Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 oktober 2009, 15:24
lady lady is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2009
Berichten: 1
Standaard Incidenteel/Eenmalig freelancewerk en belastingen

Beste allemaal,

Ik ga binnenkort beginnen met m'n eerste freelance klus. De opdrachtgever kan niet precies inschatten hoe lang deze klus gaat duren, het kan enkele weken of enkele maanden zijn, en ik weet ook niet of het daarbij blijft of dat ik daarna nog meer kan doen voor de betreffende opdrachtgever. Ik las op deze site dat als je eenmalig of incidenteel freelance werk doet, je geen ondernemer bent voor de belastingdienst, je geen btw-nummer nodig hebt en je zonder btw factureert. Ok, maar hoe zit het dan met het betalen van de belastingen? Declareer ik gewoon het uurtarief x het aantal gewerkte uren bij de opdrachtgever en moet ik achteraf bij de belastingaangifte voor 1 april aangeven dat ik nog inkomsten heb gehad, of moet ik nu al bepaalde formulieren invullen voor de belastingdienst? Alle adviezen hierover zijn welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 november 2009, 11:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Incidenteel/Eenmalig freelancewerk en belastingen

Als het eenmalig is en je niet van plan bent hierna andere klussen te zoeken, dan factureer je gewoon zonder btw en geef je de inkomsten aan het eind van het jaar op als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Er zijn verder voor jou geen formaliteiten, tenzij je opdrachtgever om een VAR vraagt (wat voor hem wel verstandig zou zijn).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2009, 23:22
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Incidenteel/Eenmalig freelancewerk en belastingen

Hallo Lady,

Kun je me de link geven van de informatie van de Belastingdienst? ik ben met name geinteresseerd over dat je geen ondernemer voor de BTW zou zijn. Als het namelijk een klus is van een aantal weken of maanden, zou ik zeggen dat je wel ondernemer voor de BTW bent.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancewerk administratie Frederique Freelancen iets voor mij? 10 23 juli 2009 09:47
Wao(80-100%) en freelancewerk voor 70 u/jaar luna Belasting 1 9 oktober 2008 18:56
OV-jaarkaart en belastingen Richard73 Al die andere praktische dingen 7 27 september 2007 12:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon