Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 april 2018, 22:11
PatrickJJ PatrickJJ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 april 2018
Berichten: 1
Standaard Kleine Ondernemersregeling

Beste mensen,

Afgelopen jaar zijn mijn vrouw en een vriendin een eigen onderneming gestart naast hun huidige baan.
Voor deze onderneming voer ik de administratie uit echter kom ik er niet uit met de jaaraangifte en vooral de kleine ondernemersregeling.

Wij hebben het eerste jaar meer geďnvesteerd dan omgezet dus ik heb ook een BTW aftrek.
Wanneer ik de kleine ondernemersregeling toepas lees ik dat er geen BTW aftrek meer is. Klopt dat?

Zo nee, is het toepassen van de KOR dan het volgende:

Omzetbelasting (5a) - Voorbelasting (5b)?
Met andere woorden: wij hebben 600 aan Omzetbelasting en 1000 aan Voorbelasting, is mijn KOR dan 400?

Ik hoor het graag.
Dank je wel.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 april 2018, 13:06
Bernold Bernold is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 april 2018
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PatrickJJ Bekijk bericht
Wij hebben het eerste jaar meer geďnvesteerd dan omgezet dus ik heb ook een BTW aftrek.
Wanneer ik de kleine ondernemersregeling toepas lees ik dat er geen BTW aftrek meer is. Klopt dat?
Dit is niet correct. Als je de komende jaren verwacht maximaal € 1.345 BTW te betalen heb je de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen voor de administratieve verplichtingen. Het wil dus niet zeggen dat wanneer je de KOR toepast dat je geen aftrek meer hebt van voordruk. gezien je het hier hebt over kosten tbv de start van de onderneming en de verwachting is dat de inkomsten zullen gaan stijgen, zou ik niet voor een ontheffing kiezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PatrickJJ Bekijk bericht
Omzetbelasting (5a) - Voorbelasting (5b)?
Met andere woorden: wij hebben 600 aan Omzetbelasting en 1000 aan Voorbelasting, is mijn KOR dan 400?
Nee, dit is gewoon het saldo van te betalen en af te trekken BTW. De KOR is van toepassing wanneer het te betalen bedrag tussen de 0 en 1.345 eur ligt.

Mocht je nog vragen hebben, schroom niet om mij te mailen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW BTW aanschaf terugvorderen + Kleine Ondernemersregeling Emile Belasting 1 17 december 2014 16:55
Kleine ondernemersregeling achteraf? MonsterConsultancy Belasting 5 27 oktober 2011 14:33
BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW marlies84 Belasting 5 17 november 2010 13:52
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 11:01
Kleine Ondernemersregeling M.Zandbergen Belasting 3 15 februari 2007 00:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon