Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 21 mei 2010, 01:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling

nou hoe dat exact zit weet ik niet, te lang geleden dat ik het in de praktijk heb meegemaakt. maar ik kan me goed voorstellen dat als jij de zakelijke auto doorschuift naar prive (naar je vrouw) en zakelijk een nieuwe auto aanschaft die de oude vervangt dat dit dan onder de toegestane uitzonderingen valt..

Ik was getriggerd door jou opmerking tussen haakjes over eventueel terugkopen als je dat doet gaat het zeker mis.. en verder is het zo dat bij een éénmanszaak alle transacties met directe familie (gezins)leden altijd zeer kritisch bekeken worden of die niet (vooral) het oogmerk hebben om belasting te ontwijken danwel te ontduiken..

voordat je dit soort transacties doet met familieleden is het altijd verstandig even een fiscalist te vragen wat de haken en ogen zijn in die situatie. en hoe je een dergelijke transactie fiscaal gezien goed laat verlopen.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 21 mei 2010, 01:32
MarketMind MarketMind is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 17
Standaard Re: Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling

Is duidelijker zo.
Brengt me terug naar het laatste openstaan item: Is de investeringsaftrek ivm 14 %/milieuvriendelijke auto een extra aftrek of gewoon een vervroegde afschrijving
Met citaat reageren
  #23  
Oud 21 mei 2010, 14:34
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling

De investeringsaftrek staat los van de afschrijving en van de 14% bijtelling IB voor privegebruik.

Je kunt dus inderdaad voor een milieuvriendelijke auto 28% investeringsaftrek claimen (aannemende dat de totale investeringen onder de 54.000 euro blijven) door deze aftrek word je belastbare winst dus lager. Stel de auto kost 10.000 euro dan mag je van je winst uit onderneming 2.800 euro aftrekken voor de auto... dat is eenmalig in het jaar van aanschaf.

Daarnaast schrijf je dus gewoon jaarlijks 20% van de auto af (tot de restwaarde is bereikt)
Met citaat reageren
  #24  
Oud 21 mei 2010, 15:23
MarketMind MarketMind is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 17
Standaard Re: Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling

OK merci voor de snelle antwoorden!
Met citaat reageren
  #25  
Oud 27 juni 2010, 01:32
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling

Respect voor Marjan voor de volledige en duidelijke berekening
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #26  
Oud 30 juni 2015, 22:16
MarketMind MarketMind is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 17
Standaard

En wat is de voordeligste keuze na 5 jaar

Een nieuwe kopen (oude inruilen) en weer de zelfde riedel ?

Of gewoon door blijven rijden , de afschrijvingen zijn nu immers tot het nulpunt gedaald en kunnen niet meer op de winst in mindering gebracht worden.

Doorrijden houdt echter wel in dat de auto in waarde blijft dalen .

(ben wel benieuwd of dit na 5 jaar nog opgepikt wordt )
Met citaat reageren
  #27  
Oud 1 juli 2015, 09:45
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarketMind Bekijk bericht
En wat is de voordeligste keuze na 5 jaar

Een nieuwe kopen (oude inruilen) en weer de zelfde riedel ?

Of gewoon door blijven rijden , de afschrijvingen zijn nu immers tot het nulpunt gedaald en kunnen niet meer op de winst in mindering gebracht worden.

Doorrijden houdt echter wel in dat de auto in waarde blijft dalen .

(ben wel benieuwd of dit na 5 jaar nog opgepikt wordt )
Natuurlijk wordt dat opgepikt. Ondertussen is regelgeving behoorlijk veranderd.
Je moet je afvragen of je graag kosten wilt maken die fiscaal aftrekbaar zijn (door een andere te kopen) of dat je voordelig uit wilt zijn. Heeft uiteraard ook te maken met je voorkeuren qua leeftijd van de auto. Ondanks dat je niet/minder mag afschrijven, komt de waardedaling bij verkoop van de auto wel ten laste van de winst als de auto op de zaak staat. Uiteraard kan deze waardedaling beperkt worden in het jaar van verkoop door een bijtelling voor privégebruik.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #28  
Oud 1 juli 2015, 11:01
MarketMind MarketMind is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 17
Standaard

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik houd het voorlopig dus maar even op "voordeliger uit zijn" en houd de auto nog een jaartje of wat aan. Ook al mis ik dan de voordelen van het declareren van de zakelijke kilometers en loopt m'n opgebouwde voordeel tov auto prive dus langzaam terug. (in het rekenmodel 699). Terugkijkend zou na zo'n 7-8 jaar totaal, het dus voordeliger zijn geweest om hem vanaf het begin prive te houden ?

Dus als ik de auto verkoop en niets terug koop (of prive koop) dan wordt de verkoopprijs bij m'n winst -inkomen van dat jaar opgeteld ? (hetgeen dan weer flinke consequenties voor m'n ( en m'n studerende kinderen) toeslagen kan hebben?)
Met citaat reageren
  #29  
Oud 1 juli 2015, 11:04
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarketMind Bekijk bericht
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik houd het voorlopig dus maar even op "voordeliger uit zijn" en houd de auto nog een jaartje of wat aan. Ook al mis ik dan de voordelen van het declareren van de zakelijke kilometers en loopt m'n opgebouwde voordeel tov auto prive dus langzaam terug. (in het rekenmodel 699). Terugkijkend zou na zo'n 7-8 jaar totaal, het dus voordeliger zijn geweest om hem vanaf het begin prive te houden ?

Dus als ik de auto verkoop en niets terug koop (of prive koop) dan wordt de verkoopprijs bij m'n winst -inkomen van dat jaar opgeteld ?
Dat terugkijken kan ik zo niet beoordelen (het is eventjes geleden ).
Hetgeen in de winst wordt betrokken is het verschil tussen de waarde op de balans en de verkoopprijs. Dit kan zowel positief als negatief zijn.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #30  
Oud 1 juli 2015, 11:29
MarketMind MarketMind is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 17
Standaard

hetgeen dan weer flinke consequenties voor m'n ( en m'n studerende kinderen) toeslagen kan hebben ?

PS dat terugkijken is inderdaad meer een gevoels kwestie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auto, bijtelling, investeringsaftrek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 14:41
Nieuwe auto op de zaak: waarom vallen bijtelling en afschrijving tegen elkaar weg? DJA Belasting 7 25 januari 2011 21:57
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 04:09
Inkomstenbelasting Auto van de zaak achteraf privé maken barry64 Belasting 6 26 september 2009 04:54
Auto importeren uit Duitsland: BPM, BTW, zaak of privé? Greef Belasting 0 1 juni 2008 10:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon