Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 oktober 2011, 19:35
Rob_Hoogendijk Rob_Hoogendijk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2011
Berichten: 1
Smile BTW over Koffie en thee personeel en bezoekers

Heeft iemand ervaring met de BTW regels over gratis verstrekking van koffie en thee aan personeel (2) en bezoekers.

Ik heb een serviceabonement met Autobar, (er staat een automaat).

Het BTW bedrag op de factuur is €125,-, kan ik deze BTW bedrag terugvorderen of juist niet (omdat het gratis verstrekking is aan personeel).

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 oktober 2011, 17:59
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Voor zover ik weet is BTW over voedsel & drank NOOIT aftrekbaar (tenzij het inkopen zijn). De BTW over een koffiezetapparaat (voor zover die gewoon als zakelijk aan te merken is) is wel aftrekbaar.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 oktober 2011, 18:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Kau, dat is een lelijke misvatting. BTW over eten en drinken is wel degelijk aftrekbaar, het is alleen niet aftrekbaar als je ze in een horecagelegenheid hebt gebruikt.

Zelf meegenomen / ingekochte etenswaren kun je gewoon btw voor aftrekken.

In principe zijn is de btw over koffie en thee gewoon aftrekbaar met 1 kanttekening. namelijk vanuit de regels rond loonheffing en personeelsverstrekkingen gelden nu nog 2 regimes. De oude regeling waarbij ook voor kantinekosten en voor andere verstrekkingen aan personeel een btw aftrekbeperking kan gelden als de totale verstrekkingen aan personeel te samen boven de 227 euro per personeelslid per jaar uitkomen.

Sinds 1 januari 2011 is er een volledig nieuwe regeling voor dit soort vergoedingen en verstrekkingen aan personeel die de werkkostenregeling word genoemd, tot 1 januari 2014 kan elke werkgever jaarlijks kiezen of hij het oude regime blijft hanteren of overstapt naar de werkkostenregeling.

Onder de werkkostenregeling dan vallen de "consumpties op de werkplek die geen deel uitmaken van een maaltijd" tot loon in natura met nihilwaarding. Wat een vrij ingewikkelde manier is om te zeggen dat ze in principe tot het loon behoren maar dat er 0% loonbelasting over verschuldigd is.

Tevens betekent dit dat de wat geforceerde btw aftrekbeperking bij verstrekkingen boven de 227 euro p.p. per jaar is komen te vervallen.

noot:Reden dat ik de werkkostenregeling ook vrij uitgebreid meepak is omdat ik het verstandig vind dat elke ondernemer met personeel binnenkort bekijkt of de nieuwe werkkostenregeling die nu 10 maanden in gebruik is intressant kan zijn voor hun onderneming te gaan gebruiken per 1 januari 2012, het is een sterke vereenvoudiging van de regels maar vraagt soms ook aanpassing van het personeelsregelment en soms instemming van de OR of personeelsvergadering om bepaalde arbeidsvoorwaarden aan te passen en op zijn minst moet er zorgvuldig gecommuniceerd worden over aanpassingen en de gevolgen daarvan voor de werknemers.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 oktober 2011, 19:13
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Hmm maar geldt dit alleen voor de horeca? Als ik een broodje meeneem van de AH dan kan ik de btw toch niet aftrekken?

En als je ZZP-er bent mag je over je koffie gewoon btw aftrekken?
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB berekening en andere zaken Yoepie Administratie 1 21 maart 2011 08:10
Incl. BTW of Excl. BTW? jotrys Marketing en acquisitie 5 25 mei 2010 18:15
BTW Vergeten Btw op factuur te zetten mvanwitsen Belasting 1 16 februari 2010 10:51
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon