Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 4 maart 2008, 18:02
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Starten met freelancen

Beste Jesse,

Kun je mij wat meer vertellen over het opstellen van de netwerklijst? Wat moet je doen?

Wat je ondernemerscv betreft: bedoel je dat je in het kort moet kunnen vertellen wat je voor diensten aanbiedt en wat voor opdrachtgevers je zoekt? Zie onderstaande link. Misschien kun jij je voordeel er mee doen.

http://www.lancelots.nl/netwerken/elevator-pitch/maken

Ik hoor graag de ervaringen van je coach.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 4 maart 2008, 18:20
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

In de netwerklijst staan alle mensen die je kent ingedeeld naar b.v. kennis/familie/vriend, concurrent, vakgenoot etc. Zo breng je je netwerk in kaart en kan je het netwerk verbreden met het netwerk van degene die op jouw lijst staat. Ook zijn er netwerken op internet zoals LinkedIn.nl en dit forum niet te vergeten

De lijst gebruik je om netwerkgesprekken aan te knopen, uiteraard met het doel om informatie te winnen, een aanbeveling of introductie te krijgen en uiteraard de felbegeerde opdracht.

groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #23  
Oud 8 maart 2008, 09:17
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

Hallo,

Ik heb een VAR-verklaring nodig voor een opdrachtgever maar ondanks alles wat ik hier op de site heb gelezen, is het mij onduidelijk hoe dat gaat in de startfase van je eigen onderneming.

Ik schrijf artikelen (en interview mensen) voor de lokale, regionale krant maar de VAR wil ik ook aanvragen voor communicatieadvies, -projecten en het schrijven van teksten voor communicatiemiddelen.

Kan iemand mijn tips geven, zodat ik de aanvraag goed kan invullen. De coach kon me hier niet goed in adviseren omdat hij zelf een BV heeft en dus daar geen gebruik van maakt.

Alvast bedankt!

groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #24  
Oud 8 maart 2008, 10:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten met freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
Kan iemand mijn tips geven
Er staan enorm veel tips op de site (waaronder een uitgebreide handleiding voor het invullen van het VAR-formulier), maar die heb je kennelijk al gevonden. Wat is nu precies je probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
is het mij onduidelijk hoe dat gaat in de startfase van je eigen onderneming
De VAR aanvragen gaat in de startfase niet anders in zijn werk dan later na de start.
__________________
René
Met citaat reageren
  #25  
Oud 8 maart 2008, 13:09
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

Mijn probleem is het inschatten van alle benodigde gegevens Ik ben net een paar weken begonnen en ben bezig met het ondernemingsplan (product en marktanalyse). Hoe kan de belastingdienst dan verwachten dat je nu al kunt bepalen hoeveel opdrachtgevers je, omzet, investeringen etc.

Misschien is het handiger dat ik dit keer alleen de VAR vraag als freelance journalist (nogal een groot woord voor wat ik nu doe) en in een later stadium de VAR voor mijn communicatiebureau?

Wat zijn de gevolgen als ik nu naar eer en geweten dat formulier invul maar aan het eind van het jaar er niets van klopt?

groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #26  
Oud 8 maart 2008, 13:32
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Starten met freelancen

Het invullen van de VAR is sowieso een schatting, als je erachter komt dat het heel anders is/wordt dan in eerste instantie ingevuld, dan moet je die wijzigingen ook doorgeven aan de BD (staat ook op de VAR zelf als ik 't goed heb).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #27  
Oud 8 maart 2008, 15:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten met freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
Misschien is het handiger dat ik dit keer alleen de VAR vraag als freelance journalist (nogal een groot woord voor wat ik nu doe) en in een later stadium de VAR voor mijn communicatiebureau?
In het algemeen is het juist handiger je werkzaamheden zo mogelijk op één VAR te combineren. Je voldoet dan i.h.a. makkelijker aan de criteria voor het ondernemerschap en je hebt minder gedoe om de belastingdienst bijvoorbeeld duidelijk te maken dat die ene opdrachtgever op de tweede VAR in samenhang gezien moet worden met de 3+ opdrachtgevers van de eerder afgegeven VAR.

Citaat:
Wat zijn de gevolgen als ik nu naar eer en geweten dat formulier invul maar aan het eind van het jaar er niets van klopt?
Je ziet dat al in de loop van het jaar aankomen en zoals Illutic al zei ben je verplicht dat te melden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #28  
Oud 9 maart 2008, 08:56
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

Bedankt voor jullie tips, samen met de info op deze site ga ik een poging wagen om de VAR voor alle activiteiten in een keer aan te vragen. Dan maar een grove inschatting maken en achteraf maar ik wel een correctie en geef ik dat door aan de BD.

groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #29  
Oud 9 maart 2008, 23:01
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Starten met freelancen

Beste Jesse,

Wat je ook nog kan doen is de belastingdienst bellen en advies vragen wat je het beste op je VAR kunt zetten, wat betreft de omschrijving van je werkzaamheden.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 10 maart 2008, 14:26
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Starten met freelancen

Citaat:
In de netwerklijst staan alle mensen die je kent ingedeeld naar b.v. kennis/familie/vriend, concurrent, vakgenoot etc. Zo breng je je netwerk in kaart en kan je het netwerk verbreden met het netwerk van degene die op jouw lijst staat. Ook zijn er netwerken op internet zoals LinkedIn.nl en dit forum niet te vergeten
Ben je al lid van hyves? Daar kun je ook een leuk netwerk opbouwen. Je mag mij als vriend toevoegen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
starten als freelancer met een uitkering


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst? MDJ Belasting 8 24 maart 2008 22:09
Herstarten met freelancen? Peet Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 9 17 oktober 2007 08:41
Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding? itfreelancer Al die andere praktische dingen 14 19 juli 2007 11:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon