Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 juni 2008, 19:40
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

Ik heb een vraag: sommige telefoon en internetfacturen staan nog steeds op mijn privénaam. Mag ik de btw dan wel via mijn bedrijf terugvorderen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2008, 23:27
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

Heb je een eenmanszaak? Als de facturen maar op naam staan, is mijn ervaring, maakt de BD hier geen probleem van.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juni 2008, 23:53
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

De facturen staan op mijn eigen naam en ik heb begrepen dat je dan de belasting niet kunt terugvorderen omdat de facturen niet op naam van mijn bedrijf staan. Ik heb idd een eenmanszaak,
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juni 2008, 00:03
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

In de begintijd van mijn onderneming had ik hetzelfde euvel. De Belastingdienst heeft de aftrek gewoon geaccepteerd (ook na controle van de bonnen en facturen). Ik zou me er dus niet al teveel zorgen om maken. Als je erg twijfelt kun je natuurlijk ook even bij je inspecteur informeren hoe zij hiermee omgaan. Hoe lang bestaat je onderneming al?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 juni 2008, 21:31
caklo caklo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 7
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

Als je een eenmanszaak hebt dan is het in het geheel geen probleem dat de facturen op jouw persoonlijke naam staan, zolang je maar aannemelijk kan maken dat het uitgaven voor je bedrijf zijn. Voor telefoonuitgaven is het helemaal makkelijk als je je zaak vanuit huis voert. Dan mag je alle kosten van telecommunicatie (vast, mobiel en internet) allemaal aftrekken met uitzondering van een forfettair bedrag. Een goed administratiekantoor kan je daar alles over vertellen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 juni 2008, 22:14
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

Caklo, ik heb dat geprobeerd op internet op te zoeken maar kon niet vinden dat je het wel kon terugvorderen als het op privénaam staat
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juni 2008, 22:21
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

o, en mijn vraag ging niet over de kosten, maar over de btw op die facturen. Mijn administratiekantoor zegt dat ik die niet mag aftekken omdat ze op privenaam staan
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 juni 2008, 22:22
caklo caklo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 7
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

Ik heb een administratiekantoor en kom deze vraag vaker tegen. Neem van mij aan dat het geen probleem is.

Waarschijnlijk is je bedrijf bij de KvK ingeschreven als 'persoonlijke naam' t.h.o.d.n. 'bedrijfsnaam'. Daar kan je dus ook al uit afleiden dat fiscaal gezien de persoon en de zaak één zijn. Het fiscale nummer van je zaak is toch ook gelijk aan je eigen sofi-nummer?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 juni 2008, 22:34
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

Ja. Eenmansbedrijf, handelend onder de naam.... gek dat mijn administratiekantoor stellig beweert dat facturen op naam moeten staan.

Om in aanmerking te komen voor de BTW-aftrek dient een factuur officieel te zijn voorzien van de prijs en het bijbehorende BTW bedrag, een duidelijke omschrijving, aantallen, factuurdatum, leveringsdatum, factuurnummer en de NAW gegevens van de kopende en verkopende partij. Daarnaast dient het BTW en KvK nummer van de verkopende partij te zijn vermeld. Bij handgeschreven bonnen moet u daarom altijd om een BTW specificatie vragen, anders kunt u de BTW niet als voorbelasting terug vorderen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 juni 2008, 23:03
caklo caklo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 7
Standaard Re: Btw terugvorderen op bonnen die niet op de zaak staan

Wat moet ik hier van zeggen. Er wordt zo veel gezegd en geschreven.

Laat ik je een ander voorbeeld geven:
Als je contante uitgaven doet en je betaalt die met je pinpas van de zaak, dan is dat dat voor de BD overtuigend genoeg (los van de toets op het feit of de uitgaven inhoudelijk zaakgerelateerd zijn). Op bijv. een benzinebonnetje staan toch ook niet de gegevens van je zaak.

De belastingdienst wordt door administratiekantoren vaak afgeschilderd als boemannen, maar geloof mij, het zijn redelijke mensen. Als jij je normaal gedraagt, zijn zij ook redelijk en zal een factuur op je eigen naam echt geen probleem zijn.

Dit antwoord geldt overigens voor zowel de BTW als de IB.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 19:55
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 22:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon