Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 december 2008, 21:59
Mux Mux is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2007
Berichten: 3
Standaard Telefoonabbonnement gedeeltelijk zakelijk

Hoi,

Ik heb een iPhone gekocht, samen met het bijbehorende 2-jarige abonnement natuurlijk. Het toestel gebruik ik grotendeels zakelijk, qua email, planning en softwareontwikkeling. De belminuten van het abonnement echter gebruik ik grotendeels prive.

Hierdoor zou je kunnen zeggen dat de aanschafkosten van het toestel (20 euro)zakelijke kosten zijn, en de abonnementskosten (45 euro p/m) prive.

Echter is het natuurlijk wel zo dat de daadwerkelijke aanschafkosten van het toestel zijn uitgesmeerd in de maandelijkse betalingen.

Hoe kan ik dit qua btw en bedrijfsmatige kosten het beste regelen?

Zelf zat ik te denken aan half/half, aangezien 24 * 45 +20 = 1100 euro, en in België kost het toestel los 500 euro. Vind de belastingdienst dit ok?

Dank
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 december 2008, 21:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Telefoonabbonnement gedeeltelijk zakelijk

Ik zou het abonnement als zakelijke kosten boeken (doe ik zelf ook) en zonodig de gesprekskosten van privételefoontjes verrekenen. Zolang je binnen de bundel blijft zijn die kosten 0 en hoef je niks te verrekenen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 december 2008, 00:16
Mux Mux is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Telefoonabbonnement gedeeltelijk zakelijk

Dus zelfs als het merendeel van de minuten binnen de bundel prive zijn, is het geen probleem de maandelijkse kosten als zakelijk te rekenen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 december 2008, 12:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Telefoonabbonnement gedeeltelijk zakelijk

Ik heb nog even gegoogled en vond dit:

Citaat:
Werkgevers kunnen aan werknemers onbelast smartphones en Blackberry's verstrekken, als deze voor meer dan 10% zakelijk worden gebruikt.
Bron: Belastingdienst (2007).

Het lijkt me dat je zo'n regeling ook op de zelfstandig ondernemer kunt betrekken. Dat betekent: als je je smartphone voor meer dan 10% zakelijk gebruikt, dan mag je de kosten 100% zakelijk nemen en hoef je geen privégebruik te verrekenen.

Ik hoop dat de staatssecretaris dit jaar met eenzelfde brievenopenersbesluit komt, want die gebruik ik ook weleens privé
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 december 2008, 14:36
Mux Mux is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Telefoonabbonnement gedeeltelijk zakelijk

Ok, dat is duidelijk, dank

Het enige waar ik dan nog een beetje mee zit is dat als het aan T-mobile ligt het toestel 20 euro kost, en die 45 euro per maand kosten zijn van belminuten. Als de belastingdienst dat ook zo ziet, zijn die 45 euro per maand natuurlijk geen "kosten van de smartphone".

Of ben ik nu gewoon te precies aan het miepen en moet ik het maar gewoon doen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 december 2008, 15:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Telefoonabbonnement gedeeltelijk zakelijk

Als je een normaal bedrijf runt, normale verhouding tussen omzet en kosten hebt, netjes al je administratie bijhoudt en aangiftes doet, spullen voor zakelijk gebruik ook zakelijk koopt (vanaf je zakelijke rekening, met btw-factuur), je goed kunt uitleggen waarom die spullen zakelijk zijn etc. etc. dan moet er heel wat gebeuren voordat de belastingdienst bij je aanklopt en zegt: "hé die zakelijke briefopener, heeft u daarmee misschien meer dan 90% privébrieven geopend?"

En los daarvan, de mededeling van de belastingdienst maakt geen onderscheid tussen toestel en abonnement. Ik zou gewoon alle kosten zakelijk nemen en me bij een kritische vraag van de belastinginspecteur beroepen op deze regeling.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik jesse Administratie 6 13 augustus 2008 09:18
Privéauto zakelijk gebruiken: hoe kilometers administreren? m.slootweg Administratie 2 19 juni 2008 13:25
Zakelijk flirten: nieuwe online cursus verschenen René Omgaan met opdrachtgevers 0 16 oktober 2007 19:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon