Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2008, 14:11
bellaa
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Starter met een aantal belastingvragen.

Hallo mede-freelancers,

Ik heb me al aardig ingelezen op deze site en op dit forum, maar heb toch nog een aantal vragen, wie weet kunnen jullie me helpen met de antwoorden: Voor de beeldvorming; mijn naam is Erik, kom uit Almere en ben 35 jaar. Per 1 september ga ik starten met het 'freelancen' in de financiele wereld. Ik heb 11 jaar ervaring in de hypotheken en levensverzekeringen en ga me daarop ook storten. Mijn CV staat op monsterboard en er hebben al een aantal bemiddelingsbedrijven (o.a. werving en selectie) die mij projecten kunnen aanbieden.

1. Ik las: 'zzp, maar toch via UWV verzekerd'. Niet hetzelfde als een AOV, maar toch redelijk gelijkwaardig. Mijn vraag: hoe werkt dit en wat kost het?
2. Ik ben lid geworden van ZZP nederland en zie een aantrekkelijke verzekering die bij T@F wordt gesloten via een intermediar. Een soort zelfstandige verzekering die uitkeert bij Arbeidsongeschiktheid en ziekte en 1000,00 bij overlijden. Wie heeft ervaring met deze verzekering?
3. Ik heb een auto die ik prive wens blijf te rijden. de dagwaarde is laag (3000,00) dus het handigst is het om 0,19 cent per kilometer in te dienen bij de fiscus. De ritjes die ik nu alvast zakelijk rijd voor de gesprekken die ik heb, houd ik die gewoon (afstand, doel de rit, en de datum) en kan ik die declaren, of pas als ik een project heb per 1-9-2008?
4. Ik moet haast wel werken via bemiddelaars die goede contacten hebben , aangezien ik zelf nagenoeg nooit direkt bij een grote fin. instelling een project krijg. op zich niet erg, maar waar moet ik vooral op letten als ik een freelance contract teken? ik heb begrepen dat ik mijn eerst weekurenbriefje gewoon doorfax, en vervolgens zelf daarna een factuur stuur. gekke vraag misschien, maar hoe ziet zo'n factuur eruit, zijn er mooie sites voor die standaard facturen hebben welke ik kan gebruiken?
5. De meeste bieden in eerste instantie een uurtarief van zo'n 55euro. Gebruikelijk is dat die ex-btw zijn, en inclusief reiskosten?
6. tenslotte: wie van jullie kan mijn een aantal eerlijke goede prettige bureaus aanbevelen, die niet eerst wachten totdat ze geld krijgen van de opdrachtgever, en dan op hun gemak het bedrag zelf gaan betalen?

Alvast dank voor jullie antwoorden!
Erik
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 juli 2008, 01:08
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Starter met een aantal belastingvragen.

Hoi Erik,

Ik zie slechts één belastingvraagje staan: nr. 3.

De zakelijk gereden kilometers "declareer" je bij je eigen bedrijf, níet bij de fiscus. Je hebt de keus om de kilometervergoeding daadwerkelijk aan jezelf uit te betalen (wel zo duidelijk om een zakelijke en een privé-bankrekening te hebben), of te boeken als "storting van privé" of een soortgelijke omschrijving. Je bedrijf krijgt in het laatste geval een schuld aan jou privé.
In principe kun je aanloopkosten (kosten, gemaakt vóór de officiële oprichting van je bedrijf) opnemen in je administratie; je hoeft niet te wachten tot 1 september om je te registreren als ondernemer.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon