Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 augustus 2011, 16:22
Jerom Jerom is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2011
Berichten: 2
Standaard Starten halverwege het jaar: geen VAR-WUO?

Hallo,
Ik wil graag naast mijn huidige werk starten als tekstschrijver. Ik heb geen direct netwerk waar ik uit kan putten dus ik moet wat dat betreft flink aan de slag. Ik verwacht wel meer dan 3 opdrachtgevers te krijgen en mijn huidige werkgever wordt geen opdrachtgever van mij.
Het liefst zou ik natuurlijk een VAR WUO krijgen maar ik denk dat dat er niet in zit. Zowel uren als inkomsten zullen niet voldoen (mede doordat ik halverwege het jaar wil beginnen).
Wat is nu raadzaam? Toch een VAR aanvragen en genoegen nemen met een VAR ROW? Of kiezen om te beginnen op payroll basis?
Kortom; wat heb ik concreet aan een VAR ROW, meeste opdrachtgevers zullen een Var wuo vragen en vraagtekens zetten bij mijn kunnen als ik die niet kan overleggen.
Betekent het ook in feite dat je als startende ondernemer nooit een VAR Wuo kunt krijgen als je daarnaast nog werkt (bijv 34 uur per week)?
Iemand daar ervaring in ?
Ben me nog voornamelijk aan het oriënteren.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 augustus 2011, 16:32
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ook als startende ondernemer, naast een baan, kun je een VAR-wuo krijgen. Hier gelden meer criteria voor dan alleen of je part time onderneemt of full time.
Als jij je als bedrijf presenteert, reclame maakt, voor eigen rekening en risico een onderneming drijft, investeringen doet, meerdere opdrachtgevers bedient etc. is het niet onmogelijk om een VAR-wuo te krijgen.
Je kunt gewoon de VAR aanvragen, alle vragen eerlijk beantwoorden op grond van je verwachtingen en afwachten welke VAR je krijgt. Is het een row dan kun je altijd nog via payroll gaan werken als de opdrachtgever deze niet accepteert.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 augustus 2011, 17:09
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hallo Jerom,
niet alle opdrachtgevers vragen om een VAR. Zelf heb ik dat maar één keer meegemaakt.

Dat wil niet zeggen dat je hem niet moet aanvragen. Ik wil alleen maar aangeven dat het niet altijd zo'n vaart hoeft te lopen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 augustus 2011, 08:37
Jerom Jerom is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2011
Berichten: 2
Standaard

Dank voor jullie antwoorden! Had het allemaal gelezen maar het werd een beetje het verhaal van die bomen met dat bos.

Jerom
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 augustus 2011, 18:17
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Ik wil hier bij toevoegen dat ik naast mijn zaak nog 36 uur in loondienst ben en toch een VAR-WUO heb gekregen. De uren zeggen in dit geval dus niet veel.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2011, 13:42
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Vening Bekijk bericht
Ik wil hier bij toevoegen dat ik naast mijn zaak nog 36 uur in loondienst ben en toch een VAR-WUO heb gekregen. De uren zeggen in dit geval dus niet veel.
Zelfs met 40 uur lukt het In tegenstelling tot wat velen beweren zijn de uren niet het meest belangrijke deel van je VAR verklaring.

Of een klant om een WUO vraagt hangt af van de opdracht die hij je geeft. Als je een stukje tekst tegen vergoeding van een vaste prijs maakt zijn ze allicht minder geneigd er om te vragen dan dat je uurtje-factuurtje hanteert. Wanneer je per uur gaat rekenen kan het opgevat worden als verkapt dienstverband, maar bij een fixed price zullen velen dat niet zo zien.

De VAR is eigenlijk puur om te voorkomen dat mensen als ZZP-er ingezet worden terwijl er eigenlijk sprake zou moeten zijn van dienstverband.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Naheffing / verkapt dienstverband curvers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 27 maart 2009 13:12
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV René Nieuws - Voor en door freelancers 7 28 december 2008 15:46
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR krelis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 15 juli 2008 00:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon