Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 september 2015, 09:13
Rosier Rosier is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 18
Standaard Hypotheekrenteaftrek / IB / Voorlopige teruggave

Goedemorgen allen.
Graag roep ik de hulp in van jullie ten aanzien van een belastingonderwerp. Het is een wat complex verhaal, maar ik zal proberen het goed neer te zetten.
Als bezitter van een koopwoning kreeg ik jaarlijks de bekende voorlopige teruggave t.a.v. de hypotheekrenteaftrek. En dat werd keurig het jaar daarop bij de IB weer verrekend, met de bekende vraag "Heeft u een voorlopige teruggave gehad?". Tot zover niets aan de hand. Nu kreeg ik inmiddels alweer een paar jaar geleden kort achter elkaar drie brieven van de Bd waarin gesteld werd dat ik de voorlopige teruggave van een drietal jaar moest terugbetalen. Als freelancer schijn je - heb ik horen vertellen - geen recht te hebben op een voorlopige teruggave, maar natuurlijk wel op de hypotheekrenteaftrek. Probleem is alleen - lang leve mijn inmiddels de laan uitgestuurde boekhouder! - dat bij de IB van de betreffende jaren nooit de hypotheekrenteaftrek is opgevoerd, meegenomen in de berekening. Het gaat alles bij elkaar om een bedrag van rond de € 10.000,- euro!
Nu zijn mijn twee concrete vragen:
- klopt dat verhaal inderdaad dat je als freelancer geen recht hebt op een voorlopige teruggave?
- en de belangrijkste vraag: hoe moet ik dit 'aankaarten' bij de Bd? Heb inmiddels geen boekhouder meer, dus probeer een en ander op eigen houtje te doen en uit te zoeken.
Graag jullie zeer gewaardeerde hulp/tips/reacties.
Met collegiale groet,
Jos Rosier, Almere Buiten
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 september 2015, 12:04
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Het is een fors bedrag en je hebt het over situaties van jaren geleden. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je die drie brieven alweer jaren geleden ontvangen hebt. Over welke jaren hebben we het hier en is er al een definitieve aanslag?

Gezien de complexiteit en he grote bedrag is het wellicht een idee om hiervoor een fiscaal expert in te huren die je helpt om voor zover mogelijk het optimale uit deze situatie te halen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 september 2015, 12:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rosier Bekijk bericht
dat bij de IB van de betreffende jaren nooit de hypotheekrenteaftrek is opgevoerd
Maar de Belastingdienst heeft wel terugbetaald? Dat suggereert dat de boekhouder jarenlang een verschil had tussen je voorlopge en definitieve aangifte? Heb je dat niet gezien aan aangiftes en aanslagen?

Citaat:
- klopt dat verhaal inderdaad dat je als freelancer geen recht hebt op een voorlopige teruggave?
Nee.

Citaat:
probeer een en ander op eigen houtje te doen en uit te zoeken.
In deze bijzondere situatie zou ik toch fiscale hulp zoeken. En dan niet bij een doorsnee boekhouder, maar bij een fiscalist of accountant.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 september 2015, 09:07
Rosier Rosier is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 18
Standaard

Dag Erik. Was nog vergeten je te bedanken voor je reactie en tips, thanks/groet, Jos Rosier
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 september 2015, 09:08
Rosier Rosier is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 18
Standaard

Dag René. Was nog vergeten je te bedanken voor je reactie/tips. Bij deze. Thanks/Groet, Jos Rosier
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Voorlopige aanslag IB, moet ik vooruit betalen chiko Belasting 2 25 maart 2012 10:08
Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 22:37
Wanneer teruggave IB? mik Belasting 1 20 juni 2008 19:25
Voorlopige aanslag IB: moet ik vooruitbetalen? Fjodor Belasting 27 5 juni 2007 21:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon