Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 januari 2013, 22:43
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Zakelijke auto afschrijving etc.

Hoi mensen,

Als eerste iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Wat ik wilde vragen: November 2011 heb ik een nieuwe auto gekocht in de 14% klasse. Deze heb ik cash betaald dus zonder financiering of iets dergelijks.

Toen ik deze auto kocht gold er een tijdelijke regeling dan je in 1x 28% van de waarde van de auto af kon trekken van je winst.
En dat hij versneld af te schrijven is. En wel in 2 jaar.

Wat is nu belastingtechnisch gezien het beste? Deze auto dit jaar inruilen voor een nieuwe (zodat ik een aftrekpost houd), of ermee doorrijden en in andere zaken investeren.
Probleem is dat ik verder niet in zoveel dingen kan investeren...

Heb wel net de garantie van de auto verlengd enzo, maar dat bedrag vertaalt zich wel weer in een hogere inruilprijs als het goed is. Er zit nog tot eind 2016 fabrieksgarantie op nu.

En als het gunstiger zou zijn om hem na 2 jaar in te ruilen ivm de afschrijfkosten, kan ik dat dan misschien beter doen net voor het einde van 2014? Voordat ie 3 jaar wordt dus?

Het is mijn eerste nieuwe auto, en de eerste zakelijke dus ben er nog niet zo goed bekend mee.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2013, 17:34
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee dat is allemaal een beetje onzinnig en kostbaar.De overheid is natuurlijk niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen dat zou wel heel goedkoop autorijden op kosten van de staat dan..

Als jij nu je auto inruilt krijg je namelijk meer als waarvoor de auto in de boeken staat en het verschil tussen je wat je bij inruil krijgt en wat in de boeken staat heet boekwinst en word gewoon tot je winst gerekend. en dan betaal je dus alsnog een sloot belasting.

Daarnaast die 28% investeringsaftrek was geen tijdelijke regeling, hoewel die voor auto's de norm wel steeds word aangescherpt en je voor de meeste auto's geen aftrek kunt krijgen.
maar ook voor de investeringsaftrek die je hebt gekregen geld een desinvesteringstermijn van 5 jaar, als jij auto binnen 5 jaar verkoopt moet je een deel van de investeringsaftrek ook weer terug betalen. in dit geval omdat de auto 2 jaar oud is moet je 3/5 weer terugbetalen.

als je weer een extra zuinige auto koopt kun je voor die nieuwe ook wel weer investeringsaftrek, maar door het gedeeltelijk terug moeten betalen op je andere auto ontvang je dus niet weer de volle mep..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 januari 2013, 20:10
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Haha das jammer!Dan zou het inderdaad wel lekker goedkoop worden ja.

Ik wist niet dat die 28% regeling vast was overigens. Dacht dat dat een crisismaatregel was.

Maar dan rij ik er mooi nog een paar jaar mee rond. Hij bevalt me nog prima.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijke auto uit de onderneming halen en privé ermee gaan rijden rdj Administratie 2 22 november 2012 14:47
BPM zakelijke auto Markie Al die andere praktische dingen 0 26 augustus 2012 22:19
Afschrijving nieuwe auto Markie Belasting 4 6 maart 2012 10:31
Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd? Riël Notermans Administratie 4 24 juni 2007 23:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon