Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 januari 2010, 17:26
reinderdevries reinderdevries is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2009
Berichten: 11
Standaard Deadmanswitch/vooruitbetaling

L.S.,

Het komt regelmatig voor dat ik, om welke reden dan ook, websites oplever en mijn facturen nog niet betaald zijn. Meestal is dit met bekende klanten, waarbij ik erop kan vertrouwen dat mijn factuur betaald wordt. In een enkel geval word ik vooruit betaald.

Mijn vraag gaat over twee dingen. Ten eerste ben ik op zoek naar een 'deadmanswitch', een manier om bijvoorbeeld een website bij een andere klant uit de lucht te halen bij wantrouwen. Ten tweede ben ik benieuwd naar een goede wijze van betalen, is het redelijk om een vooruitbetaling te vragen?

Mijn werkzaamheden bevinden zich voornamelijk op het vlak van webdesign en ontwikkeling, bijvoorbeeld m.b.v. PHP en Flash. Voor PHP heb ik een concept liggen: je zou met een externe 'licensing' server beheer van externe sites kunnen doen. Voor Flash lijkt het me lastiger, omdat je simpelweg een .swf kunt 'jatten' van een website.

Of het nu puur het tonen van de voortgang is of het opleveren van een website, ik wil een manier vinden om het 'mein' van mij te houden, zonder dat het 'dein' wordt. Suggesties?

Met vriendelijke groet,

Reinder de Vries
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2010, 17:58
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Gewoon op eigen testurl/server zetten, voorschot vragen evt meerdere deelfacturen en pas na betaling laatste factuur ( na gehele goedkeuring uiteraard ) de site opleveren en installeren bij klant.

Zo doe ik het in ieder geval. Bij nieuwe klanten per definitie op een testurl/server, en vaste bestaande klanten wil ik hier nog al eens van afwijken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2010, 20:59
reinderdevries reinderdevries is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2009
Berichten: 11
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Akkoord, dat is ook mijn werkwijze. Echter, ik heb nu met een nieuwe klant te maken. Gaat om een opdracht van 16 uur, is het dan ook redelijk om een voorschot te vragen? Ik ben immers ook nieuw voor de klant.

En verder: voor PHP is het geen punt om het op een eigen server te zetten, de klant kan daar immers niet bij. Met Flash is het een ander verhaal, omdat de binary (.swf) gewoon van de server gedownload kan worden. Wat doe je daar aan?

Reinder
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 januari 2010, 21:26
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinderdevries Bekijk bericht
Akkoord, dat is ook mijn werkwijze. Echter, ik heb nu met een nieuwe klant te maken. Gaat om een opdracht van 16 uur, is het dan ook redelijk om een voorschot te vragen? Ik ben immers ook nieuw voor de klant.

En verder: voor PHP is het geen punt om het op een eigen server te zetten, de klant kan daar immers niet bij. Met Flash is het een ander verhaal, omdat de binary (.swf) gewoon van de server gedownload kan worden. Wat doe je daar aan?

Reinder

Gewoon in je AV opnemen en vermelden bij je offerte. Daar heeft bij mij nog nooit een klant lastig over gedaan.

Wbt flash en design:
* flash, met een swf kun je niet heel veel ( ja ik weet dat je kan decoden )
Maar na eindbetaling stuur je gewoon de FLA en PSD op, daar heeft je klant recht op.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 januari 2010, 11:14
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Citaat:
je zou met een externe 'licensing' server beheer van externe sites kunnen doen
Hoe dan ? ( Trust me, ik heb hier ook over nagedacht en het is bijna niet te doen )
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 juli 2010, 00:35
Beautiful La-La-Land's schermafbeelding
Beautiful La-La-Land Beautiful La-La-Land is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 29
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Iemand heeft me ooit getipt de factuur in drieën te delen en het 1e deel bij aanname opdracht, het 2e deel halverwege en het 3e deel na volledige oplevering in rekening te brengen. Zo heeft de freelancer zekerheid over (een deel) van de betaling en de cliënt hoeft niet ineens een hele rekening te betalen. Je kunt, mocht het onverhoopt misgaan met het project, als freelancer dan ook financieel wat zekerder uit een opdracht stappen. Je hebt wel een x-aantal uren in dat mislukte project gestoken die je ook aan een betalende klant had kunnen besteden, dus het is zeker redelijk. Je kunt dit gerust bij een nieuwe klant doen. Je kreeg bij AH toch ook geen voorkeursbehandeling toen je daar je eerste boodschap deed? Zorg wel voor een goed gefundeerde offerte zodat er geen discussie over kan ontstaan.

Citaat:
ik wil een manier vinden om het 'mein' van mij te houden, zonder dat het 'dein' wordt.
Ook dat kun je in de offerte vermelden. Pas na betaling van de volledige factuur wordt een project opgeleverd en is het product van de klant.

En lees dit artikel van Six Revisions eens. Gegarandeerd dat je hier ooit tegenaan loopt (of gelopen bent).
__________________
Mvg,
Barbara

BTFL4ND / Behance / LinkedIn
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 juli 2010, 06:50
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Nice, maar je moet je factuur ook aanpassen op je klant als je weet dat ie een trage betaler is.

Heb ik met een klant, die moet ik steeds herinneren en een betaling van de 1e factuur per project duurt met gemak 2 maanden, waarmee die meestal meer dan een maand na oplevering pas binnen is.

Zeer frusterend, want klant (mijn contactpersoon) heeft liever 1 eindfactuur, maar zolang hun administratie zo traag is gaat dat gewoon niet gebeuren.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 juli 2010, 11:38
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Regelmatig heb ik kleine klussen deze woorden altijd voor uit betaald
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 juli 2010, 12:30
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Deadmanswitch/vooruitbetaling

Tja het is afwegen. Bij nieuwe klanten, of de hoogte van het bedrag of de looptijd ...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon