Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 januari 2008, 21:42
Zakaria
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Lease auto: vervoerskosten?

Hoi allen,

I ga op 1 februari freelancen. Op dit moment werk ik bij mijn huidige werkgever en heb een lease auto tot mijn beschikking. Als ik de auto inlever moet ik zo een circa 5000 euro betalen. Een alternatief is om het contract over te nemen en zelf het leasebedrag betalen.

Ik vroeg me af het betalen van een leasebedrag bestempeld kan worden als vervoerkosten/autokosten en dus fiscaal aftrekbaar is?

Alvast bedankt voor de moeite.
  #2  
Oud 14 januari 2008, 22:40
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Hier heb ik nog nooit van gehoord
Niet jij, maar je baas/werkgever least de auto toch? Het leasecontract loopt wel door, dat kan de werkgever afkopen of hij kan de auto aan een andere werknemer geven.
Ik zou mijn arbeidscontract er nog eens op nakijken. En als het er echt in staat (dus bedongen via een overeenkomst) dan is er ergens iets niet goed gegaan

Overnemen lijkt me nogal duur. Ik ken geen beginnende freelancers die als eerste kiezen voor een leasewagen. Als starter heb je (als je al iets verdient) je geld vaak hard nodig voor andere zaken.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
  #3  
Oud 15 januari 2008, 06:48
Zakaria
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Hier heb ik nog nooit van gehoord
Niet jij, maar je baas/werkgever least de auto toch? Het leasecontract loopt wel door, dat kan de werkgever afkopen of hij kan de auto aan een andere werknemer geven.
Ik zou mijn arbeidscontract er nog eens op nakijken. En als het er echt in staat (dus bedongen via een overeenkomst) dan is er ergens iets niet goed gegaan

Overnemen lijkt me nogal duur. Ik ken geen beginnende freelancers die als eerste kiezen voor een leasewagen. Als starter heb je (als je al iets verdient) je geld vaak hard nodig voor andere zaken.
Het blijkt dat het best wel gebruikelijk is: weliswaar staat het niet in mijn arbeidscontract beschreven, maar in het leasecontract wordt hier wel op gewezen: bij voortijdig stoppen dient een boete betaald worden.

Stel dat het geval zou zijn dat ik het contract voor een maand overneem, zijn de leasekosten dan aftrekbaar? Voor het theoretische geval.....

Alvast bedankt
  #4  
Oud 15 januari 2008, 14:36
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Leasecontracten die voortijdig worden beëindigd moeten inderdaad worden afgekocht. Als je een lopend contract voor een maand overneemt (waarvan ik denk dat de leasemij daar niet op zit te wachten ) zijn dat voor jou zakelijke kosten, mits je kunt aantonen dat het om zakelijke km's gaat. Rij je er ook privé km's mee, dan moet je dat ook verantwoorden in verband met bijtelling.

Vergelijk het met een auto die je tijdelijk moet huren of een auto die je privé hebt maar ook zakelijk gebruikt (in dat laatste geval kan je 19 ct/km opvoeren als kosten over de zakelijke km's en die kosten trek je af van je omzet).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
  #5  
Oud 15 januari 2008, 15:49
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord.
Is het niet mogelijk dat jij deze leaseauto kan overnemen? Heb ik ook gedaan, tegen een mooie prijs?

Wim
  #6  
Oud 15 januari 2008, 20:03
Zakaria
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Leasecontracten die voortijdig worden beëindigd moeten inderdaad worden afgekocht. Als je een lopend contract voor een maand overneemt (waarvan ik denk dat de leasemij daar niet op zit te wachten ) zijn dat voor jou zakelijke kosten, mits je kunt aantonen dat het om zakelijke km's gaat. Rij je er ook privé km's mee, dan moet je dat ook verantwoorden in verband met bijtelling.

Vergelijk het met een auto die je tijdelijk moet huren of een auto die je privé hebt maar ook zakelijk gebruikt (in dat laatste geval kan je 19 ct/km opvoeren als kosten over de zakelijke km's en die kosten trek je af van je omzet).
Bedankt Erix, hier kan ik wat mee.
  #7  
Oud 15 januari 2008, 20:03
Zakaria
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord.
Is het niet mogelijk dat jij deze leaseauto kan overnemen? Heb ik ook gedaan, tegen een mooie prijs?

Wim
Dat is een goede tip. Ik zal dit ook voorstellen.
  #8  
Oud 17 januari 2008, 06:50
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Heb jij dat lease contract afgesloten of je werkgever? Als het laatste het geval is en er moet betaald worden dan hoef jij dat toch niet te betalen?
  #9  
Oud 17 januari 2008, 14:01
mbrouwer mbrouwer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 11
Stuur een bericht via MSN naar mbrouwer
Standaard Re: Lease auto: vervoerskosten?

Ik had ook wel zoiets, ik zat namelijk qua leasebedrag over mijn max heen en had een eigen bijdrage die ik dus nog moest afkopen. Uiteindelijk ben ik gewoon de auto doorblijven leasen via mijn oude werkgever en hij stuurt me gewoon iedere maand een factuur. Dit zijn gewoon bedrijfskosten net als de brandstof. Ik had heb ook zelf kunnen leasen maar dit was voor mij makkelijker.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Prive cq (short) lease of nieuwe auto ? Verwijderd account Administratie 10 10 januari 2008 12:01
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 20:54
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18
Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd? Riël Notermans Administratie 4 24 juni 2007 23:05
Auto kopen? hellup tolg Al die andere praktische dingen 17 7 november 2006 21:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon