Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 januari 2009, 14:03
M2be M2be is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 14
Standaard Bureau prive of zakelijk

Ik heb een vraag, ik heb op de eerste verdieping van ons huis een werkkamer, hier heb ik in 2007 een bureau voor aangekocht etc.

Maar nu zit ik vanwege omstandigheden veel beneden in de huiskamer, dit bureau is totaal niet geschikt en heb last van mijn arm gekregen, gelukkig is dit nu ik pauze's houd, en tijdelijk aan de tafel zit te werken niet meer het geval, maar als ik er niet aan denk en in een verkeerde houding zit is het meteen weer bingo.

Dus nu wil ik een nieuw bureau in de huiskamer, een kantoormeubel wel te verstaan, nu hebben we gister er 1 besteld naar onze wensen, die in hoogte verstelbaar is, en waar voldoende ruimte op is voor alles.
Deze zal binnen een paar weken worden geleverd.

De prijs zal circa 200 tot 300 euro zijn.

Nu zegt degene die mijn jaarrekening verzorgd dat ik dit prima als zakelijke aankoop kan zien, en dus zakelijk kan betalen.
Maar ik zit er 50/50 op, deels prive en deels zakelijk.

Gaat de belastingdienst niet moeilijk doen?
Daar ben ik nl bang voor dat ze zeggen het staat in de huiskamer, prive (kan) je er achter zitten en dus kan ik de btw niet aftrekken als voorbelasting?

Graag zou ik willen weten wat jullie zouden doen.
Dit bureau is niet tijdelijk, ik werk zowel boven als beneden, ook in de toekomst dit zal zo blijven.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 januari 2009, 16:01
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Bureau prive of zakelijk

Ik ben bang dat je 'angst' voor de reactie van de Belastingdienst terecht is. Voor zover ik weer moet je werkruimte aan strenge en strikte voorwaarden voldoen wil je dit in aanmerking laten komen voor aftrek. Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst geen bezwaar maakt als je een bureau in de kamer plaatst terwijl je 'eigenlijke werkplek' boven is
__________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 januari 2009, 16:30
M2be M2be is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 14
Standaard Re: Bureau prive of zakelijk

Die ruimte voldoet lang niet aan alle voorwaarden, het gaat gewoon om een kamer boven die volledig ingericht is voor mijn eenmanszaakje.
Geen eigen ingang, en geen eigen sanitair.

Je kent het wel een kamer met een bureau met 'vergadertafel' een soort van dossierkast voor alle administratie etc, de telefoon, computer, fax, all in one printer.

De belastingdienst is hier op startersbezoek geweest, en heeft toen ook mijn 'werkkamer' bekeken, verder geen reactie's op gehad oid.

Maar jij zegt dus inprincipe: bureau als prive kopen, en dus geen aftrek van voorbelasting?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 januari 2009, 16:35
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Bureau prive of zakelijk

Volgens mij heb je geen poot om op te staan als je het bureau zakelijk boekt en voorbelasting aftrekt. Maar misschien zijn er nog anderen die daarop genuanceerder kunnen reageren?
__________________
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 januari 2009, 16:47
M2be M2be is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 14
Standaard Re: Bureau prive of zakelijk

Zo dacht ik dus ook, maar degene die me heeft geholpen met de boekhouding in orde te krijgen, en de jaarrekening op te stellen zegt dat ik er geen punt van moet maken, en dat de belastingdienst zich niet zo druk gaat maken om een paar honderd euro's.

Ben benieuwd naar de reactie's.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 januari 2009, 17:41
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Bureau prive of zakelijk

Als de Belastingdienst zich druk wil maken dan doen ze het ook voor een paar euro dus dat is geen criterium. Wat wel een criterium is: je hebt geen zelfstandige werkruimte fiscaal gezien. Kosten van inrichting zijn dan niet aftrekbaar. Wel kun je de BTW aftrekken voor zover het goed zakelijk wordt gebruikt. Als de verhouding zakelijk / privé 50/50 is kun je dus gerust 50% van de BTW terugvragen.
Het maakt dus niet uit of het bureau in je werkruimte boven staat of in de huiskamer beneden omdat geen van beiden kwalificeert als zelfstandige werkruimte.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 januari 2009, 21:17
M2be M2be is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 14
Standaard Re: Bureau prive of zakelijk

Bedankt Marjan,

Ik ben er uit, ik ga dit zakelijk betalen, is dus een zakelijke aankoop.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik jesse Administratie 6 13 augustus 2008 09:18
Prive en zakelijk scheiden, welke rekening? mik Al die andere praktische dingen 15 11 augustus 2008 20:55
Greenwheels zakelijk of privé abonnement nemen? Claudia C Al die andere praktische dingen 4 15 maart 2008 21:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon