Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 oktober 2008, 00:36
Sebastiaan... Sebastiaan... is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 16
Standaard Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst?

Beste mede ridders van de ronde freelancetafel,

Komende vrijdag, 24 oktober, volgende week dus, heb ik een startersbezoek afgesproken met de Belastingdienst. Een uitermate aardige inspecteur die tot twee maal toe de afspraak heeft willen verzetten en ook iemand die graag nog een ondernemer wil adviseren ondanks dat deze in de tussentijd naar een ander Belastingdienstdistrict is verhuisd.
Je wordt uitgeloot om te bezoeken. Verhuis je tussen de uitloting en het gesprek naar een andere plaats dat onder een andere verantwoordelijkheid valt van een ander Belastingkantoor, dan ben je dus niet zeker van het bezoek door het nieuwe Belastingkantoor. De belastinginspecteur wil graag naar mij toekomen, omdat ik de afspraak graag door wilde laten gaan. Echt heel erg aardig!
Hebben jullie nog wat vragen die ik aan de beste man zou kunnen voorleggen?
Ik heb natuurlijk wel wat vragen liggen, maar wil even open deze vraag stellen zonder mijn mede "ridders" te beinvloeden...:-)
Een korte beschrijving van mijn situatie:
Ik ben op 1 januari 2008 begonnen als eenmanszaak in de automatisering. Heb in februari met geluk nog een hypotheek kunnen krijgen bij, ja, niet schrikken...Lehman Brothers (ELQ Hypotheken). Nou ja, iemand heeft in ieder geval voor een koopje een goede hypotheek gekocht...:-)
Met dat in het achterhoofd ben ik voor een half jaar, drie dagen in de week in dienst getreden bij een klant waar ik nu als freeancer twee dagen in de week voor werk in exact dezelfde werkzaamheden die ik als zelfstandig ondernemer doe. De andere twee dagen ben ik werkzaam geweest als zelfstandige voor diverse klanten.
Tot op dit moment in totaal voor vijf verschillende klanten.
Mijn administratie bestaat op dit moment uit de volgende onderdelen:
- Een administratie van inkoop, verkoop, bankboeken en memoriaal (voor declaraties aan mijn bedrijf) in een administratiepakket waarin ik heel toevallig ook mijn consultancy en trainingswerkzaamheden in aanbied. En natuurlijk een papierenadministratie om dit te ondersteunen;
- Een urenregistratie van mijn uren van zowel de dagen dat ik in dienst was als van de dagen dat ik niet in dienst was. Ergens heb ik gelezen dat als je dienstverband gelijk is aan je diensten als zelfstandige dan zou je die uren mee kunnen nemen in je totaal uren, omdat het mogelijk kan zijn dat je klant beter heeft onderhandeld dan jij...in mijn geval, wilde ik niet deze opdracht laten lopen. Was net begonnen, huis gekocht en zij waren toch iets beter in onderhandelen...:-(
Als ik de uren die ik in dienstverban heb gewerkt aftrek van het totaal aantal uren dit jaar, dan zal ik aan het einde van het jaar zeker boven de 1225(?) grens komen, dus daar maak ik mij geen zorgen om.
Hoe zit het met de gedeclareerde kilometers voor de betreffende dagen?
- Een kilometerregistratie van alle zakelijke kilometers gereden met mijn prive auto.

Nu wil ik ergens aan het einde van volgend jaar (2009), zo in oktober, november in het buitenland gaan werken, maar dan in een totaal andere branche waar ik nu mijn hobby in heb. Ik ben in 2007 een jaar met sabattical geweest en heb in dat jaar precies 2 weken gewerkt en dus belasting betaald. Nu wil ik het jaar 2007, 2008 en straks 2009 gaan middelen. Kan ik dat doen, ook als ik de twee maanden in het buitenland werk? Ik heb op de site van de belastingdienst gelezen dat je in die drie jaar belasting in Nederland hebt moeten betalen. Dat heb ik dan ook op een tweetal maanden na. Het lijkt mij dan geen probleem om die drie jaar te middelen?

Kunnen jullie op basis van deze informatie nog wat vragen bedenken die ik aan de beste man kan voorleggen?

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
1 november Startersdag 2008 Kamer van Koophandel (Belastingdienst) Blogspotter Nieuws - Voor en door freelancers 4 4 november 2008 11:03
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon