Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 augustus 2013, 09:35
Streekstra Streekstra is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2013
Berichten: 1
Standaard Resultaat overige werkzaamheden maar toch ondernemer voor IB?

Beste allen,

Naar aanleiding van een boekenonderzoek van ons eenmansbedrijf werd geconcludeerd dat er sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden en er ten onrechte gebruik gemaakt is van de MKB winstvrijstelling. Voor 2012 moet de aangifte IB opnieuw ingediend worden. In plaats van een particuliere aangifte is ons toch een aangifte IB voor ondernemers heropend. Dit lijkt mij vreemd en ik weet niet hoe ik dit op een nette manier in kan dienen. Immers duidt het boekverslag erop dat we geen ondernemers voor de IB meer zijn, en toch moet die aangifte gecorrigeerd worden. In de ondernemersaangifte zou ik de opbrengsten uit de winst en verliesrekening wel als overige werkzaamheden aan kunnen geven, maar dan zouden de winst- en verliesrekeningen etc. 0 moeten zijn?

De belastingtelefoon gaf aan hier geen advies over te kunnen geven. De belastinginspecteur is helaas op vakantie en kan daardoor zijn verslag momenteel niet toelichten. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Is het mogelijk in de aangifte IB de opbrengsten als resultaat overige werkzaamheden op te geven?

Dank voor het lezen en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Met hartelijke groeten,
Mischa
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 augustus 2013, 09:43
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Streekstra,

omdat hier sprake is van conclusies naar aanleiding van een boekenonderzoek, zou ik je adviseren ofwel de toelichting (en instructies) van de inspecteur af te wachten of anders een fiscalist of fiscaal jurist te raadplegen voordat je opnieuw aangifte gaat doen.

Het verbaasd mij enigszins dat jij zelf opnieuw een andere aangifte zou moeten doen en vraag me af of jij dat goed begrepen hebt. In mijn ervaring word naar aanleiding van een boekenonderzoek normaal gesproken de aanslag door de inspecteur aangepast, waarna je eventueel bezwaar kunt maken tegen die nieuwe aanslag als je het niet eens bent met de conclusies.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
correctie, inkomensbelasting, mkb-winstvrijstelling, resultaat overige werkzaamheden


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ondernemer of Resultaat Overige Werkzaamheden? dwolf Freelancepraktijk starten 2 29 december 2011 16:37
Inkomstenbelasting Wat op te geven bij resultaat uit overige werkzaamheden chbfres Belasting 2 17 januari 2011 19:37
Inkomstenbelasting Resultaat overige werkzaamheden, maar website belastingdienst zegt aangifte ondernemer voor 1 april Jochem B Belasting 2 24 april 2009 08:06
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 00:55
Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'? Pellie Freelancepraktijk starten 4 31 mei 2007 13:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon