Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 april 2011, 11:34
r.dejong r.dejong is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2011
Berichten: 3
Standaard Na inschrijven bij de KvK meteen een grote belastingaanslag?

Ik wil per 1 september gaan starten als freelance ICT consultant.
Daarom zal ik mij gaan inschrijven bij de KvK, echter heb ik hierover nog een vraag.
Als ik mij nu al inschrijf bij de KvK, loop ik dan risico dat ik vooraf al aangeslagen wordt door de belasting voor de verwachte omzet na 1 september die ik op dit moment nog niet heb?
M.a.w. ik wil voorkomen dat ik na mijn inschrijving bij de KvK veel belasting moet gaan betalen voor omzet die ik nog niet heb, omdat deze pas na 1 september gemaakt worden. Ik maak nu alleen maar kosten (opstartkosten).
Alle tips hierover zijn welkom.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 april 2011, 12:21
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee hoor, er word geen voorlopige belastingaanslag opgelegd naar aanleiding van de omzetverwachting die je opgeeft aan de kvk en belastingdienst bij de inschrijving

Voor de inkomstenbelasting moet je gewoon zelf de vrijwillige voorlopige aanslag invullen of aanpassen. En als je in september begint kun je overwegen geen voorlopige aanslag in te vullen en pas af te rekenen bij de aangifte over 2011.

Op basis van je aangifte 2011 kan de belastingdienst wel weer en voorlopige aanslag 2012 opleggen maar die kan je ook weer zelf aanpassen.

Je mag in principe 4x per jaar een nieuwe voorlopige aanslag indienen
Wat ik zelf doe is per kwartaal bepalen of de voorlopige aanslag nog goed is of naar boven of beneden bijgesteld moet worden. Hierdoor betaal je niet te veel belasting vooraf. Je kunt er ook voor kiezen begin van het jaar een lage voorlopige aanslag te doen en die later te verhogen als je meer zekerheid hebt over de jaarinkomsten. Vooral in het eerste jaar kan dat helpen om wat meer speelruimte te hebben kwa liquide middelen.

Hou er wel rekening mee dat over de belasting die je moet betalen op basis van de definitieve aangifte 2011 rente betaald moet worden vanaf 1 januari 2012. Dus als je veel inkomsten hebt in de periode september-december 2011 kan het raadzaam zijn om toch in oktober of november alsnog een vrijwillige voorlopige aanslag 2011 in te vullen. Dan bespaar je de rente en die kan aardig oplopen ook bij een lage rente.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 april 2011, 14:36
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Houd er rekening mee dat je kunt inschrijven een week voor de start van de onderneming of binnen een week na de start van de onderneming. Zie hiervoor de site van de KvK.

Zoals Roel al aangaf moet je kijken wat je resultaat zal zijn in deze periode.
Houdt naast de aanslagen inkomstenbelasting ook rekening met de aanslagen Zorgverzekeringswet. Deze worden geheven over het resultaat voor belasting.
Het kan zijn dat je nu in loondienst bent en een loon verdient meer dan +-32.000,= Dan wordt er geen aanslag Zorgverzekeringswet opgelegd. Die +-32.000 is namelijk het maximum.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 april 2011, 15:45
r.dejong r.dejong is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2011
Berichten: 3
Standaard

Beste Hans en Roel,

Bedankt voor jullie reacties. Het is voor mij nu een stuk duidelijker.

Groet,

Raymond
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inschrijving kvk, starten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 22:42
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK? Sean Freelancen iets voor mij? 9 31 mei 2010 14:42
Kvk verandert beleid: freelancers met een vrij beroep kunnen zich inschrijven Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 september 2006 13:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon