Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 februari 2009, 15:01
JeroenKnol JeroenKnol is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 februari 2009
Berichten: 3
Standaard To ZZP or not to ZZP ? :-)

Goededag allemaal,

Mag ik jullie een dilemma voorleggen?

Momenteel heb ik een vaste dienstbetrekking bij een bedrijf dat onlangs is overgenomen; dit bedrijf heeft de intentie om ons bedrijf te verhuizen naar een andere regio van het land.

Aangezien ik dat ivm files niet zie zitten heb ik aan mijn manager aangegeven dat ik op zoek ga naar een nieuwe baan; mijn manager reageerde hierop zeer begripvol en gaf aan er veel aan te willen doen om mij in dienst te blijven houden totdat de verhuizing (waarin ik een grote rol zal spelen) achter de rug is. Dit zal ongeveer een jaar duren.

Nu kan ik twee dingen doen :
1) Ik mag een dag minder gaan werken voor het zelfde geld bij mijn huidige werkgever
of
2) Ik mag als ZZP-er bij mijn huidige werkgever komen werken voor een jaar.

Geweldige mogelijkheden dus; ik vraag me alleen af wat de beste optie is; ik wil namelijk na dit jaar sowieso een eigen bedrijfje beginnen.
Door nu als ZZP-er te beginnen bij mijn huidige werkgever heb ik natuurlijk al gelijk een hele grote klant binnen, maar ik vraag me af of ik problemen ga krijgen met de belangdienst ook al verwacht ik vrij snel wat andere klussen er bij te kunnen doen

Als ik nog een jaartje in dienst blijf heb ik één dag per week over om een eigen bedrijfje op te starten, maar zal er dus minder tijd in kunnen stoppen. Wel heb ik dan het voordeel dat ik me niet apart hoef te verzekeren omdat ik dan onder de verzekering van mijn huidige werkgever val. (toch?)

Dus ik vroeg me af : Wat is wijsheid? Ik probeer alle voor en nadelen tegen elkaar af te wegen maar kom er niet helemaal uit; dus ik vroeg me af of er hier iemand ooit voor een soortgelijk dilemma heeft gestaan of hier een sterke mening over heeft.

Ik ben benieuwd; alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 februari 2009, 16:24
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: To ZZP or not to ZZP ? :-)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeroenKnol Bekijk bericht
Goededag allemaal,

Mag ik jullie een dilemma voorleggen?

Momenteel heb ik een vaste dienstbetrekking bij een bedrijf dat onlangs is overgenomen; dit bedrijf heeft de intentie om ons bedrijf te verhuizen naar een andere regio van het land.

Aangezien ik dat ivm files niet zie zitten heb ik aan mijn manager aangegeven dat ik op zoek ga naar een nieuwe baan; mijn manager reageerde hierop zeer begripvol en gaf aan er veel aan te willen doen om mij in dienst te blijven houden totdat de verhuizing (waarin ik een grote rol zal spelen) achter de rug is. Dit zal ongeveer een jaar duren.

Nu kan ik twee dingen doen :
1) Ik mag een dag minder gaan werken voor het zelfde geld bij mijn huidige werkgever
of
2) Ik mag als ZZP-er bij mijn huidige werkgever komen werken voor een jaar.

Geweldige mogelijkheden dus; ik vraag me alleen af wat de beste optie is; ik wil namelijk na dit jaar sowieso een eigen bedrijfje beginnen.
Door nu als ZZP-er te beginnen bij mijn huidige werkgever heb ik natuurlijk al gelijk een hele grote klant binnen, maar ik vraag me af of ik problemen ga krijgen met de belangdienst ook al verwacht ik vrij snel wat andere klussen er bij te kunnen doen

Als ik nog een jaartje in dienst blijf heb ik één dag per week over om een eigen bedrijfje op te starten, maar zal er dus minder tijd in kunnen stoppen. Wel heb ik dan het voordeel dat ik me niet apart hoef te verzekeren omdat ik dan onder de verzekering van mijn huidige werkgever val. (toch?)

Dus ik vroeg me af : Wat is wijsheid? Ik probeer alle voor en nadelen tegen elkaar af te wegen maar kom er niet helemaal uit; dus ik vroeg me af of er hier iemand ooit voor een soortgelijk dilemma heeft gestaan of hier een sterke mening over heeft.

Ik ben benieuwd; alvast bedankt!
Als het freelance tarief en de voorwaarden okee zijn zeg ik: Ga als zelfstandige werken! Eerste jaar maakt het minder uit voor de belastingdienst dat je maar één grote opdrachtgever hebt. Dus dan wordt je toch gewoon als zelfstandige gezien en kun je profiteren van allerlei regelingen en aftrekposten.

Je was sowieso een bedrijf begonnen, dus waarom niet optimaal profiteren...? Half-half kan natuurlijk ook, maar je hebt een perfecte beginsituatie om met ondernemen te beginnen.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 februari 2009, 15:46
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: To ZZP or not to ZZP ? :-)

maar geldt dat dan ook als het bij dezelfde werkgever is?
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 februari 2009, 15:57
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: To ZZP or not to ZZP ? :-)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evertdoorn Bekijk bericht
maar geldt dat dan ook als het bij dezelfde werkgever is?
Tja, volgens mij doet de belastingdienst niet zo moeilijk als de andere criteria voor ondernemerschap (meerdere opdrachtgevers, presentatie als bedrijf, etc. ) goed worden nageleefd. Je kunt als starter nu eenmaal niet overal aan voldoen, is volgens mij het motto van de belastingdienst. Als je enkele jaren bezig bent wordt dat een ander verhaal. Eigenlijk moet je gewoon kijken naar http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...ar/handleiding

Er staat bijvoorbeeld:
----
Op zich is een opdrachtaanvaarding bij je oude werkgever geen probleem. Wel is het een signaal voor de Belastingdienst; de inspecteur zal extra scherp kijken naar je antwoorden op de andere vragen. Het aantal opdrachtgevers bijvoorbeeld, en of je ook reclame maakt.
-----
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
ZZP Oké een slimme constructie? Son Al die andere praktische dingen 10 9 maart 2010 15:13
bijeenkomst in Leeuwarden van de FNV ZZP Hetty Dalsheim Nieuws - Voor en door freelancers 1 3 november 2006 18:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon