Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2011, 11:42
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard Omzet en schenkingen en/of studie

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met het volgende:

1) Zakelijke schenkingen aan ANBI-instanties (goede doelen). Volgens mij kan dit als 'bedrijfskosten' ten laste van de winst geboekt worden.

2) Omzet reserveren voor studie wanneer de studie aantoonbaar het werk ondersteunt en kansen op de markt hierdoor vergroot worden.

Van de 1e heb ik wel sumiere informatie kunnen vinden maar ik ben benieuwd naar hoe dit precies loopt.

Van de 2e heb ik nog niets gevonden. Bij de Belastingdienst deden ze alsof ze niet begrepen wat ik bedoelde, dus daar kwam ik zeker niet verder.

Alvast bedankt voor het mee denken hier...

Hartelijke groet van Marc
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 februari 2011, 18:13
Jetty Jetty is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 2
Standaard

Hallo,

schenkingen zijn bedrijfsmatig aftrekbaar, er is dan ook geen drempel zoals bij de particuliere aangifte.
studiekosten kijk bij belastingdienst vergoedingen aan werknemers:
Cursussen, vakliteratuur en dergelijke

Vergoedingen voor de volgende kosten zijn vrijgesteld voor zover er sprake is van beroepskosten:
  • kosten van excursies en studiereizen, inclusief de reis- en verblijfkosten
  • studiekosten die de werknemer maakt om bij te blijven of om oude kennis weer op te frissen
  • kosten van cursussen, congressen, seminars, symposia
  • kosten van vakliteratuur, inclusief elektronisch aangeboden vakliteratuur
Let op!
Voor autokosten in verband met cursussen, congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen kan een vrijgestelde vergoeding worden verstrekt tot maximaal
Als het voor een werknemer vergoed mag worden, dan ook voor jezelf aftrekbaar als bedrijfskosten.

Jetty van der Weide
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 februari 2011, 19:10
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

kleine aanvulling.. stukkie tekst weggevallen..

Citaat:
Voor autokosten in verband met cursussen, congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen kan een vrijgestelde vergoeding worden verstrekt tot maximaal 19 cent per kilometer
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 februari 2011, 14:19
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard

Hoi Jetty,

Bedankt voor je informatie. Goed te weten dat er geen drempel is voor zakelijke schenkingen tov. particuliere schenkingen (waarbij altijd een drempel geldt).

De kosten voor een cursus zijn dus aftrekbaar als 'studiekosten' (boeken en lesgeld). Echter moet men dan wel weer rekening houden met de partner-aftrek bij de inkomstenbelasting, lees ik net.

Hartelijke groet van Marc
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2011, 15:54
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Alleen mbt giften is het antwoord niet helemaal juist (althans kan verkeerd begrepen worden). Alle giften die je zakelijk doet moeten een zakelijk doel hebben. Dus gewoon een jaarlijkse gift aan een ANBI bijv de hartstichting valt niet onder een gift met zakelijk doel. Dus moet in principe je die giften gewoon opnemen in je IB aangifte onder het kopje giften (waarvoor een drempel geld.

Alleen als er bijvoorbeeld in jou regio een loop tbv de hartstichting word georganiseerd en jij koopt daar een reclamebord langs de route dan praat je over zakelijke kosten maar dat is dan meer sponsering als gift.

Voor IB ondernemers geld dus in principe ook gewoon de giften drempel tenzij er een duidelijk aanwijsbaar zakelijk doel is (maar dan is het al gauw sponsering)

Zie ook dit topic, waarin het al behandeld is.

je opmerking over partner-aftrek in relatie tot studiekosten begrijp ik niet helemaal, wat heb je daarover gelezen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 maart 2012, 19:30
Polona Polona is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2010
Berichten: 26
Standaard

Als ik een ANBI organisatie een flinke korting geef over mijn diensten, is dat dan een gift en hoe kan ik dat verwerken in mijn administratie?

Bijvoorbeeld heb ik in opdracht van een ANBI 14 dagen gewerkt en ze moeten maar voor 10 betalen, over 4 dagen bereken ik 100% korting op de factuur.
Kan ik dat bedrag als schenking bij de IB aangifte boeken? Hoe boek ik dat?
Of zou ik ze voor 14 dagen moeten laten betalen en daarna het bedrag voor 4 dagen vanuit mijn prive rekening terug moeten storten?
En kan ik de gewerkte uren wel of niet mee tellen in mijn administratie?

Ik hoor het graag of iemand een antwoord weet.

Met vriendelijke groeten,
Polona
__________________
www.greendcp.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bedrijfskosten, omzet, schenking, studie, winst

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Omzet reserveren voor studie? marchuiberts Belasting 3 31 augustus 2010 13:43
Gevolg meer dan 70% omzet bij één opdrachtgever Marieke Jansen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 20 februari 2010 16:41
Geen omzet, wel kosten. BTW terug te vorderen? Coen Belasting 14 18 oktober 2009 20:14
Geen omzet in 2007 - probleem? gats Belasting 15 12 maart 2008 23:43
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 08:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon