Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2015, 12:11
jopie jopie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2015
Berichten: 5
Standaard Engelse vriendin werkzaam in NL, wil freelance opdrachten uitvoeren

Beste lezers,

Na enkele avonden uitzoekwerk en informatievergaring wil ik me toch ook even tot een forum richten. Ik heb een (volgens mij) vrij gecompliceerde vraag die ik graag aan jullie wil stellen. De case is als volgt:

Mijn vriendin heeft de Britse nationaliteit en woont sinds begin dit jaar in Nederland. Ze heeft gelukkig ook al een baan gevonden dus wat dat betreft zit alles helemaal snor. Nu heeft ze enkele weken geleden van haar voormalige werkgever in Engeland de vraag gekregen of ze met spoed enkele opdrachten kon uitvoeren voor het desbetreffende Engelse bedrijf. Dit omdat de persoon die haar rol heeft overgenomen in Engeland niet goed zijn werk doet en daardoor nu hopeloos achterloopt.

Ze heeft meteen ja gezegd, een uurtarief afgesproken en is begonnen met de werkzaamheden. Wij zijn toen samen meteen gaan kijken naar wat de mogelijkheden waren m.b.t. de financiële afhandeling hiervan. Enkele opties als een invoice bureau inschakelen of een eenmanszaak opzetten hebben we bekeken, maar vinden het erg lastig een keuze hierin te maken. Ik heb de kvk gebeld en daar konden ze me ook niet echt een eenduidig antwoord geven. Vandaar dat ik graag jullie om ideeën wil vragen.

Willen jullie ons helpen?

Wat we dus vooral graag willen weten is wat voor ons/haar simpel gezegd de beste optie is om betaald te krijgen. Hoe zit het bijvoorbeeld met belastingen etc.? Misschien kan ze zich zelfs beter als Sole trader in Engeland registeren, daar belasting betalen, dat vervolgens terugvragen en hier in Nederland de inkomsten opgeven met de aangifte IB2015 en de verschuldigde NL belasting afdragen. Dat soort vragen zijn bij ons nu nog onbeantwoord.

Even de feiten op een rijtje:

- Ze heeft geen Nederlands paspoort
- Ze woont sinds 1 februari met mij samen in Nederland
- Ze werkt fulltime voor een Nederlands bedrijf sinds 1 mei
- Ze voert daarnaast opdrachten uit voor een Engels bedrijf sinds twee weken
- Ze voert de opdrachten uit vanuit Nederland
- Het Engelse bedrijf is tot dusver haar enige opdrachtgever (een minimum van 3 opdrachtgevers is dus niet van toepassing)
- Het is onzeker hoe lang de opdrachten aanhouden, dit kan enkele weken/maanden tot langere perioden zijn
- Ik heb de Nederlandse nationaliteit
- Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract o.i.d.

Hopelijk kunnen we met jullie kennis wat verder komen in deze.

Alvast bedankt voor alle reacties!

mvg,

Joop

Laatst gewijzigd door jopie; 13 juli 2015 om 15:00 Reden: privacy
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juli 2015, 13:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dit soort dingen kunnen erg ingewikkeld zijn en ik heb niet 1-2-3 een goed advies, maar volgens mij is de basisvraag:
  • Waar woont ze? (Officieel volgens bevolkingsregister etc., niet waar ze feitelijk verblijft)
  • Waar is ze belastingplichtig voor de inkomstenbelasting?
  • Wil ze aan het voorgaande iets veranderen naar aanleiding van de opdracht?

Uit het verhaal maak ik op: Nederland, Nederland, nee. Maar jullie overwegen dat ze Sole trader in Engeland wordt. Waarom dan?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 juli 2015, 14:17
jopie jopie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2015
Berichten: 5
Standaard

Bedankt voor je snelle reactie René!

Ze is officieel in Nederland woonachtig en geregistreerd in de gemeentelijke basisadministratie. Als ik op school goed genoeg heb opgelet denk ik inderdaad dat ze in Nederland belastingplichtig is gezien de woonplaats en de plaats waar de werkzaamheden worden uitgevoerd.

De derde vraag moet ik inderdaad met nee beantwoorden. Ze heeft nu een contract voor bepaalde tijd bij haar Nederlandse werkgever, maar de kans is er dat dat een vast dienstverband wordt.

De optie om zich als sole trader te registeren in Engeland was eigenlijk puur om aan te geven dat we allerlei opties overwogen hebben.

Laatst gewijzigd door jopie; 13 juli 2015 om 14:59 Reden: privacy
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 juli 2015, 14:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Okay, dan is ze in Nederland belastingplichtig en betreft het een incidentele freelance klus.

Bij een eenmalige/incidentele klus is ze geen ondernemer, is ze niet btw-plichtig, geen KvK, geen administratie etc. Ze kan de klus gewoon als particulier doen en de winst (= omzet - kosten) opgeven als 'overig werk' op de aangifte inkomstenbelasting. Aangezien haar opdrachtgever in het buitenland gevestigd is, zal die geen interesse hebben in een VAR of speciale meldformulieren voor freelance klussen. Fiscaal is het dus niet zo ingewikkeld.

Betekent wel dat de inkomsten van haar klus de hoge marginale belastingdruk kennen van de hoogste schijf waarin haar inkomen valt. Er is geen ondernemersaftrek van toepassing. Ingewikkeldere constructies om de belasting te drukken zijn nauwelijks mogelijk en bovendien te ingewikkeld voor zoiets tijdelijks.

Nog een paar dingen om aan te denken:
  • Vindt haar werkgever het goed dat ze dit werk ernaast doet?
  • Kan ze aan alle verplichtingen van de klus voldoen, gegeven dat ze in Nederland woont en daar een werkgever heeft?
  • Kan ze te maken krijgen met aansprakelijkheden?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 juli 2015, 15:03
jopie jopie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2015
Berichten: 5
Standaard

Super, wat een duidelijk antwoord!

Ze valt in schijf 3 (42%), dus er zou over alle overige inkomsten 42% belasting afgedragen worden, mits ze niet in schijf 4 valt wanneer de overige inkomsten meegerekend worden neem ik aan? (wat overigens zeker niet gaat gebeuren dit jaar).
Krijgt ze eventueel nog te maken met extra belasting gezien het feit dat ze meer dan 40 uur werkt? Of is het in dit geval echt zo simpel als:
30 uur x uurtarief = £....
£.... - 42% = £.... netto

Haar huidige werkgever weet volgens mij niet dat ze die opdrachten gaat uitvoeren en ik denk dat ze hen dat liever niet vertelt. Niet omdat er informatie uitwisseling plaatsvindt o.i.d., maar omdat ze een aantal dagen per maand thuis werkt en ze bang is dat haar huidige werkgever gaat denken dat ze in hun tijd werkzaamheden uitvoert voor een ander bedrijf. Ze doet het overigens ook echt in de avonduren omdat ze haar 'normale' tijd hard nodig heeft voor haar huidige baan.

Vwb de werkzaamheden kan ze alles vanuit Nederland doen, ze werkt als designer en alles wat ze doet kan/moet digitaal. Aansprakelijkheid is ook niet van toepassing.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 juli 2015, 09:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jopie Bekijk bericht
Ze valt in schijf 3 (42%), dus er zou over alle overige inkomsten 42% belasting afgedragen worden, mits ze niet in schijf 4 valt wanneer de overige inkomsten meegerekend worden neem ik aan?
Klopt.

Citaat:
Of is het in dit geval echt zo simpel als:
30 uur x uurtarief = £....
£.... - 42% = £.... netto
Inderdaad.

Leuker kunnen ze het niet maken...
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 juli 2015, 11:37
jopie jopie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2015
Berichten: 5
Standaard

Duidelijk! Dankjewel!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
eenmanszaak, engels, freelance

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer biedt zich aan Freelance secretaresse eveneens op zoek naar opdrachten. Evelien Marktplaats 6 12 april 2011 05:05
Freelance engineer met opdrachten uit de VS DaanTry Freelancepraktijk starten 2 8 februari 2011 01:20
Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting? Djoizz Freelancepraktijk starten 4 29 maart 2010 18:28
Freelancer biedt zich aan Freelance secretaresse is op zoek naar opdrachten! estrelle Marktplaats 13 11 augustus 2008 23:57
Hoe eerste opdrachten vinden als freelance journalist/tekstschrijver? mikki Marketing en acquisitie 7 19 maart 2007 18:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon