een VAR voor winst uit onderneming aangevraagd.
Ik heb nog maar 1 opdrachtgever (werkte tot vorige maand nog onder contract bij een ander bedrijf).
Er is me bij het bedrijf waarvoor ik nu freelance een vaste baan aangeboden.

Nu is mijn vraag: kan ik die baan voor het eind van dit jaar (voor mijn VAR afloopt dus) accepteren zonder dat dit verstrekkende gevolgen heeft? Het lijkt me dat ik er de geloofwaardigheid van mijn aanvraag heel erg mee aantast en dat het bedrijf misschien alsnog loonheffing e.d. zal moeten betalen.

Mijn dank voor iedere reactie is groot.
  #2  
Oud 28 augustus 2006, 01:39
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: VAR ontbinden?

Neem een accountant in de arm, want strikt gezien ben je nu geen ondernemer. Accountant kan je adviseren als het gaat om je middellange termijnplannen.
UWV en Belastingdienst hanteren elk hun eigen criteria. Wat uit maakt, zijn de intenties: blijft je zelfstandig ondernemerschap bestaan of was die ene freelance klus een uitzondering? Dan worden de inkomsten daaruit niet aangemerkt als winst uit onderneming maar gewoon als bijverdiensten. Dat heeft gevolgen voor je status. M.a.w. schakel een belastingadviseur in en bespreek je plannen met hem/haar.
  #3  
Oud 28 augustus 2006, 02:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR ontbinden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PhoebeCaulfield
Ik heb een VAR voor winst uit onderneming aangevraagd.
Ik heb nog maar 1 opdrachtgever [...]
Nu is mijn vraag: kan ik die baan voor het eind van dit jaar (voor mijn VAR afloopt dus) accepteren zonder dat dit verstrekkende gevolgen heeft? Het lijkt me dat ik er de geloofwaardigheid van mijn aanvraag heel erg mee aantast en dat het bedrijf misschien alsnog loonheffing e.d. zal moeten betalen.
Als beide partijen te goeder trouw hebben gehandeld hoeft je opdrachtgever geen loonheffing etc. af te dragen. De VAR-WUO vrijwaart hem daarvan.

Jij bent verplicht de nieuwe feiten aan de belastingdienst te melden en je VAR-WUO zal vermoedelijk worden omgezet in een VAR-ROW. De enige gevolgen zijn volgens mij dat je geen gebruik kunt maken van de aftrekposten voor ondernemers.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 20:50
Als starter wel opdracht maar nog geen VAR schneiboon Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 14 november 2006 21:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon