Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 april 2012, 23:07
memorytapes memorytapes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 april 2012
Berichten: 4
Standaard Ben freelancer met meerdere opdrachtgevers, hoe werk de belasting?

Hoi allemaal,
Ik ben dit jaar gaan freelancen (ben bijna afgestudeerd), maar ik ben totaal a-wiskundig dus dat is een beetje lastig..
Anyway, ik werk op dit moment voor drie opdrachtgevers, en vanaf juni worden dat er twee. Het is wel vrij vast freelancen, dwz, 1 bedrijf (A) zijn losse opdrachten, 1 bedrijf (B) werk ik vanaf juni 2,5 dag per week (en nu losse opdrachten), 1 bedrijf (C) werk ik 'vast' 16u per week. Dat laatste bedrijf gaat wegvallen.
Nu vraag ik me af hoe dat gaat met belasting. Tel ik gewoon al mijn facturen bij elkaar op straks (alle facturen van 2012) en betaal ik daar belasting over? Dit is denk ik een bedrag van rond de 15.000 euro; betaal ik daar 1/3 belasting over?
Veel van mijn collega's bij bedrijf C hebben een eigen onderneming, maar dat vind ik zelf niet zo nodig; zij kopen namelijk zelf ook apparatuur, maar ik hoef niet per se mijn eigen bedrijf te starten aangezien ik ook kijk naar wat vastere banen.

Sorry als ik een enorm vaag verhaal is, want hoewel ik lekker aan het werk ben, snap ik geen bal van het belasting-technische verhaal.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 april 2012, 10:14
memorytapes memorytapes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 april 2012
Berichten: 4
Standaard

Ik ben er inmiddels achter dat ik toch beter, met mijn werkzaamheden, een VAR WUO kan aanvragen...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 april 2012, 12:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Een VAR-WUO aanvragen voor je opdrachtgevers is prima. Maar je hebt er zelf pas voordeel van als je je aanmeldt als startend ondernemer (dat heb je misschien al gedaan) en aan het eind van het jaar ondernemersaangifte doet. Als je aan de voorwaarden voldoet, heb je als ondernemer namelijk recht op ondernemersaftrek.

Bedenk wel dat hier bijhoort: inschrijven bij de KvK, btw-plicht, een administratie voeren, jaarrekening maken etc.

Leuker kunnen we het niet maken
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 april 2012, 12:49
memorytapes memorytapes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 april 2012
Berichten: 4
Standaard

Rene! bedankt voor alle informatie! Ik ga dat gewoon doen inderdaad. Lijkt me gewoon toch het verstandigste.
Stel dat ik nou in 2013 toch een fulltime baan vind en vast ga werken, dan kan ik mijn zaak gewoon weer wegdoen toch? ;-)
By the way, ik ben journalistiek én docent, twee beroepsgroepen die vrij zijn van btw las ik?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 april 2012, 12:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door memorytapes Bekijk bericht
Stel dat ik nou in 2013 toch een fulltime baan vind en vast ga werken, dan kan ik mijn zaak gewoon weer wegdoen toch?
Jazeker, dat kan, maar dan heb je jezelf wel een hoop gedoe op de hals gehaald voor één jaartje freelancen en het belastingvoordeel. Voor veel freelancers hier is het zelfstandigenbestaan een levensvervulling

Citaat:
By the way, ik ben journalistiek én docent, twee beroepsgroepen die vrij zijn van btw las ik?
Als je daar nog vragen over hebt, start dan ajb een nieuwe discussie per specifieke vraag.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 april 2012, 12:57
memorytapes memorytapes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 april 2012
Berichten: 4
Standaard

Haha, daar heb je gelijk in. Maar ik vind het zo zonde om in 2012 best goed te verdienen met freelancen om vervolgens alles weer in te leveren bij de belasting terwijl ik ook in apparatuur kan investeren die weer van pas komt bij extra freelance opdrachten enzo..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever uit de VS. Hoe werkt dat met BTW en facturatie e.d.? DZTC Belasting 0 10 februari 2012 13:01
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Freelance met 1 opdrachtgever, hoe? Eva_ Al die andere praktische dingen 7 27 juni 2007 20:39
Werken via meerdere detacheringsbureaus met VAR-WUO? Ys3 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 2 juni 2007 19:08
samenwerken met iemand die geen freelancer oid is Verwijderd account Al die andere praktische dingen 4 30 januari 2007 18:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon