Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 juli 2009, 17:21
27NewMedia 27NewMedia is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 1
Stuur een bericht via MSN naar 27NewMedia
Standaard Jezelf voorstellen bij concurrentie

Hallo!

Ik ben een freelance webdesigner en ik ben op dit moment aan het proberen om meer werk binnen te halen. Nu doe ik dit al door acquisitiebrieven te versturen, maar nu dacht ik om het ook te proberen om mijn freelance diensten aan te bieden bij de grote webdesign bedrijven en reclame bureau's. (mochten ze te druk zijn om sommige (simpele) klussen aan te nemen)

Dit zijn dus eigenlijk mijn grootste concurrenten en daarom twijfel ik een beetje. Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goed of juist slecht idee? En hoe zouden jullie het aanpakken? Ik weet niet goed vanaf welke hoek ik het moet brengen.

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes Mike
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juli 2009, 19:39
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Jezelf voorstellen bij concurrentie

Dag Mike,

In principe zijn dit jouw concurrenten niet: grote bedrijven/bureaus trekken nou eenmaal andere klanten (met andere budgetten) dan éénpitters.

Ik zou zelf beginnen met het doen van een klein 'marktonderzoek': wat zoeken dergelijke bureaus in bijvoorbeeld vacatures?
Zet vervolgens voor jezelf op een rijtje wat je te bieden hebt (waarom zou je jezelf bijvoorbeeld beperken tot simpele klussen? Waarom niet (ook) ondersteuning aanbieden bij piekdrukte? Of juist het onderhouden/doen van kleine aanpassingen voor bestaande klanten? Of ...?) en kijk of dat overeenkomt met wat gezocht wordt.

Vervolgens kun je één bureau benaderen, bij voorkeur eentje waar je een (zijdelings) contact hebt die je in ieder geval aan de naam van een beslissingsbevoegde kan helpen.

Bel die persoon (of kondig eerst via een brief aan dat je gaat bellen, als je dat prettiger vindt) en probeer een afspraak te krijgen voor een persoonlijk gesprek, bijvoorbeeld met behulp van het onderwerp "het bespreken/onderzoeken van mogelijkheden voor samenwerking" (ik noem maar wat). En beschouw dit eerste gesprek vooral als een leer-gesprek: leer wat wel en wat vooral niet mogelijk is.
De kans is dus groot dat dit eerste gesprek niks concreets oplevert (in ieder geval niet gelijk, maar wie weet hoe een koe een haas vangt?), maar met het geleerde ben je weer beter 'bewapend' voor het 2e gesprek.

Heb je na een aantal van dit soort gesprekken nog steeds niets concreets (op kortere of langere termijn), dan doe je òf iets niet goed, òf de behoefte bestaat (momenteel) gewoon niet.

Oh ja, je scoringskansen dalen natuurlijk exponentieel als je niet in het bezit bent (of kunt komen) van een van toepassing zijnde en geldige VAR-wuo.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 juli 2009, 19:56
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Jezelf voorstellen bij concurrentie

Amen, Renée ..

Enne Mike, wees welkom hier!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 juli 2009, 18:32
Jakob Buis's schermafbeelding
Jakob Buis Jakob Buis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar Jakob Buis Stuur een bericht via Skype™ naar Jakob Buis
Standaard Re: Jezelf voorstellen bij concurrentie

Via mijn twitter-feed-reader kwam ik net dit artikel tegen: "Collaborating With The Competition: How It Can Help You Succeed" op sitepoint.com. Ze hebben een paar interessante punten; misschien heb je er wat aan
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 juli 2009, 20:09
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Jezelf voorstellen bij concurrentie

Mijn ervaring met reclamebureau's (die ook webdesign doen) is dat ze meestal freelancers inhuren voor de dingen die ze niet kunnen (illustraties, animaties, flash, fotografie etc.). Dus ik zal hier niet al te veel aandacht aan besteden.

Soms wordt inderdaad een freelancer ingeschakeld om drukte op te vangen. Dit is bijna altijd iemand die in de buurt woont. Ik zou dus alleen een e-mail/brief sturen naar de webstudio's die echt vlak bij jou in de buurt zitten. Je kan dan namelijk even langs komen om het project dat vaak half af is even te bespreken. Soms word er zelfs gevraagd of je daar op het bureau zelf kan zitten om te helpen om samen te werken met anderen.

Verder, mocht je nog iets "speciaals" kunnen wat niet alle webdesigners kunnen, zoals bijv. Flash zou je wel kunnen kijken of je dat aan kan bieden aan bedrijven die dat niet kunnen. Dit laatste kan je ook aanbieden aan webdesignstudio's die niet in de buurt zitten.

Benader beide ook niet als concurentie, maar als collega's die hetzelfde beroep uit oefenen waaraan je aanbiedt of je ze misschien kan helpen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 augustus 2009, 15:50
dannyverhoeven dannyverhoeven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2009
Berichten: 22
Standaard Re: Jezelf voorstellen bij concurrentie

Ik denk het enkel aanmelden van je diensten bij concurrenten niet voldoende is.

Omdat je een concurrent bent zal het bedrijf dat je benaderd zich gelijk afvragen "Whats in for me".

Wat je beter kunt doen is ze benaderen voor een eventuele samenwerking en wanneer ze dan aanvragen naar jou toesturen jij ze een bepaald % geeft van je omzet.

Hierdoor creeer je een win-win situatie en zijn je concurrenten eerder geneigd zaken met je te gaan doen.

Succes!
__________________
Eigenaar Kantoorruimtevinden.nl, zoek gratis naar een geschikte kantoorruimte of plaats je kantoorpanden nu op de website.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 september 2009, 15:51
MartienZZP MartienZZP is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2009
Berichten: 22
Standaard Re: Jezelf voorstellen bij concurrentie

Zelf ben sinds een paar jaar bezig met het maken van websites, voornamelijk voor tamelijk kleine bedrijven maar het aardige was dat ik een tijd geleden van een wat "grotere jongen" op SEO- en webdesign gebied de vraag kreeg of ik af en toe niet wat bij kon springen met php-scripts. Hij was er absoluut niet op uit mijn klanten dan ook maar in te palmen want dat is toch een wat andere doelgroep, sterker nog hij opperde dat ik gerust een keer even aan kon kloppen voor wat tips als ik bijvoorbeeld even vastzat met een stukje code.
Dus inderdaad, iedereen heeft zijn eigen marktsegment, als ik bij Heijmans ga vragen of ze een tuinmuurtje voor we willen metselen dan denk ik ook niet dat ze daar meteen heel gretig "ja" op zullen zeggen

Laatst gewijzigd door MartienZZP; 2 september 2009 om 15:52 Reden: schreifvauwtje :)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
acquisitie, diensten, freelance, webdesign

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 15:44
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 20:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon