Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 november 2008, 09:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Auteursrechten van freelancers wel of niet in goede handen bij CLIP?

Freelance journalisten die artikelen publiceren in (vak)bladen, kunnen via de plagiaatsoftware van de NVJ de op het web aanwezige auteursrechtschendingen opsporen. Online knipseldiensten, die hun opdrachtgevers voorzien van kopieen uit vakbladen, hebben deze kopieen in een afgesloten bestand zitten dat alleen toegankelijk is voor klanten van de knipseldiensten. Het vakblad Intellectueel Kapitaal (IK) heeft vastgesteld dat voor deze vorm van hergebruik lang niet altijd toestemming van uitgever of maker van het artikel is gegeven aan die knipseldienst.

CLIP, de stichting die bemiddelt tussen uitgevers en knipseldiensten, geeft deze knipseldiensten toestemming voor hergebruik zonder dat alle rechthebbenden toestemming hebben gegeven. CLIP heeft gereageerd op de aantijgingen van IK, waarop IK een van de meeschrijvende juristen van IK opnieuw om een reactie heeft gevraagd.

Resultaat is dat CLIP impliciet bevestigt dat bij grootschalige toepassingen zoals online knipseldiensten niet bij alle makers toestemming kan worden gevraagd, maar dat via een collectieve regeling een voorschot moet worden genomen op toestemming. Het is de auteurswet op zijn kop.

Freelance auteur? Kijk zelf op een van de aanbieders van online knipseldiensten (voor een overzicht zie clip) en ga bij deze knipseldiensten eens in de bronnenoverzichten kijken. Ga hierbij wel na of de uitgever van het medium waarvoor je hebt geschreven, is aangesloten bij NUV en meedoet aan de door CLIP bedachte collectieve regeling.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK? mies77 Al die andere praktische dingen 2 17 september 2008 18:05
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon