Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 mei 2011, 21:14
kevin88 kevin88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 4
Standaard Even voor de duidelijkheid.. wat zijn mijn "auto vd zaak" voordelen?

Ik heb net een gloednieuwe auto gekocht en op de zaak gezet. Ik rij meer dan 500 prive er mee, dus ik betaal bijtelling aan het eind van het jaar (14% in mijn geval)

Nu wil ik even zeker weten of ik alle voordelen die ik van een auto op de zaak heb, wel goed heb:

1) Van alle kosten die ik maak voor de auto, kan ik gewoon de 19% BTW terugvorderen. Hieronder vallen zaken als benzine, wasstraat, onderdelen , onderhoud, parkeergaragekosten (mits hier btw op zit), autoverzekering (zit hier btw op? ) etc etc

2) Alle kosten die ik maak voor de auto, zijn aftrekbaar. Ik kan deze dus aan het einde van het jaar van mijn inkomstenbelasting 'afhalen'. Hieronder vallen dezelfde zaken als hierboven, toch? Dus:
benzine, wasstraat, onderdelen , onderhoud, parkeergaragekosten, autoverzekering...etc etc

Klopt dit hierboven of zie ik iets over het hoofd...?

bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 mei 2011, 21:17
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Klopt. Indien de auto als ondernemingsvermogen is geëtiketteerd (op de zaak staat dus) zijn alle kosten van de auto aftrekbaar. Houdt er wel rekening mee dat je, naast de 14% bijtelling, ook in de laatste BTW aangfite van het jaar een correctie moet opnemen voor privégebruik. deze bedraagt 12% van het bedrag van de bijtelling voor de IB.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 mei 2011, 21:23
kevin88 kevin88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 4
Standaard

Ok. dat is goed om te weten, bedankt voor de tip!

Dus ik kan EN de BTW aftrekken van mijn kosten, EN ze afschrijven aan het einde van het jaar? En de posten die ik noemde, die vielen daar onder toch?

ik wist namelijk niet zeker of dingen als de wasstraat of parkeertickets ook daar onder vielen, of je autoverzekering..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 mei 2011, 21:34
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

BTW en kosten zijn twee verschillende begrippen. Betaalde BTW (ook die op autokosten) kun je in mindering brengen op de af te dragen (door jou gefactureerde) BTW. Kosten boek je netto (dus excusief BTW) en trek je af als bedrijfskosten. Voor privégebruik tel je dan 14% van de cataloguswaarde van de auto bij.
Als de auto op de zaak staat (dus op de balans) kun je alle kosten die verband houden met die auto aftrekken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 mei 2011, 23:47
adlasko adlasko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 mei 2011
Berichten: 15
Standaard

Is het niet zo dat dit gemengde kosten zijn ? (ddels privé, deels zakelijk)
Moeten deze niet volgens het principe 75% zakelijke kosten/25% privé geboekt worden?

Bijtelling doe je middels loonheffingen
Kostenverdeling is toch iets anders ?

Groetjes,
Roland
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 juni 2011, 00:01
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Een zelfstandig ondernemer heeft niets met loonheffing te maken. De bijtelling privé gebruik auto geef je aan in de aangifte IB.

Auto op de zaak = 100% onkosten van de auto boeken als bedrijfskosten. Privégebruik wordt gecorrigeerd d.m.v. de bijtelling.

Gemengde kosten zijn kosten die slechts deels aftrekbaar zijn (representatiekosten, lunchkosten e.d.)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat kan ik doen met schending van mijn auteursrecht? Appelblauwzeegroen Omgaan met opdrachtgevers 7 16 maart 2011 08:46
Inkomstenbelasting Wat zijn de Voor- en Nadelen van de FOR ? MarketMind Belasting 9 4 november 2010 19:04
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon