Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 20 april 2008, 23:05
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PaRi Bekijk bericht
Ik weet het eigenlijk. Maar aangezien er overal voor jaren ervaring gevraagd word of een hoog afgeronde opleiding denk ik niet dat hett makkelijk zal zijn voor mij om een baan aangeboden te krijgen in een gewenste branche.
no offence, maar denk je niet dat er een reden is dat je niet zomaar een baan daarin kan krijgen, en dus ook dat je goed moet nadenken of je het zelf wel niet wil gaan doen ( buiten het startkapitaal om maar iets te noemen )

Ik zou als ik jou mag adviseren het gewoon (nog) niet doen (zonder echte ervaring).
Met citaat reageren
  #22  
Oud 21 april 2008, 00:38
PaRi's schermafbeelding
PaRi PaRi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
no offence, maar denk je niet dat er een reden is dat je niet zomaar een baan daarin kan krijgen, en dus ook dat je goed moet nadenken of je het zelf wel niet wil gaan doen ( buiten het startkapitaal om maar iets te noemen )

Ik zou als ik jou mag adviseren het gewoon (nog) niet doen (zonder echte ervaring).
Hoezo 'no offence'? Ik zeg zelf toch ook al dat ik niet denk dat ik in een gewenste branche/functie een baan zal kunnen krijgen aangezien er voor ervaring en opleiding gevraagd word. Reden: Omdat ik ze allebei niet heb.

De reden dat ik deze topic geopend had was om advies/tips/meningen van ervaren mensen te lezen. Er zijn genoeg mensen die van nul gestart zijn, ik dacht dat ik misschien een paar tips of goede adviezen zal krijgen hier. Maar tevergeefs. Alhoewel er sommigen ook weer vrij positief op reageren.

Ik weet het eigenlijk niet hoor, ik stelde gewoon een simpele vraag dat ook tegelijkertijd weer heel moeilijk is.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 21 april 2008, 01:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PaRi Bekijk bericht
Nu doe ik een thuisstudie bij de NHA, Directie secretaresse / Management. [...] Directie Secretaresse vond ik een geweldig beroep. [...] ben ik ook een beetje op het idee gekomen iets voor mij zelf te starten.
Wat dacht je van freelance secretaresse / mkb-directieassistent, om mee te beginnen? Bijvoorbeeld als zwangerschapsvervangster en bij kleine bedrijven die te weinig werk hebben voor een vaste kracht.

Dat lijkt me heel haalbaar, te combineren met een studie en stukken beter dan dat callcentergedoe.

Je vaardigheden inzetten als zelfstandig dienstverlener (freelancer) is namelijk een stuk makkelijker dan een bedrijf als een uitzendbureau beginnen. Je hoeft relatief weinig te investeren, relatief weinig te weten van wet- en regelgeving (wel wat), aan weinig formaliteiten te voldoen, je kunt je eigen bedrijf aan huis vestigen (al zul je vaak bij de klant op locatie werken) etc.

Daar komt bij dat wat je allemaal leert over het zelfstandig ondernemerschap als freelancer gelijk van pas komt voor je werk als mkb-directieassistent.

En als je eenmaal een goedlopende freelancepraktijk hebt dan kun je alle kanten op groeien.
__________________
René
Met citaat reageren
  #24  
Oud 21 april 2008, 02:23
PaRi's schermafbeelding
PaRi PaRi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Wat dacht je van freelance secretaresse / mkb-directieassistent, om mee te beginnen? Bijvoorbeeld als zwangerschapsvervangster en bij kleine bedrijven die te weinig werk hebben voor een vaste kracht.
Sorry, ik begrijp het niet goed, wat houd dat precies in?
Met citaat reageren
  #25  
Oud 21 april 2008, 10:07
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PaRi Bekijk bericht
Hoezo 'no offence'? Ik zeg zelf toch ook al dat ik niet denk dat ik in een gewenste branche/functie een baan zal kunnen krijgen aangezien er voor ervaring en opleiding gevraagd word. Reden: Omdat ik ze allebei niet heb.

De reden dat ik deze topic geopend had was om advies/tips/meningen van ervaren mensen te lezen. Er zijn genoeg mensen die van nul gestart zijn, ik dacht dat ik misschien een paar tips of goede adviezen zal krijgen hier. Maar tevergeefs. Alhoewel er sommigen ook weer vrij positief op reageren.

Ik weet het eigenlijk niet hoor, ik stelde gewoon een simpele vraag dat ook tegelijkertijd weer heel moeilijk is.

ik denk dat werkervaring altijd handig is ! en daarmee raad ik je gewoon ook af om ( wat je in het begin aangaf ) zelf een uitzendbureau te starten.

Wat handig is, is bijvoorbeeld om naar studentenwerk.nl toe te stappen. Ik heb daar destijds ook voor gewerkt, leuke jobs en prima verdiensten. Allemaal keurig geregeld.
Wellicht kun je vanuit die positie wat meer bereiken om je droom te realiseren
Met citaat reageren
  #26  
Oud 21 april 2008, 12:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PaRi Bekijk bericht
Sorry, ik begrijp het niet goed, wat houd dat precies in?
Je begint een eigen bedrijfje, een secretariaatsservice (o.i.d.), eenvoudig eenmanszaakje, weinig formaliteiten, weinig investeringen, aan huis gevestigd. Je biedt secretariaatsdiensten aan.

Dat kunnen werkzaamheden zijn die je thuis uitvoert, maar ook op locatie bij de klant. Dat kunnen specifieke klussen zijn (een bepaalde administratie inrichten), maar ook het vervangen van een afwezige secretaresse, of het secretaresse-spelen bij een bedrijf dat geen vaste kracht heeft.

Dit schets ik maar even als voorbeeld, je kunt er natuurlijk een eigen invulling aangeven.

Dit is wat de meeste mensen op dit forum doen: hun kennis en kunde als zelfstandig ondernemer (met een eigen bedrijf) aanbieden aan opdrachtgevers.

Lees de rubriek Starten als freelancer en je krijgt een goed beeld van wat er allemaal bij komt kijken. Niet onbelangrijk: de marketing. Want iets willen en kunnen doen is één ding, je moet er ook de klanten bij vinden (of zij jou).

Had je trouwens de ondernemersdromentest al gedaan?
__________________
René
Met citaat reageren
  #27  
Oud 3 mei 2008, 13:25
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Een uitzendbureau beginnen lijkt me niet niks. Buiten de contacten die je op moet bouwen met diverse potentiële opdrachtgevers moet je de juiste mensen zien te vinden die je bij betreffende opdrachtgevers kunt plaatsen. Daarnaast moet je het salaris van deze mensen voorfinanciëren. Als er een man of voor je werken ook een behoorlijke kostenpost lijkt me.
Als vervolgens de mensen die voor je werken niet op de juiste plekken blijken te zitten en de opdrachtgever gaat moeilijk doen en wil bijvoorbeeld niet betalen dan heb je toch een probleem.
Als je zoiets op zou willen starten lijkt het me raadzaam om eerst een poosje bij een uitzendbureau te werken. In de zin van zelf personeel plaatsen en contat hebben met opdrachtgevers etc. Zodat je de ins en outs leert kennen zogezegd. Dat lijkt me echt raadzaam.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 8 mei 2008, 09:08
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Hoi Pari,

Ik denk dat er vanalles mogelijk is om voor jezelf te beginnen! Ook al heb je totaal geen ervaring en ben je pas 19 jaar... Er is altijd wel iets wat je kunt doen. Dat is nu juist het mooie van freelancen. Rene heeft volkomen gelijk: Je kunt brieven uittypen voor klanten en administratieve handelingen verrichten, maar ook kun je schoonmaken, promotiewerkzaamheden verrichten, e.d. Vijfjarenplannen zijn echt niet nodig hoor. Het communisme is al bijna twintig jaar geleden uitgestorven En als je echt wilt is een uitzendbureau ook mogelijk, maar dan zul je wel veel tijd moeten investeren in het werven van klanten en niet meteen winst hoeven maken. (ik run namelijk ook een soort 'uitzendbureau', alleen dan voor freelance mediaklussen...)

Je doelgroep zal waarschijnlijk wel het mkb zijn. Er zijn altijd wel bedrijfjes (zoals starters) die wat extra 'goedkope' handjes kunnen gebruiken.

Een ding is belangrijk om te onthouden: Er zijn altijd doemdenkers die je afraden om een bedrijf te beginnen...laat je daardoor inspireren om het wel te proberen! Wie niet waagt wie niet wint!
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon