Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2009, 13:59
Controller Controller is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 5
Standaard schatting en rente

Dag Allen,

Ik heb begin dit jaar een schatting van mijn inkomen gedaan, die naar nu blijkt aan de lage kant is. Ik vroeg mij het volgende af:

Stel ik pas mijn voorlopige aanslag 2009 in November aan, en zorg er dan voor dat ik mijn IB voor 2009 voor eind 2009 heb betaald. Ben ik dan nog rente verschuldigd over 2009?

Zo ja, hoe wordt die rente dan berekend?
Zo nee, is het dan niet handig om altijd eerst laag in te schatten en aan het eind van het jaar "goed" in te schatten?

Groeten,
Controller
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 augustus 2009, 19:28
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: schatting en rente

Als je achteraf betaald betaal je altijd rente. Net als dat de BD jou altijd rente betaald als je je teruggaaf 1x in het jaar doet (en je geld terugkrijgt).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 augustus 2009, 22:22
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: schatting en rente

1. Als je in november je voorlopige aanslag aanpast dan moet je het verschilbedrag in 1x betalen. Doe je het eerder (of geef je direct een goede schatting) dan kun je de voorlopige aanslag delen door het aantal resterende maanden en dus gespreid betalen. \

2. De belastingdienst vordert en vergoed heffingsrente over de gecorrigeerde aanslag over de periode 1 juli tm de datum van de aanslag.

De rente die de belastingdienst rekent is wettelijke rente, die is op dit moment 4% (per 1-7-2009)

Kortom over het algemeen is het voordeliger je voorlopige aanslag juist iets te hoog in te schatten. want hoeveel spaarrekeningen ken jij die 4% vergoeden? Ik geef dus altijd iets meer op als ik verwacht te moeten betalen. (200-300 euro per jaar) dat bedrag mis ik per maand niet.

Ik zou de wijziging dus gewoon z.s.m. doorgeven. Uiteindelijk heeft het weinig zin om proberen inkomstenbelasting uit te stellen, uiteindelijk betaal je het toch en de belastingdienst berekend al vanaf 1 juli van het lopend jaar rente, dus je word er echt weinig wijzer van.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 augustus 2009, 12:20
Controller Controller is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 5
Standaard Re: schatting en rente

Ok dat is duidelijk. Dus je moet wel degelijk rente betalen over 1 juli t/m bijv. 1 december (als de datum van de correcte aanslag 1 dec is).

Dank voor de antwoorden!


off-topic: Ik wil juist helemaal geen rente ontvangen aangezien ik dat om principiele redenen niet wil. Dus vandaar dat ik het liefst geen rente betaal noch ontvang van de belastingdienst.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 augustus 2009, 06:42
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: schatting en rente

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Controller Bekijk bericht
off-topic: Ik wil juist helemaal geen rente ontvangen aangezien ik dat om principiele redenen niet wil. Dus vandaar dat ik het liefst geen rente betaal noch ontvang van de belastingdienst.
Je ontkomt daar nooit helemaal aan, simpelweg omdat het bedrag aan werkelijk verschuldigde Inkomstenbelasting achteraf wordt vastgesteld.
De enige die daar níet mee te maken heeft is een werknemer die géén bijzondere dingen heeft (zoals meer dan één werkgever in hetzelfde kalenderjaar, een huis, kinderen, forse studiekosten, een lijfrentevoorziening en meer van dat soort dingen). Alleen in die gevallen is de in de Loonheffing begrepen Loonbelasting gelijk aan de verschuldigde Inkomstenbelasting en loopt de boel na de laatste salarisbetaling van het jaar 'glad'.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
heffingsrente

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe verreken ik de berekende rente door de belastingdienst? emeinema Belasting 2 28 januari 2009 15:04
Schatting 2008 okay, maar waarom 2007 opnieuw? Helga Belasting 5 20 juni 2008 11:46
Schatting voor ondernemers: ook inkomen uit loondienst weer opgeven? maco Belasting 6 10 juni 2008 23:32
Schatting inkomstenbelasting Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 13 juli 2006 12:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon