Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 augustus 2009, 13:01
Jeroens88 Jeroens88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 5
Question Verplichtingen werkgever voor personeel nulurencontract (oproepkrachten)

Beste Lancelots,

Ik ben van plan om een aantal oproepkrachten in dienst te nemen, om te werken voor mij wanneer ik hen nodig heb.

Ik vraag mij af of er verplichtingen zijn bij het aannemen van oproepkrachten op basis van een nul-urencontract. Ben ik verplicht om bepaalde verzekeringen af te sluiten, of heb ik nog andere juridische verplichtingen m.b.t. personeel?

Ik heb nog nooit personeel in dienst gehad en heb hier absoluut geen verstand van. Mijn intuïtie zegt dat de verplichtingen voor het aannemen van een oproepkracht verschillen van het aannemen van een full-time / part-time werknemer, omdat de oproepkracht "niet echt" in dienst is maar alleen wanneer ik hem nodig heb.

Wie kan mij helpen??
Alvast heel erg bedankt!

Jeroen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 augustus 2009, 14:44
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Verplichtingen werkgever voor personeel nulurencontract (oproepkrachten)

De administratieve rompslomp is bij oproepkrachten of gewone werknemers niet anders, je zult een loonbelastingnummer en salaris administratie moeten voeren dat is goed uit te besteden natuurlijk, maar moet niet onderschat worden, er ontstaan ook al gauw aanvullende rechten en plichten.

De rechten plichten moet je niet onderschatten, een oproepovereekomst kan na 3 maanden wekelijks werk of 20 uur per maand al omgezet worden in een vast dienstverband.

kijk maar eens op de site van het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid

Het is waarschijnlijk veel verstandiger om te beginnen met inhuur via het uitzendbureau. Dat zal vast iets duurder zijn als zelf mensen inhuren maar de risico'szijn dan veel overzichtelijker.

Als je na een aantal maanden een beter beeld hebt van de hoeveelheid werk die op je afkomt (en wat er allemaal bij personeel hebben komt kijken) kun je altijd nog overstappen naar eigen oproepcontracten..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 augustus 2009, 04:12
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Verplichtingen werkgever voor personeel nulurencontract (oproepkrachten)

Een goed advies, Roel. Hou wel het minimum aantal af te nemen uren in de gaten.
En zelfs met uitzendkrachten ontkom je niet aan de Arbowet en eventueel een van toepassing zijnde CAO ... Laat je dus goed voorlichten door het uitzendbureau!

Het niet vriendelijk bedoelde gezegde "Ik wens je veel personeel toe" is nog uit de tijd dat er nauwelijks regeltjes waren; ik bedoel maar.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 augustus 2009, 10:44
Jeroens88 Jeroens88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Verplichtingen werkgever voor personeel nulurencontract (oproepkrachten)

Hartelijk bedankt jullie reacties.
Het beste dat ik kan gaan doen is even langs de belastingdienst gaan en met het ministerie bellen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon