Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 augustus 2007, 08:36
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Bedrijfsruimte aan huis

Beste allemaal,

Ik wil graag mijn garage ombouwen tot kantoor. Nou weet ik niet of ik hier een vergunning voor moet aanvragen bij de gemeente? Stel dat de belastingdienst een keer komt checken, vragen zij dan ook evt. naar een vergunning?
Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Bianca van der Voort
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 augustus 2007, 08:50
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Zo op het eerste gezicht denk ik niet dat je een vergunning nodig hebt. Maar dat kun je gerust even navragen bij Bouw en woningtoezicht in je gemeente.
Daar zullen ze wel een folder hebben wanneer je wel/niet een vergunning nodig hebt. Als ik he goed heb, beschikken ze daar ook over een folder. Het heeft te maken met constructieve veranderingen in je woning, of als je woning groter wordt (ik heb bijvoorbeeld onze woning meer dan 3 meter uit laten bouwen en daarom had ik een vergunning nodig) of bij een geveldoorbreking, bijvoorbeeld het plaatsen van een deur.

Zover mij bekend houdt de belastingdienst zich niet bezig met het controleren van wel of geen bouwvergunning (ze hebben het al druk genoeg ). Dat doet de gemeente (bouw de woningtoezicht) zelf.

Wim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 augustus 2007, 08:52
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Voor de meeste veranderingen van bestemming heb je een vergunning nodig. De Belastingdienst hoef je nog niet eens zo bang voor te zijn, de gemeente kan je dwingen om iets dat zonder vergunning is veranderd, weer in de oude staat terug te brengen! Je kunt vrijblijvend bij de gemeente informeren hoe het zit.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 augustus 2007, 09:15
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Ben met hetzelfde bezig en kan je een antwoord geven: ja, maar het ligt aan het type verbouwing of het een lichte of gewone vergunning moet worden. Voor alleen een verandering aan de pui heb je een lichte nodig ivm wijziging van het bestemmingsplan, als je meer gaat veranderen zoals het bouwen van een schuin dak op de garage (zoals ik doe), heb je een gewone bouwvergunning nodig.

Wellicht verandert dit per gemeente, maar neem aan dat het ongeveer overeenkomt...

De belastingdienst heeft hier volgens mij niets mee te maken...


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bianca Bekijk bericht
Beste allemaal,

Ik wil graag mijn garage ombouwen tot kantoor. Nou weet ik niet of ik hier een vergunning voor moet aanvragen bij de gemeente? Stel dat de belastingdienst een keer komt checken, vragen zij dan ook evt. naar een vergunning?
Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Bianca van der Voort
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 augustus 2007, 09:20
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Bedankt zover.

Het is de bedoeling dat ik alleen een scheidingswand maak en aan de voorkant van mijn garage een kozijn en een deur plaats. Verder is alles qua sanitair enz al voorzien.

Ik ga direct de gemeente even om info vragen.


groeten,
Bianca
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 augustus 2007, 09:21
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Bij nader inzien kan het voor je belastingzaken handig zijn als je een van de woning afgescheiden en afsluitbare werkruimte hebt (onkosten werkruimte). Als je toch gaat verbouwen, misschien handig om ook eens te informeren waaraan die ruimte moet voldoen voor nog wat extra aftrekposten?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 augustus 2007, 12:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Bij nader inzien kan het voor je belastingzaken handig zijn als je een van de woning afgescheiden en afsluitbare werkruimte hebt (onkosten werkruimte).
Inderdaad. Zie Zakelijke kosten:

Citaat:
U mag deze kosten wel aftrekken als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
- de werkruimte is een naar verkeersopvatting zelfstandig deel van de woning en wordt intensief gebruikt voor de verwerving van inkomsten. Zelfstandig wil zeggen dat de ruimte duidelijk te onderscheiden is door uiterlijke kenmerken, zoals een eigen opgang of ingang. Daarnaast kunnen ook de voorzieningen in de werkruimte van belang zijn, zoals eigen sanitair;
[...]
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 augustus 2007, 16:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Bouwvergunningen worden volgens landelijke wetgeving afgegeven. Een toets kan je doen via http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online, zo kom je er achter of je meldingsplicht hebt, een lichte of gewone bouwvergunning moet aanvragen.

Maar of je een bouwvergunning krijgt hangt af van het bestemmingsplan en de bestemming van je huis. Die gegevens kan alleen de gemeente verstrekken, waar je toch moet zijn om een eventuele vergunning aan te vragen .

Verder kan je op de VROM site ook andere relevante info vinden (want aan werkruimte worden speciale eisen gesteld, anders krijg je weer last met milieu- en arboregeltjes).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 augustus 2007, 09:44
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Bedrijfsruimte aan huis

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie informatie. Ik ben er intussen uit wat wel en niet mag....
Op naar een nieuw kantoor

Groeten,
Bianca
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie? René Marketing en acquisitie 20 18 oktober 2007 09:06
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Secr@home, uw secretaresse vanuit huis! Secr@home Marktplaats 2 4 juli 2007 12:51
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon