Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 22 juli 2013, 22:30
DanielleAmsterdam DanielleAmsterdam is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juli 2013
Berichten: 1
Standaard

Ja - ik werd vandaag ook verrast. Eind 2010 begonnen als zzper - met 6 maanden behoud van uitkering. Het eerste jaar eigenlijk best weinig omzet gedraaid. Voor het eerst in mijn leven had ik recht op zorgtoeslag (als waren het maar een paar honderd EUR). Vandaag kreeg ik een brief dat ik maar liefst 7000,- EUR moet terugbetalen. Wat een bedrag! Ik hoop maar dat ik een betalingsregeling kan treffen. Zelfs met een betalingsregeling van een jaar zou ik moeite hebben. Ik besteed mijn belastingopgave altijd uit, maar vind het toch vreemd hoe je aan de ene kant geld van de staat terugkrijgt, omdat je zo weinig hebt verdiend en dan ongeveer 20x zoveel over datzelfde boekjaar dient terug te betalen? Ik begrijp ook niet helemaal - je hebt toch belasting betaald over die ontvangen uitkering? En nu moet je bruto terugbetalen? Ik had mij beter moeten laten informeren.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 23 juli 2013, 10:14
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard

Dag Danielle,

Ja, altijd vervelend, zulke berichten.

Wat in ieder geval aan de hand kan zijn - is vaak zo - is dat je voor je te betalen belasting eerst je winst nog met allerlei zaken mag verminderen (ondernemersaftrekken, MKB-winstvrijstelling).
En dan kan het dus gebeuren dat je belasting terugkrijgt en alsnog in aanmerking komt voor diverse toeslagen.

Niet omdat je inkomen zo laag is, maar omdat je belastbaar inkomen zo laag is.

Het UWV rekent op basis van je winst (resultaat) vóór de genoemde aftrekken. Logisch, aangezien dat is wat je werkelijk verdiend hebt.
En dan kan het dus zo zijn dat je uitkering moet terugbetalen.

Lees over het bruto terugbetalen ook even de bijdrage van Marjan. Het houdt nog steeds in dat je een liquiditeitsprobleem hebt, maar het geeft wel uitzicht op een vorm van 'verevening'.

Succes!

Renée
Met citaat reageren
  #13  
Oud 5 september 2013, 05:51
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Ik heb in 2011 aan deze regeling deelgenomen, al waren de voorwaarden toen iets anders. Even kort door de bocht;

- 6 maanden ww ontvangen terwijl je je eigen bedrijf probeert te starten
- 24 maanden de tijd (in totaal) om de stekker er weer uit te trekken en terug te vallen in je restant ww
- aansluitend (dus ergens na de 24 maanden) terug betalen van je 6 maanden ww (minus een paar %), mits je boven een bepaalde grens bruto winst uit kwam in de (naar ik meen) eerste 52 weken van het opstarten van je zaakje. Zal in de praktijk dus altijd over twee boekjaren gaan, waarbij ze simpelweg je jaarwinst door 12 delen en de maanden bij elkaar optellen, om te zien of je aan de grens komt. Jammer dat het over de bruto winst gaat, maar anders wordt fraude wel weer erg in de hand gewerkt.

Naar mijn inzien geen slechte regeling, uiteraard mits goed voorgelicht . Hoe dan ook, ik was er mee geholpen en ben sindsdien heerlijk aan het ZZPen met een leuke boterham. Momenteel wacht ik nog op het schrijven van de UWV om het eea terug te betalen, want het zaakje loopt lekker.

Wat ik nou nooit goed heb meegekregen, technisch gezien heb ik nog een aantal maanden ww tegoed, mocht ik weer in loondienst gaan en toch zonder werk komen te zitten. De 6 maanden voorschot die ik heb ontvangen en in mijn geval weer 'terug stort' ..... wordt dat nu weer bij mijn 'aantal maanden ww tegoed' opgeteld?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 5 september 2013, 11:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Nee, je hebt geen "ww-tegoed". Als je zelfstandige (ondernemer) wordt (en dus na je startersperiode doorgaat) heb je geen enkele aanspraak op ww.

Mocht je in de toekomst weer in loondienst gaan dan bouw je vanaf het moment van indiensttreding eventueel weer nieuwe ww rechten op.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 5 september 2013, 20:02
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Okay, dat is nieuw voor mij.
Is dat een algemene regel, of alleen als je (tijdelijk) ondernemer bent geweest?

M.a.w. als ik ontslag neem en na een paar maanden een andere baan vind, waar ik later wordt ontslagen, dan is al mijn opgebouwde tegoed van mijn totale werkverleden verdwenen en heb ik slechts recht op het opgebouwde tegoed van mijn laatste baan?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 8 september 2013, 09:44
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Als je ondernemer wordt verlies je de status van werknemer met de daarbij behorende voor- (en na)delen. Dat is een keuze die je maakt.

Als je geen ondernemer wordt maar werknemer blijft (ook al werk je een paar maanden niet) behoud je in principe je rechten (tenzij je verwijtbaar werkloos wordt).
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 8 september 2013, 10:05
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Bedankt voor je uitleg.
Gelukkig is het voor mij niet van belang en blijft dat ook zo. Ik blijf het wel heel apart vinden, hoe dat geregeld is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
uitkering terugbetalen


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Elkaar facturen sturen om aan meer opdrachtgevers te komen? Bassfly123 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 9 augustus 2008 12:13
zelf km kosten opgeven of doorberekenen aan opdrachtgever. Caro Omgaan met opdrachtgevers 5 21 februari 2008 19:23
Toch ook leveren aan consumenten illutic Al die andere praktische dingen 7 18 februari 2008 16:06
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon