Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 oktober 2009, 23:07
babalicious babalicious is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2009
Berichten: 3
Standaard Hoe te verlonen?

Goedenanvond allemaal,

Ik kom hier net kijken en heb een brandende vraag, die misschien al vele malen gesteld is.

Ik werk momenteel parttime in loondienst en daarnaast heb ik een aantal klussen die bestaan uit workshops geven en adviseren/ondersteunen. Ik heb me hiervoor in het verleden laten betalen door middel van een payroll service maar ik vraag me af of dit de beste manier is. Ik heb onlangs een VAR aangevraagd en een VAR row ontvangen. Het kan zijn dat ik in aanmerking kom voor een VAR wuo omdat ik ondertussen meer opdrachtgevers heb gekregen.
Ik heb nog geen factuur uitgeschreven omdat voor sommige activiteiten btw wordt gerekend en ik heb geen btw nummer.
Afijn, de vraag is, hoe kan ik mij het beste laten verlonen voor deze klussen?

Vast hartelijk dank voor het advies.
Babuch
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 oktober 2009, 02:08
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Hoe te verlonen?

Facturen sturen als freelancer is minder rompslomp voor de opdrachtgever, dus beter voor jouw opdrachten. Een BTW nr. kun je aanvragen bij de Belastingdienst door een formulier "opgaaf startende onderneming" in te vullen en in te dienen. Verder is het van belang dat je een VAR WUO krijgt. Je kunt op basis van jouw huidige situatie een nieuwe VAR aanvragen en aangeven op dit formulier dat jij van mening bent dat het winst uit onderneming is. Bij een VAR ROW is de opdrachtgever namelijk niet gevrijwaard voor werknemerspremies en bij een VAR WUO wel. Een belangrijk punt dus, ahoewel niet elke opdrachtgever dat weet.

Als je deels vrijgestelde en deels belaste prestaties levert voor de omzetbelasting, dan is overigens niet alle BTW op jouw kosten aftrekbaar.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 oktober 2009, 11:30
babalicious babalicious is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Hoe te verlonen?

Beste Cor,

Wat ontzettende fijn, zo'n helder antwoord, dank!

Wat me nog niet helemaal duidelijk is die laatste opmerking:

"Als je deels vrijgestelde en deels belaste prestaties levert voor de omzetbelasting, dan is overigens niet alle BTW op jouw kosten aftrekbaar."

gaat het om prestaties in loondienst en prestaties als zelfstandige?

vast dank,
Babs
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 oktober 2009, 11:37
babalicious babalicious is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Hoe te verlonen?

En nog een vraag. Als je een btw-nummer aanvraagt moet je je dan ook inschrijven bij de Kvk?

vast bedankt
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 oktober 2009, 13:14
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Hoe te verlonen?

Je kunt ook facturen versturen als je nog geen btw nummer hebt, je mag dan alleen geen btw berekenen en er mag dan ook geen btw op je factuur staan, verder moeten de uitkomsten dan naar resultaat uit overige werkzaamheden gaan.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 oktober 2009, 20:13
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Hoe te verlonen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babalicious Bekijk bericht
Beste Cor,

"Als je deels vrijgestelde en deels belaste prestaties levert voor de omzetbelasting, dan is overigens niet alle BTW op jouw kosten aftrekbaar."

gaat het om prestaties in loondienst en prestaties als zelfstandige?

vast dank,
Babs
Het gaat alleen om prestaties als zelfstandige (prestaties voor de btw). Opleidingen zijn bijvoorbeeld veeal vrijgesteld, workshops zijn veelal belast.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 oktober 2009, 20:15
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Hoe te verlonen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babalicious Bekijk bericht
En nog een vraag. Als je een btw-nummer aanvraagt moet je je dan ook inschrijven bij de Kvk?

vast bedankt
ja, want voor beiden is het criterium dat je deelneemt aan het economisch verkeer. Als je je inschrijft bij de KVK krijg je meteen een (voorlopig) btw-nummer mee. (jouw sofinummer + B.01)
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 oktober 2009, 20:16
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Hoe te verlonen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yasin Bekijk bericht
Je kunt ook facturen versturen als je nog geen btw nummer hebt, je mag dan alleen geen btw berekenen en er mag dan ook geen btw op je factuur staan, verder moeten de uitkomsten dan naar resultaat uit overige werkzaamheden gaan.
Yasin,

Dat is niet juist, natuurlijk kan het, maar als je belaste prestaties voor de btw verricht, dan ben je verplicht een btw nummer aan te vragen en btw in rekening te brengen. Hoe de inkomsten belast zijn in de inkomstenbelasting staat geheel los van de belastbaarheid voor de btw.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen ondernemer of zzp-er en niet in loondienst... Hoe zit het dan met verlonen? Rij Belasting 1 18 augustus 2009 16:02
Projectmatig werken voor 1 opdrachtgever: hoe pak ik dat aan? Denise Kastermans Al die andere praktische dingen 12 14 april 2008 21:17
Hoe ben jij gegroeid door te freelancen? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 6 november 2007 20:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon