Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2011, 15:30
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard Heb VAR-WUO, maar situatie is gewijzigd, volgend jaar wel WUO: VAR 2011 herzien?

Beste mensen,

Graag jullie advies.
Ik ben per 1 maart dit jaar naast mijn baan (als psycholoog) gaan freelancen (ook als psycholoog). Ik stond al ingeschreven bij de kvk en had ook al een BTW nummer. Ik heb een VAR WUO gekregen: heel fijn natuurlijk.

De bedoeling was dat ik in de loop van het jaar steeds meer uren zou gaan freelancen en daarna uiteindelijk mijn baan zou opzeggen.
Omdat wij in de loop van het jaar een huis hebben gekocht (waarvoor het zeer belangrijk was dat ik mijn vaste contract zou houden), heb ik veel minder uren gefreelanced dan de bedoeling was en ben ik 26u p/w bij mijn vaste werkgever onder contract blijven werken.
Achteraf gezien had ik de VAR verklaring dus anders moeten invullen (mbt uren, werken naast je baan, opdrachtgevers etc) en had ik waarschijnlijk een VAR ROW moeten krijgen.

In 2012 wil ik het eerder opgezette plan (mbt meer freelancen en uiteindelijk mijn vaste baan opzeggen) voortzetten. Wat is nu handig om te doen? Of kom ik er niet onderuit om netjes bij de bd door te geven dat mijn situatie in 2011 tov de ingevulde VAR aanvraag is veranderd? En dan voor volgend jaar bezwaar aantekenen als ik een ROW krijg omdat de situatie voor 2012 weer is veranderd?
Snappen jullie het nog?

Ben benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet,

Liselot
  #2  
Oud 10 oktober 2011, 20:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Lastig dilemma.

Formeel is het simpel: je moet nu je gewijzigde situatie melden voor je VAR 2011. Dat wordt dan vermoedelijk een VAR-ROW, waarna je in 2012 weer voor een WUO wilt opteren (door een nieuwe aanvraag, niet door bezwaar aan te tekenen).

In de praktijk kan het 'opwaarderen' van ROW naar WUO op wantrouwen van de belastingdienst stuiten, meen ik me van verhalen in dit forum te herinneren. En het 'afwaarderen' van je huidige VAR van WUO naar ROW moet je bij je huidige opdrachtgevers melden, wat tot schrikreacties kan leiden.

Als het enigszins verdedigbaar is (dat wil zeggen als je kunt stellen dat je omstandigheden niet "ingrijpend en structureel" van de gegeven antwoorden afwijken), dan zou ik niets doen en gewoon de VAR-WUO houden. Het feit dat de afwijking alleen 2011 betreft, maakt het misschien al niet-structureel, als je in 2012 maar echt gaat doorstarten naar WUO.
__________________
René
  #3  
Oud 10 oktober 2011, 21:57
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Thanks voor je reactie (en voor het wijzigen van de titel, dit is duidelijker).

Hmmm blijft lastig. Nog lastiger omdat ik volgend jaar ook nog eens een paar maanden niet zal werken ivm mijn zwangerschap.

Als ik het helemaal eerlijk aanpak, meld ik het netjes bij de bd en kijk daarna verder. Ik snap dat ze moeilijk kunnen doen als ik een jaar later toch weer probeer een VAR WUO te krijgen, maar ja, uiteindelijk zal ik hem denk ik wel weer een keer krijgen.

Of ik zeg niks..... en ga na mijn verlof keihard freelancen en hoop dat alles dat goed komt.

Ik denk hoe dan ook nog even na
  #4  
Oud 29 oktober 2011, 13:15
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Ik heb nog even mijn VAR aanvraag goed bekeken. Het valt mee met de antwoorden die nu niet meer kloppen.

- Ik heb aan het eind van het jaar ongeveer 600 ipv 700 uur of meer gewerkt als freelancer
- Ik heb met freelancen aan het eind van het jaar ongeveer 20000 ipv 25000 of meer verdiend
- En ik heb dit jaar wat minder dan 2500 geinvesteerd (iets van 1500), maar als ik toch nog een nieuwe laptop koop dit jaar, dan red ik de 2500 nog wel

Dus ik ben eruit: ik laat het zoals het is en ga mijn 'meer als zelfstandige werken' plannen volgend jaar met veel enthousiasme uitvoeren.

  #5  
Oud 29 oktober 2011, 13:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat lijkt me een goede keuze. Deze afwijkingen zou ik niet 'ingrijpend' noemen, en gegeven je plannen voor 2012 zijn ze niet 'structureel'.

Maar je kunt niet uitsluiten dat een belastinginspecteur hierop terugkomt, als uit je aangifte van 2010 blijkt dat de winst en investeringen wat lager liggen dan op je VAR-aanvraag aangegeven. Ik zou zeggen, doe wat je nog kunt doen om op alle criteria zo veel mogelijk als ondernemer te handelen.
__________________
René
  #6  
Oud 29 oktober 2011, 13:51
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Spullen kopen, of nog een leuke cursus volgen dus! En de uren die ik kwijt ben met het speuren naar spullen/opleiding en het aanschaffen ervan netjes registreren, dan kom ik al een heel eind.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR 'achteraf' aan laten passen? King Arthur Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 6 februari 2011 22:18
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon